R Rip skrev:
Den största boven här är staten som lagt energiskatt på runt 33% (zon4) och har dessutom lagt momsen ovanpå det. Varför det?
Nästa som kapar åt sig runt 25% är elnätsleverantörerna som gör enorma vinster med statens goda minne.
Var så säker på att dessa två aktörer struntar i att ni får höga elräkningar och urholkad köpkraft! Tänk på det när ni röstar nästa gång.
Vem skall jag rösta på som är emot detta systemet?
 
Vi förbrukar 45 t kwh, har 2 st luft-luftvärmep. och direktverkande el. Finns inga planer på större investeringar i andra uppvärmningssystem. Vi bor på 400m² så kostnaden för installation+borrning för bergvärme betalar sig aldrig. Speciellt inte mes avbetalning på ett lån för detta. I ett hus från 1800-talet lär stackars pumpen/pumparna förbruka en hel del el och vips så är vi uppe i ungefär samma kostnad. Inte ens säkert vi får tillbaka pengarna vid försäljning. Så vi väljer att blöda lite cash när det är kallt
 
  • Gilla
Rip
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vem skall jag rösta på som är emot detta systemet?
Ja det är ju en ärlig fråga. Om man inte håller ansvariga politiker till svars för felaktigheter och missförhållanden, var hamnar vi då?
Jag personligen ogillar starkt orättvisa överbeskattnigar. Vi bor alla i ett mörkt och kallt land och vi behöver el för ljus och värme. Därför har de flesta i praktiken inget val än att betala, hur mycket det än beskattas, och därför urholkas folks ekonomi också. För en låginkomsttagare är en hög elräkning förödande såklart, men vad är alternativet?
 
M mhoglund skrev:
Vi förbrukar 45 t kwh, har 2 st luft-luftvärmep. och direktverkande el. Finns inga planer på större investeringar i andra uppvärmningssystem. Vi bor på 400m² så kostnaden för installation+borrning för bergvärme betalar sig aldrig. Speciellt inte mes avbetalning på ett lån för detta. I ett hus från 1800-talet lär stackars pumpen/pumparna förbruka en hel del el och vips så är vi uppe i ungefär samma kostnad. Inte ens säkert vi får tillbaka pengarna vid försäljning. Så vi väljer att blöda lite cash när det är kallt
Har ni gjort en kalkyl på det? För om ni lägger typ 60.000 kr/år på el så låter det som att det kanske skulle finnas ett case.
 
M mhoglund skrev:
Vi förbrukar 45 t kwh, har 2 st luft-luftvärmep. och direktverkande el. Finns inga planer på större investeringar i andra uppvärmningssystem. Vi bor på 400m² så kostnaden för installation+borrning för bergvärme betalar sig aldrig. Speciellt inte mes avbetalning på ett lån för detta. I ett hus från 1800-talet lär stackars pumpen/pumparna förbruka en hel del el och vips så är vi uppe i ungefär samma kostnad. Inte ens säkert vi får tillbaka pengarna vid försäljning. Så vi väljer att blöda lite cash när det är kallt
Det är ungefär i paritet med mitt hus från 1880-talet. När man redan kör med värmepumpsteknologi och inte kan förbättra isoleringen ytterligare utan att skada huset, så vad göra mer? Sänka värmen till 16 grader?
 
R Rip skrev:
Ja det är ju en ärlig fråga. Om man inte håller ansvariga politiker till svars för felaktigheter och missförhållanden, var hamnar vi då?
Jag personligen ogillar starkt orättvisa överbeskattnigar. Vi bor alla i ett mörkt och kallt land och vi behöver el för ljus och värme. Därför har de flesta i praktiken inget val än att betala, hur mycket det än beskattas, och därför urholkas folks ekonomi också. För en låginkomsttagare är en hög elräkning förödande såklart, men vad är alternativet?
Samma som många andra punktskatter, bensin, alkohol etc,
Inget parti (inte ens SD) har väl sänkta elskatter på sitt program så vi är nog rökta i denna fråga...
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Hej, tack för svar och input!
Vi är nya husägare för första ggn. Min egen refrens är att vi betalade 7 snitt 300kr/månad i el för en stor tre rums lägenhet. Så om man inte har andra referenser än det så kan bli smått ”chockad” när det dimper ner 2500för en månad :)

Jag tycker det känns märkligt att folk tycker att det är ”billigt” för ”billigt” är det ju faktiskt inte! Allt är ju relativt, ni som tycker det kanske har mycket pengar. Men för oss knegare är det mycket pengar att lägga.

Hursomhelst, bifogar en bild på förbrukningen så kanske någon vänlig person kolla om de ser ”normalt” ut. Enligt tabellen är förbrukningen 1836kWh för december? Kan det stämma och är det ”normalt” för en januari månad generellt sett i västra götaland.. svårt att svara på kanske. Sen betalar vi som jag ser det ca 19kr/kWh. Är de normalt?
Hej igen. Så här såg min elräkning ut för december. Obs endast el. Ingen nätkostnad. Gammalt hus 1935. 150 m2 boyta + källare. Dålig isolering. Huvudsäkr. 20. Västkusten. 2 personer. Markvärme 21 grad. inomhus.
Elräkningsdiagram med månatlig förbrukning för 2019 och 2020 samt en prognos för 2021, kunduppgifter och detaljerad betalningsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
R Rip skrev:
Ja det är ju en ärlig fråga. Om man inte håller ansvariga politiker till svars för felaktigheter och missförhållanden, var hamnar vi då?
Jag personligen ogillar starkt orättvisa överbeskattnigar. Vi bor alla i ett mörkt och kallt land och vi behöver el för ljus och värme. Därför har de flesta i praktiken inget val än att betala, hur mycket det än beskattas, och därför urholkas folks ekonomi också. För en låginkomsttagare är en hög elräkning förödande såklart, men vad är alternativet?
Alternativet hade såklart varit att inte stänga Barsebäck 1&2, Ringhals 1&2 samt Oskarshamn 1&2. Istället skulle man moderniserat dessa och kört dom vidare för att få ren pålitligel, så som miljömupparna vill ha det.
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 1 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Alternativet hade såklart varit att inte stänga Barsebäck 1&2, Ringhals 1&2 samt Oskarshamn 1&2. Istället skulle man moderniserat dessa och kört dom vidare för att få ren pålitligel, så som miljömupparna vill ha det.
På vilket sätt hänger stängning av ovanstående kärnkraftverk ihop med elskatterna?
 
Appendix Appendix skrev:
Hade en kollega som 2010 fick en elräkning på 11.000 för EN månad:D

DET är märkvärdigt. 2500 kr är ju en ok vintermånad för många hus :)
Låter som stort hus med direktverkande el. Har också fått en 10 plussare ett par gånger
 
P
Z Zodde skrev:
På vilket sätt hänger stängning av ovanstående kärnkraftverk ihop med elskatterna?
Det hänger förstås inte ihop med elskatterna som läggs på elkonsumenter, men effektskatten på kärnkraft hade en del att göra med att kärnkraft blev mindre lönsam. (Huruvida någon reaktor blev fullständigt olönsam är jag dock inte helt på det klara med).
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Hej,
Vår elräkning gick för dec 2020 på 1418kr (elnät) + 813kr (förbrukning) = 2231 kr
- Villa på 200 kvm, medelgod isolering, på västkusten utanför Göteborg,
- 2 boende
- Innetemp 22 grader.
- Solcellerna på 45 kvm gav bara 1 kWh under dec månad
- Bergvärmepump installerad 2007 som ger 3.5 * mer värme än inmatad effekt.

Tips:
A. Håll koll på Bergvärmepumpen (jag läser av varje vecka) att den fungerar rätt. Vid ett tillfälle gick den över i elpatron-läge i tre månader, då en termogivare gav helt fel värden. Märkte det först när elräkningen kom.

B. Installera (av elektriker) elmätare för att kunna logga dels vad bergvärmepumpen drar och dels vad hushållselen drar.
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Jag tycker det känns märkligt att folk tycker att det är ”billigt” för ”billigt” är det ju faktiskt inte! Allt är ju relativt, ni som tycker det kanske har mycket pengar. Men för oss knegare är det mycket pengar att lägga.
Var glad över att ni har 2 inkomster, jag själv är en vanlig ensamstående "knegare" och absolut ingen höginkomsttagare, men 2500 kr är "billigt" för en vintermånad. En sak jag kollade på när jag köpte mitt hus var hur mkt årsförbrukningen för elen låg på. Hus är dyrare än en hyreslägenhet. Svårare än så är det inte.. Däremot var jag förberedd på att gå från ca 600 kr i månaden till 1500-3500 kr. Kan förstå att det blir en chock om man missat att läsa på hur mkt ett hus förbrukar.
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Priset går kraftigt upp eller ned. Beror mycket på var man bor i landet. Billigare i norr än i söder.

Man är van att elektriciteten är som vatten i kranen. Kommer när man skruvar på och till samma låga pris. Men nu är det 2021 så det gäller inte längre.
 
P pmd skrev:
Det hänger förstås inte ihop med elskatterna som läggs på elkonsumenter, men effektskatten på kärnkraft hade en del att göra med att kärnkraft blev mindre lönsam. (Huruvida någon reaktor blev fullständigt olönsam är jag dock inte helt på det klara med).
Eftersom det är stora subventioner på vindkraft så konkurrerar den ut kärnkraften - så räknar t ex Vattenfall. Men räknar man i ett Sverige AB perspektiv så vinner kärnkraften. Den går dessutom hela tiden, vindkraften ger inget när det är vindstilla, som t ex när det är kallt (då blåser det sällan).
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.