Hej har gjort en kalkyl som det vore trevlig att få lite synpunkter på.
Tomten är på drygt 1000 kvadrat och behöver fylass upp 1m i snitt.
Garage på 50 kvadrat byggs i lösvirke ovh platta utan golvvärme.
Badrummen är 7 kvadrat vardera.
Hade tänkt oss en frånluftsvärmepump med jordvärmeslinga, IVT495
Är dte nåt vi missat att ta med eller orimliga kostnader (åt båda hållen) någonstans.

Vi tänker köpa ett stomrest hus med måtten 13.8 x9 med förhöjt väggliv på övervåningen. Vi bygger norr om sthlm men materialkostnaden borde vara densamma överallt i landet. Jobbet gör jag själv (utom vvs, kakling och grund inkl markarbeten)

Finns det en rimlig chans att hålla budgeten?

Se bifogad fil.

Alla kommentarer är varmt välkomna.
 
Om jag har fattat det rätt så är själva huset inte med? Hur mycket ingår i det? Innerväggar? Du har t.ex inte räknat med några dörrar. Hur är det med lister? Det går åt en förskräcklig massa och de är dyra. Fönsterbänkar och -smygar? Ska du måla direkt på gipsen? Hur är det med spik och skruv?
Det är alltid knepigt att veta vilken nivå man ska lägga sig på i en kalkyl. Du räknar enskilda skarvmuffar ner på enkronas-nivån, medan du höftar till andra saker med en noggrannhet av 10000-tals kronor.
Förresten; 500 meter elkabel kommer inte att räcka. Fast det är väl marginellt i sammanhanget.
 
Du verkar ha glömt ventilationen. Kämpa på!
 
Hur är det med vatten och avlopp? Eget eller kommunalt? Pengar kostar det i vilket fall som helst.
 
Menar du att HELA tomten skall fyllas upp en meter? Då ligger aldeles för lågt på utfyllnaden. Ingen expert på det men med även en kort transport så får du nog räkna flera hundra per kubikmeter. Du behöver ju 1000 kbm. Även grunden med pålning låter lågt om det verkligen skall pålas tycker jag.

även vvs låter väldigt lågt. Jag tror att en bra shablon för vvs är att du räknar 1000-1500 för olika kopplingar och krökar etc till varje tappställe (duschar, handfat toalett etc), inte inräknat kostnaden för själva blandaren etc. Räkna sedan 5 -600 kr metern för rören från någon fördelningspunkt till respektive badrum eller tappställe. 5-600 kr metern innehåller då både varm o kall vatten och avlopp inklusive diverse osannolikt dyra klamrar osv. Detta gäller om du köper material själv, kommer VVS killen med materialet bör du räkna med att få betala 50-100% mer.

Till radiatorer har jag hört ett shablonpris på 2000 kr för rör och arbete. Själva radiatorn tillkommer. Du skulle ju intge ha golvvärme, jag ser bara kalkyl för värme i övervåningen.

På priserna för material ovan, kan du lägga på arbete ca 100%. Dvs hälfen arbete hälften material.

Du har inte skrivit att du skall anlita en elektriker. Såvida du inte själv har elfirma så måste du ha åtminstonde en del av arbetet fakturerat vitt till en behörig elektriker. Hela eldelen av din uträkning låter mycket låg. Du har ca 150 olika kopplingspunkter med brytare o lampor etc. Räkna med 3-5 meter rör per punkt. Kostnaden för centralen kan stämma för ett mindre hus, men i detta huset tror jag att det är för lågt. Dubblera! och om du skall få en elektriker att koppla ihop centralen så kan du inte köpa grejorna på biltema. Däremot finns det hyffsade priser på nätet ex. elbutik.se .

Skorsten till braskamminen?
 
Ser inte att du har tagit upp Tvättmaskin, torktumlare, torkskåp samt övrig utrustning i tvättstuga.

Sedan får du inte lätt att klara budgeten på övriga vitvaror i köket. Om du inte går på enklast tänkbara, vilket man inte brukar rekommendera.

Sedan gissar jag att din värmpanna inkluderar ventilationen, annars har du räknat på tok för högt på denna post. Jag betalade 41.000:- för en Nibe 360 frånluftsvärmepump med installation. Skulle du betala 120.000:- för en IVT 495 så kommer den aldrig att löna sig, jämfört en enkel frånluftsvärmepump. Om ventilationen ingår så är det värt kanske 20.000:-, så fortfarande ett överpris.
 
Tack alla för era goda råd och synpunkter.

Ang elen så ser jag självklart att alla papper är i ordning med behörig elektriker.

VVS-biten har jag nog missat lite som sagt där med alla kopplingar o dragningar fram till kök, badrum etc,. Tack!

Värme-ventilationsposten är ganska stor just med tanke på att jag är lite osäker på slutlig lösnig. Men jordvärme eller borrhål behövs nog då vi ska bygga ett relativt stort hus.

Vitvaror är inte så dyrt som man tror om man har tid på sig o köper bra grejer till rea. Vi vill ha vitt istället för rostfritt då vi ska ha lite lantligt kök och det har köpte vi i höstas till vårt nuvarande kök o har nog bra pejl på. Men det blir inga lyxprylar, det har du rätt i.

Tvättmaskin o ev torktumlare hade jag helt glömt bort. Visserligen har vi inte använt vår torktumlare på de 5 år som vi bott i huset men med 2 barn nu kasnke det är smart att installera en sån.

Kommunalt vatten inkluderas i tomtpriset så det har jag räknat på. Tack!

Nu är det middagsdags ropar frun (somliga har det bra).

Tusen tack för alla tips.

Ps fyllnadsmassor kan man oftast få gratis och bara betala för transporten.

Huset köper vi inkl allt mtrl med dörrar, smygar, lister och innerväggar.

/Lars

Radiatorer har jag precis kopplat in då vi byggt ut i höstas och får "bra pris" på arbetet. Radiatorenrna är billiga men kopparröret är svindyrt i jämförelse.
 
Har precis byggt en 1,5 plans 180kvm hus och lejt bort allt. Är ändå ganska prismedveten och insatt i alla delar som el, VVS, isolering, maskier, larm, avgifter mm men utifrån min erfarenhet så verkar du ha gjort en "optimistkalkyl" på många punkter! Eller så är du mycket händig själv och har mycket goda kontakter (släkt!) med både leverantörer och hantverkare. Samt en mycket förstående fru som låter dig jobba skjortan av dig med husbygget!

Visst kan man spara mycket på att göra själv men det tar enormt mycket tid även för proffs. Dessutom tar allt annat än själva snickrandet vansinnigt mycket tid också.

Sen tillkommer massor av smågrejor och avgifter som man har svårt att komma undan hela tiden.

Så gör också en "pessimistkalkyl" genom att fråga andra vad de fått betala för olika moment så att du inte står där med ett halvfärdigt hus, pengarna slut och en fru som har packat och dragit med ungarna!

Lycka till och din inställning att det alltid går att hitta billigare än man tror är helt rätt! Finns alldeles för många som vill ha överpriser för allt möjligt i dessa överhettade byggtider och alldeles för många kunder som gladeligen betalar alldeles för mycket eftersom man inte ids dubbelkolla kostnader på olika saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.