Hej,

på några få dagar bestämdes det här hemma att vi skulle bygga om badrummet. Jag har lite huvudvärk med belysningen och skulle gärna få lite hjälp. Ursäkta den dåligt ritade bilden men vi har inga digitala ritningar där lampor inkluderas utan vår elektriker vill att jag löser allt för att han ska hinna installera i tid.

Jag vill ha belysning inne i duschen men hittar enbart spotlights som är IP44. Får jag lov att sätta dem så pass nära duschmunstycke som min bild visar?

utöver belysning i duschhörnan (blir platsbyggd vägg i steg 2) så har jag till vänster en handdukstork och Miniled i taket ovanför vilket är på relativt kort avstånd.

S = miniled, stämningsljud IP44.
H = handdukstork

Förutsättningar:
215 takhöjd när allt är klart
3,5 m2

Tack på förhand!
 
  • Handritad skiss av badrumsplan med måttangivelser, dusch, handdukstork och tänkt belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då takhöjden är under 225 cm så ligger allt inom en radie av 120 cm från duschhuvudet inom område 1 där kraven är IPx4 och då även IP44. Således ska det gå med IP 44 för spotten vid duschen. Sama krav på handukstorken.
Nästan så att högtalaren kommer inom det området också eller del av och då jag själv håller på att kolla upp högtalare så är jag nyfiken på om det är aktiv eller passiv. Lithe audio har IP44 klassade takhögtalare som jag är lite nyfiken på. Alternativt passiv med separat Wifi/Blåtand förstärkare.
Nyfiken på hur du tänkt där?
 
Tack för svar!

Jag valde att placera stor spotlight strax utanför duschutrymmet och istället ljussätta en nischhylla med miniled som är placerad 90cm ifrån duschmunstycke. Samtliga lampor är Ecolite, Ip44, köpta på Bauhaus.

Högtalaren flyttades något och är nu placerad ganska exakt 120cm från duschmunstycke. Valet föll på en passiv stereohögtalare då jag inte ville ha 2st i taket i detta lilla rum.

Efter mycket letande blev det följande lösning:

Backbox från B&W då den är lägre än Dalis egna. Silikon runt ingångar efter högtalarkablar var ditsatta för att täta så gott det går.

Högtalare, Dali Phantom E-60 S.
Anledningen är material den är byggd i som kommer hålla bra mycket längre än den B&W högtalare som Hifiklubben rekommenderade.

Rum under badrum är kall (16 grader) matkällare och där placerar jag en Sonos amp som styr högtalaren.
 
Tack
Har tittat på de Dali-högtalarna och de synes vara väldigt bra. Ett av mina alternativ. Det kommer bli superljud i ditt badrum. Håller som sagt var också på med renovering av badrum , men jag har totalt 15 kvm och vind ovanför. Kommer bygga egen/egna backboxar beroende på val. Funderingarna är om en eller två högtalare. En är mycket enklare, med typ singel stereo, exv E-60S, annars vill man kanske köra mono i två högtalare, vilket ställer nya krav.
Har ett flertal In-Wall högtalare från Sonance sedan tidigare. Ev skippas takhögtalarna och så får musiken även fortsättningsvis komma från en Audio Pro T10 som står på högskåp. Beslut kommande veckor.
Nyfiken på en recension när du fått allt inkopplat.
 
Yes recension kommer om 1 vecka när allt är klart och igång!

Om 3 månader bygger vi även om stora badrummet som är på 18m2.

Jag var hemma hos en bekant som hade 2st Sonos/sonance i sitt tak. Jag saknade framförallt bra ljudbild så om min lösning är bra så är det så mitt nästa badrum också blir. Möjligen går jag upp nån tum då takhöjden är 2,8m och likt dig har en vind över.

Utöver det ska jag ge hantverkarna huvudvärken att bygga en stjärnhimmel med fiberoptik i hela duschutrymmet som är 2x4m :crysmile:
 
Det mesta är nu installerat (takdusch och duschvägg saknas).
Högtalaren är över förväntan och spöar lätt kvaliteten som en Arc + sub + surround ger.

Ljudnivå i film är inställd på 40% ljud och redan där fyller den rummet över förväntan. Jag har bestämt att denna även installeras i nästa badrum som byggs om.
 
  • Gilla
Macke-65
  • Laddar…
Tjusigt.
Svårt uppfatta ljudkvaliteten på filmen men det låter bra det som hörs.
Har också bestämt mig för den högtalaren och har spenderat lite tid idag för att förstå hur jag ska göra med backbox. Måste ha något pga lösull på vinden. Köpa färdig eller göra i kraftig mdf. Deras egna ligger på 25 liter så det är väl volymen att sikta på.
Rivning av tak om två veckor så det måste bestämmas snart.
Kul att se resultatet. Bra jobbat.
 
Tack!
Jag körde B&W backbox då den var aningen mindre än Dalis egna och samtidigt kostade ca 1000kr, vilket jag tyckte var värt för att slippa bygga.

Jag har Sonos överallt och denna högtalaren är otroligt mycket bättre än mina andra högtalare. Tom tjejen blev lyrisk över hur jäkla bra ljud det vart :)

Befinner du dig nära Haninge så välkommen förbi att kolla närsom!
 
Hej, får man fråga om du har tätat med silikon runt själva högtalarhålet i taket också? Eller är det endast runt hålen i backboxen?

Bor i lägenhet och planerar att installera en takhögtalare, har ca 60cm ovanför gipsskivorna men vill försöka få det så tätt som möjligt.
 
Hej
Det beror ju lite på vilken lösning du tänker dig och om det sitter en fuktspärr i taket.
Har du en fuktspärr/ plastfolie så blir det absolut bäst med en box och det måste då vara tätt mellan box och utrymme bakom.
Tolkar som att du använder en box och som sagt, om fuktspärr så innebär det ett måste att täta. Annars också täta, men viktigast för att undvika vibrationer i materialen och få ljudtätt mellan box och tak.
Själv har jag fuktspärr och egenhändigt specialtillverkad box och ordentligt tätat mellan fuktspärr och box. Använder genomgående Tec7 men funkar med silikon etc.
Tänk också på hur du drar rör och hur de ligger mot konstruktionen i närheten av boxen, så du inte får vibrationer. Dvs lägg något emellan.
Bifogar en bild på boxen och en där utrymmet den sitter i syns. Vekar tappat bort bild där boxen sitter på plats.
 
  • Specialtillverkad ventilationsbox av trä på ett rött arbetsbord i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av vit ventilationsbox i ett takstomme med synlig gul isolering och blå plastfuktspärr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
knuff
  • Laddar…
Tack för svar. Jag är inte hemma för tillfället men jag ska ta en bild senare. Badrummet är från 2015, jag har inte koll men jag gissar på att fuktspärr saknas då det ser ut som baksidorna på gipsskivorna när man tittar in i tomrummet mellan tegeltaket och gipstaket.
 
K knuff skrev:
Tack för svar. Jag är inte hemma för tillfället men jag ska ta en bild senare. Badrummet är från 2015, jag har inte koll men jag gissar på att fuktspärr saknas då det ser ut som baksidorna på gipsskivorna när man tittar in i tomrummet mellan tegeltaket och gipstaket.
Då behöver du bara tänka på vibrationer och ljudläckage.
 
Tack för input. Är det just att badrummet är från 2015 som gör att kraven är "mildare"? Här kommer lite bilder.

"skåplucka" till taket ovanför badrummet.

Vitt gipstak med dekorativa lister och skarvar, föreslagen plats för högtalarinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själva utrymmet mellan gipstak och tegeltak, det gröna är gammal färg, ser inte ut att vara någon särskild typ färg.

Min tanke är att såga upp i mitten mellan skenorna och placera högtalaren där. Har en backbox från HiFi-Klubben från Dali som får plats.

Utrymmet mellan gipstak och tegeltak med gröna väggar och synliga skenor samt kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog ett extra foto, kan inte avgöra om spotarna har silikon runt sig men jag tror inte det.
 
  • Utrymme mellan gipstak och tegeltak med gammal grön färg, metallskenor och ledningar, potentiell plats för högtalare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kraven är ju inte olika, men här är taket bara sänkt och om det finns fuktspärr så finns den över det övre taket.
Så det är bara att sätta dit boxen.
Dock skulle jag vara säker på att boxen ligger stabilt och stumt.

Spottarna ska inte vara tätade med silikon då taket sannolikt skulle förstöras om man ska byta trasig etc.
 
Dock skulle jag vara säker på att boxen ligger stabilt och stumt.
Spontant hade jag tänkt att lägga den rakt på gipset, tror du inte att det räcker? Jag har är även polyester hemma, ca 1cm högt men tänker att det blir ljudläckage då men kanske bättre det än att backboxen vibrerar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.