Allt beror på vilka förutsättningar du har så det är inprincip omöjligt att säga.

-Fastighet 1mkr
-Lagfart 16k (1,5% av fastighetens pris plus några hundralappar i avgift)
-Geo 20k
-KA 15k
-Bygglov 25k
-Nbk 3k
-Utstakning och lägeskontroll 5k
-Täthetsprovning klimatskärm 6k
-Energideklaration 4k
-Anslutning el 35k (kostnader kan tillk beroende på avstånd.
-Anslutning fiber 20k
-Anslutning VA 200k
-Anslutning byggström 4k
-Byggström 10k
-Kataloghus1,4mkr
-Hantverkare för allt arbete utom grunden 2600tx650kr= 1,7k
-Platta på mark ink allt 800k (dyrare med dubbelarmerad platta, pålning, bättre betong för kontrollerad uttorkning, radontätning etc).
-Planering av tomt 200k
-Pantbrevskostnad 40-60k ??? (2% av belåningsgraden plus några hundralappar i avgift)
-Kreditiv 60k??? (Ett par procent i ränta samt ett par tusenlappar i avgift) Räntan betalas på ackumulerat belopp så det kan vara förmånligt att ta in lite extra resurs i stället för att pula i en evighet. Försök att få en betalplan som inte är framtung eftersom du då får ränta dessa kostnader under hela projektet. Värmepump, vetaggregat samt vitvaror kan man ju klara sig utan rätt länge. Trist att få detta levererat dag 1 och räta för 180k ett helt år i onödan.
-Färdigställandeskydd 5k
-Är ni nöjda med byggsatsen eller vill ni ändra och lägga till något som kostar extra?

Som du ser så har det tickat upp på ca 5,5 mkr.
Du kanske kan komma undan med ett par hundra k för tomten men då tillkommer troligtvis eget vatten och avlopp med alla kostnader det innebär.
Förutsatte att värme/vent ingår i byggsatsen, i annat fall tillkommer även dessa kostnader.
Tex bergvärmepump med borrhål ligger på ca 150k och FTX ca 60k. En lösning med FVP blir så klart billigare.

Jag tycker 3mkr är en glädjekalkyl. Visst, gör man allt jobb själv och hittar en bit mark att köpa av tex en bonde så kanske man kan närma sig 3,5-4 mkr men glöm inte att kalkylera den förlorade inkomsten under byggtiden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Per Bankvall Per Bankvall skrev:
Tänk också på att ett nytt hus jmf ett gammalt kan ha väsentligen lägre driftskostnad - vårt gamla hus längre ned på gatan på ca 130+70 kvm från 1950 drog ca 30 000 kWh fjärrvärme per år och ca 7000 kWh hushållsel medan vårt nya på 330 kvm (alla plan på 22 grader) drar ca 12 000 kWh totalt för el + el till bergvärmen. Så nu ser vi en genomsnittlig månadskostnad på under 2000kr/mån, ca halva kostnaden jmf innan för ett väsentligen större hus. För ett nytt hus på den yta ni tänker er torde driften bli ytterligare en skvätt lägre, kanske 1500 eller lite under det (mkt är fast sedan, våra största kostnader är elabonnemang och vatten) - har ni inte uppmärksammat banken på det i kalkylerandet så gör det :).
Det är också en aspekt, helt klart! Tack för tipset! :)

Tyvärr kändes det under mötet med banken som att de inte tar särskilt mycket hänsyn till detaljspecifika omständigheter längre utan bara ser till den totala inkomsten. Som ställs mot 7 % bolåneränta (stressränta) och som även avgör om det är fråga om 2- respektive 3 % amorteringskrav. Utöver det spelar ingenting annat någon roll.

Det är nog dessvärre inte mycket annat att göra än att börja med att bytta jobb om det ska bli något hus. :/
Eller vinna på Lotto då!
 
Redigerat:
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Allt beror på vilka förutsättningar du har så det är inprincip omöjligt att säga.

-Fastighet 1mkr
-Lagfart 16k (1,5% av fastighetens pris plus några hundralappar i avgift)
-Geo 20k
-KA 15k
-Bygglov 25k
-Nbk 3k
-Utstakning och lägeskontroll 5k
-Täthetsprovning klimatskärm 6k
-Energideklaration 4k
-Anslutning el 35k (kostnader kan tillk beroende på avstånd.
-Anslutning fiber 20k
-Anslutning VA 200k
-Anslutning byggström 4k
-Byggström 10k
-Kataloghus1,4mkr
-Hantverkare för allt arbete utom grunden 2600tx650kr= 1,7k
-Platta på mark ink allt 800k (dyrare med dubbelarmerad platta, pålning, bättre betong för kontrollerad uttorkning, radontätning etc).
-Planering av tomt 200k
-Pantbrevskostnad 40-60k ??? (2% av belåningsgraden plus några hundralappar i avgift)
-Kreditiv 60k??? (Ett par procent i ränta samt ett par tusenlappar i avgift) Räntan betalas på ackumulerat belopp så det kan vara förmånligt att ta in lite extra resurs i stället för att pula i en evighet. Försök att få en betalplan som inte är framtung eftersom du då får ränta dessa kostnader under hela projektet. Värmepump, vetaggregat samt vitvaror kan man ju klara sig utan rätt länge. Trist att få detta levererat dag 1 och räta för 180k ett helt år i onödan.
-Färdigställandeskydd 5k
-Är ni nöjda med byggsatsen eller vill ni ändra och lägga till något som kostar extra?

Som du ser så har det tickat upp på ca 5,5 mkr.
Du kanske kan komma undan med ett par hundra k för tomten men då tillkommer troligtvis eget vatten och avlopp med alla kostnader det innebär.
Förutsatte att värme/vent ingår i byggsatsen, i annat fall tillkommer även dessa kostnader.
Tex bergvärmepump med borrhål ligger på ca 150k och FTX ca 60k. En lösning med FVP blir så klart billigare.

Jag tycker 3mkr är en glädjekalkyl. Visst, gör man allt jobb själv och hittar en bit mark att köpa av tex en bonde så kanske man kan närma sig 3,5-4 mkr men glöm inte att kalkylera den förlorade inkomsten under byggtiden.
Tack för ett bra exempel!
 
  • Gilla
es.suhaggyB
  • Laddar…
H HonkaBonka skrev:
Det är nog dessvärre inte mycket annat att göra än att börja med att bytta jobb om det ska bli något hus. :/
Eller vinna på Lotto då!
Vill ni verkligen bo i ett nytt hus skulle jag inte kasta in handduken så lätt, har ni 3 miljoner är det full möjligt att få till, men inte med en byggsats för 1,4 från t.ex. fiskarhedenvillan.
 
  • Gilla
HonkaBonka
  • Laddar…
På min detaljplanerade villatomt kostar VA-anslutningen ca 500000 kr. Som billigast i min kommun (mycket liten tomt) så får man VA för ca 250000kr. Och detta är till tomtgräns där kommunen väljer att lägga anslutningen (i mitt fall på fel sida tomten, jag måste gå runt hela huset med vatten och avlopp).

Edit: vill du bygga billigt så skall du ha så mycket som möjligt enskilt. Vägar, avlopp, bredband osv. Då kan man få ner en del kostnader. Mitt enskilda bredband kostade i slutänden 12000kr (men då byggde vi i grannskapet det själva).
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
På min detaljplanerade villatomt kostar VA-anslutningen ca 500000 kr. Som billigast i min kommun (mycket liten tomt) så får man VA för ca 250000kr. Och detta är till tomtgräns där kommunen väljer att lägga anslutningen (i mitt fall på fel sida tomten, jag måste gå runt hela huset med vatten och avlopp).

Edit: vill du bygga billigt så skall du ha så mycket som möjligt enskilt. Vägar, avlopp, bredband osv. Då kan man få ner en del kostnader. Mitt enskilda bredband kostade i slutänden 12000kr (men då byggde vi i grannskapet det själva).
Fast det beror ju helt på vart du bygger.
I vissa kommuner ingår VA, stadsnät, bygglov, Nbk, utstakning och lägeskontroll i tomtköpet.
När man köper av kommun så ligger ofta elen också i tomtgräns och då behöver man "bara" pröjsa anslutning, kan bli dyrt annars om det är mer än 200m till närmsta anslutning.
 
  • Gilla
HonkaBonka
  • Laddar…
Nu bor jag i en större stad men var i liknande läge som TS för sex-sju år sen.
Vi hade aldrig lyckats bygga för 3 milj och det var dessutom svårt att köpa för den pengen även när det var stora renoveringsbehov.

När vi räknade så var nackdelen med ett nytt hus kontra ett äldre hus läget. De nya tomterna som fanns började på en bit över miljonen och låg då 5-10km utanför stadens yttre gräns. Dessutom typiska nybyggda villaområden där allt är tänkt till den härliga kärnfamiljen av två vuxna och minst två barn. Lekparker och dagis som närmaste granne.

Skulle vi alltså köpa en tomt och bygga så blev det 15 minuter med bil in till stan, restaurang och shopping, barnområde och behov av två bilar och säkerligen någon miljon över det vi köpte för.
Vi valde ett hus i ett villaområde med ca 20 minuters gångpromenad till centrum och med litet akut renoveringsbehov som dessutom är vårt drömhus.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Fast det beror ju helt på vart du bygger.
I vissa kommuner ingår VA, stadsnät, bygglov, Nbk, utstakning och lägeskontroll i tomtköpet.
När man köper av kommun så ligger ofta elen också i tomtgräns och då behöver man "bara" pröjsa anslutning, kan bli dyrt annars om det är mer än 200m till närmsta anslutning.
Visst, men i min kommun finns inga tomter under miljonen, de flesta ligger på minst 1,5 miljoner och då är de små och det finns inte mycket framdraget...
 
  • Gilla
HonkaBonka
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Visst, men i min kommun finns inga tomter under miljonen, de flesta ligger på minst 1,5 miljoner och då är de små och det finns inte mycket framdraget...
Det är nog storstadsfenomen skulle jag säga.
 
  • Gilla
HonkaBonka
  • Laddar…
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Det är nog storstadsfenomen skulle jag säga.
Sant, även om jag bor lantligt.
 
  • Gilla
HonkaBonka
  • Laddar…
S snoddas2 skrev:
Vill ni verkligen bo i ett nytt hus skulle jag inte kasta in handduken så lätt, har ni 3 miljoner är det full möjligt att få till, men inte med en byggsats för 1,4 från t.ex. fiskarhedenvillan.
Kanske lösvirke ofta resulterar i en lägre totalkostnad för själva huset?
 
H HonkaBonka skrev:
Hej alla!

En fråga:

Om ett hus har ett katalogpris på låt säga 1,4 miljoner kronor. Går detta att uppföra till en totalkostnad av max 3 miljoner?

Jag tänker då inklusive allt så som tomt, anslutningsavgifter, entreprenad, tillstånd med mera.
Vad säger ni som köpt och byggt hus från någon av de husleverantörer som finns, är det möjligt?

I min kommun ligger dagens tomtpriser på nära miljonen nu vilket jag anser är helt befängt. Redan där är det ju nästintill omöjligt. Jag drömmer därför om att kunna komma över en bit tomtmark av en privat markägare. Om nu det ens godkänns av kommunen?

Jag har dålig koll på vilka utgifter och avgifter som ett husbygge är förenat med men anta till en början följande:

Tomt: 500 000 kr
Katalogpris hus: 1,400 000 kr
Anslutningsavgifter: 250 000 kr

Totalt 2 150 000 kr

Räcker 850 000 kr till markarbete, grundläggning och hantverkare, dvs att få ett färdigt hus på plats?
hej
Vi byggde för 4 år sedan
Anslutningsavgifter, bygglov, pantbrev mm landade på 300 000 kr
- anslutning ca 175
- bygglov ca 35
- försäkring under byggtiden 5
- nybyggnadskarta 10
- utstakning 10
- pantbrev 40
- Lagfart 5
- kreditiv 10
- diverse 10 (bergvärmetillstånd, fastighetsskatt, ock, besiktning kamin)

Markarbeten för 900 m2 tomt 550 000 kr, grov fördelning
-Grovplanerin tomt, indragning va, kulvertar till garage grusa upp för byggnad 150 000 kkr exkl material
- finplanerande, gräsytor, kabeldragning till belysning, natursten mur ca 40 kom, plattsättning 80 m2, 230 000 kr exkl material
- grus inkl transport och bortkörning avtäckning, 80 000 kr
- träd och buskar, jord 45 000 kr
- marksten 25 000 kr
- lite diverse 20 000 kr

Sen utvändigt att fundera på
Altan?
Garage?
Uterum?

sen invändigt är det allt du väljer till.
 
Redigerat:
  • Gilla
HonkaBonka
  • Laddar…
H HonkaBonka skrev:
Kanske lösvirke ofta resulterar i en lägre totalkostnad för själva huset?
Grannarna som byggt med lösvirke hävdar det, men då har de ju också gjort en del av byggandet själva också.
 
  • Gilla
HonkaBonka och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vilken kommun ?
Svårt att bygga hus utan vatten / avlopp , om man nu inte skaffar 3 kammar brunn och borrar efter vatten .
El är bra också , nära huset .
allt det du räknar upp nu kostade oss

vatten: 80.000 för att borra eget
Avlopp: 70.000 trekammarbrunn, infiltration, fosforfälla
El till tomtgräns: 159.000kr
 
Det är absolut möjligt! Köp en bra tomt hellre kanske närmare 1,5M sen ritar ni själva en rektangulär ”lada” som totalt kostar 1M sen har ni 500k till plintar på mark och diverse anläggningskostnader.

Det kan bli riktigt snyggt nya moderna hus helt rektangulära byggt i lösvirke utan massa lyx. :strong::strong:
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.