Hej!
Jag har fått problem med grannen. I somras köpte jag en lägenhet byggd i slutet av 40-talet. När jag flyttat in bestämde jag mig för att sätta igen en dörrpost mellan vardagsrum och sovrum. När jag började att montera bort dörrkarmen, så upptäckte jag att väggen var i ett väldigt dåligt skick. Väggen var av blåbetong och alla betongblock ovanför, samt några på sidan om dörrkarmen rasade när jag tog bort karmen. Jag började att undersöka resten av väggen och upptäckte då att det var stora mängder puts som rasat ner bakom alla lager tapet, samt att väggen "sviktade" när man puttade på den.

Efter upptäckten började jag fundera på att byta ut väggen. Och sedan undersöka om väggen var bärande genom att ta med mig bilder och ritningar av huset och visade för en projektingenjör på ett byggvaruhus. Han menade att väggen var för tunn för att vara bärande (ca 10cm breda block). Sedan kom min pappas kompis hit som har en del erfarenhet inom bygg och tittade. Han skrattade åt väggen och menade att den inte var bärande, och om så var fallet så var den på tok för klen. Han i sin tur pratade med kollegor som bekräftade detta. Kort därefter beslutade vi att vi skulle hjälpas åt att bygga en ny vägg över en lördag. Jag rev väggen kvällen innan (grannen kom och ville hjälpa till) och vi startade bygget dagen därpå. Vi valde dock reglar i dimensioner som är anpassade för bärande väggar.

När vi fått upp den nya väggen kommer grannen och menar att han två små sprickor i hörnen på sina dörrposter. Vi trodde först att han skämtade, men pappa gick upp och tittade. Det var små sprickor där, men vi kom överens om att han skulle fixa det, då han är målare.

Nu ett halvår efter detta, kommer grannen och säger att sprickorna är tillbaka och att han fått flera nya sprickor på andra väggar, att en dörrpost har bågnat (tryck uppifrån?), att det är små sprickor på fasaden vid deras köksfönster (på andra sidan huset) etc... Han har varit i kontakt med föreningens ordförande som inte vet vad hon ska tro, men hon skulle koppla in en gratis jurist. Jag är orolig för att jag ska pekas ut som boven, medan mina föräldrar tror att det handlar om att de vill få sin lägenhet rustad. Den nya väggen är mycket mera rejäl, så det känns konstigt om det är pga den.

Jag får ingen sinnesro efter detta... Blir jag ersättningsskyldig gentemot min granne? Vad tror ni?
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Om du har ritningar på huset lägg upp dem här så kommer du få bra råd.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Har du en ritning på lägenheten och byggnaden som du kan lägga upp? Det finns experter på forumet som skulle kunna göra en bedömning om väggen kan vara bärande. Men jag skulle också ha sagt att en vägg bestående av 10 cm slaggplattor / gasbetong e.d. knappast kan vara bärande. Synd dock att du inte kollade med föreningen innan du rev väggen - vid såna här tillfällen påminns man om värdet att ha gjort det, även om det kanske inte är strikt nödvändigt.
 
  • Gilla
TommyFIN och 8 till
  • Laddar…
Är det ett gammalt hus kan man alltid räkna med rörelser i väggarna speciellt i ej bärande vägar. Ni är skadeståndsskyldig mot ev skador hos grannen me de ska kunna bevisa att eran renovering är orsaken.

Det är en sak om ni byter golvbrunn i ett badrum och puts ramlar ner i badrummet under men oftast är själva ytskiktet avskrivet så de finns inga pengar att hämta.

Tror din granne har fått en ide och låta dig betala deras renovering. Som sagt det är omöjligt att bevisa att du skulle vara orsaken
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Har du en ritning på lägenheten och byggnaden som du kan lägga upp? Det finns experter på forumet som skulle kunna göra en bedömning om väggen kan vara bärande. Men jag skulle också ha sagt att en vägg bestående av 10 cm slaggplattor / gasbetong e.d. knappast kan vara bärande. Synd dock att du inte kollade med föreningen innan du rev väggen - vid såna här tillfällen påminns man om värdet att ha gjort det, även om det kanske inte är strikt nödvändigt.
1 16386 skrev:
Har du en ritning på lägenheten och byggnaden som du kan lägga upp? Det finns experter på forumet som skulle kunna göra en bedömning om väggen kan vara bärande. Men jag skulle också ha sagt att en vägg bestående av 10 cm slaggplattor / gasbetong e.d. knappast kan vara bärande. Synd dock att du inte kollade med föreningen innan du rev väggen - vid såna här tillfällen påminns man om värdet att ha gjort det, även om det kanske inte är strikt nödvändigt.
T tobius skrev:
Hej!
Jag har fått problem med grannen. I somras köpte jag en lägenhet byggd i slutet av 40-talet. När jag flyttat in bestämde jag mig för att sätta igen en dörrpost mellan vardagsrum och sovrum. När jag började att montera bort dörrkarmen, så upptäckte jag att väggen var i ett väldigt dåligt skick. Väggen var av blåbetong och alla betongblock ovanför, samt några på sidan om dörrkarmen rasade när jag tog bort karmen. Jag började att undersöka resten av väggen och upptäckte då att det var stora mängder puts som rasat ner bakom alla lager tapet, samt att väggen "sviktade" när man puttade på den.

Efter upptäckten började jag fundera på att byta ut väggen. Och sedan undersöka om väggen var bärande genom att ta med mig bilder och ritningar av huset och visade för en projektingenjör på ett byggvaruhus. Han menade att väggen var för tunn för att vara bärande (ca 10cm breda block). Sedan kom min pappas kompis hit som har en del erfarenhet inom bygg och tittade. Han skrattade åt väggen och menade att den inte var bärande, och om så var fallet så var den på tok för klen. Han i sin tur pratade med kollegor som bekräftade detta. Kort därefter beslutade vi att vi skulle hjälpas åt att bygga en ny vägg över en lördag. Jag rev väggen kvällen innan (grannen kom och ville hjälpa till) och vi startade bygget dagen därpå. Vi valde dock reglar i dimensioner som är anpassade för bärande väggar.

När vi fått upp den nya väggen kommer grannen och menar att han två små sprickor i hörnen på sina dörrposter. Vi trodde först att han skämtade, men pappa gick upp och tittade. Det var små sprickor där, men vi kom överens om att han skulle fixa det, då han är målare.

Nu ett halvår efter detta, kommer grannen och säger att sprickorna är tillbaka och att han fått flera nya sprickor på andra väggar, att en dörrpost har bågnat (tryck uppifrån?), att det är små sprickor på fasaden vid deras köksfönster (på andra sidan huset) etc... Han har varit i kontakt med föreningens ordförande som inte vet vad hon ska tro, men hon skulle koppla in en gratis jurist. Jag är orolig för att jag ska pekas ut som boven, medan mina föräldrar tror att det handlar om att de vill få sin lägenhet rustad. Den nya väggen är mycket mera rejäl, så det känns konstigt om det är pga den.

Jag får ingen sinnesro efter detta... Blir jag ersättningsskyldig gentemot min granne? Vad tror ni?
T tobius skrev:
Hej!
Jag har fått problem med grannen. I somras köpte jag en lägenhet byggd i slutet av 40-talet. När jag flyttat in bestämde jag mig för att sätta igen en dörrpost mellan vardagsrum och sovrum. När jag började att montera bort dörrkarmen, så upptäckte jag att väggen var i ett väldigt dåligt skick. Väggen var av blåbetong och alla betongblock ovanför, samt några på sidan om dörrkarmen rasade när jag tog bort karmen. Jag började att undersöka resten av väggen och upptäckte då att det var stora mängder puts som rasat ner bakom alla lager tapet, samt att väggen "sviktade" när man puttade på den.

Efter upptäckten började jag fundera på att byta ut väggen. Och sedan undersöka om väggen var bärande genom att ta med mig bilder och ritningar av huset och visade för en projektingenjör på ett byggvaruhus. Han menade att väggen var för tunn för att vara bärande (ca 10cm breda block). Sedan kom min pappas kompis hit som har en del erfarenhet inom bygg och tittade. Han skrattade åt väggen och menade att den inte var bärande, och om så var fallet så var den på tok för klen. Han i sin tur pratade med kollegor som bekräftade detta. Kort därefter beslutade vi att vi skulle hjälpas åt att bygga en ny vägg över en lördag. Jag rev väggen kvällen innan (grannen kom och ville hjälpa till) och vi startade bygget dagen därpå. Vi valde dock reglar i dimensioner som är anpassade för bärande väggar.

När vi fått upp den nya väggen kommer grannen och menar att han två små sprickor i hörnen på sina dörrposter. Vi trodde först att han skämtade, men pappa gick upp och tittade. Det var små sprickor där, men vi kom överens om att han skulle fixa det, då han är målare.

Nu ett halvår efter detta, kommer grannen och säger att sprickorna är tillbaka och att han fått flera nya sprickor på andra väggar, att en dörrpost har bågnat (tryck uppifrån?), att det är små sprickor på fasaden vid deras köksfönster (på andra sidan huset) etc... Han har varit i kontakt med föreningens ordförande som inte vet vad hon ska tro, men hon skulle koppla in en gratis jurist. Jag är orolig för att jag ska pekas ut som boven, medan mina föräldrar tror att det handlar om att de vill få sin lägenhet rustad. Den nya väggen är mycket mera rejäl, så det känns konstigt om det är pga den.

Jag får ingen sinnesro efter detta... Blir jag ersättningsskyldig gentemot min granne? Vad tror ni?
Arkitektritningar av ett byggnadsprojekt med olika fasadvyer och situationsplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sektionsritning av en byggnad med måttangivelser på en hopknycklad pappersritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en bostadslägenhet med betecknade rum som kök, bad, och tambur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Handritad skiss av en lägenhetsplan med kök, bad och tambur markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritningar för en byggnad, inklusive fasadvyer och situationsplan, spridda på ett underlag med en linjal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
T tobius skrev:
[bild] [bild] [bild]
Tack för alla tips om att lägga ut ritningar! Det är alltså väggen mellan ”rummen” som är utbytt. Jag kollade med vårt ordförande innan rivning, hon sa att det var okej om jag kollade upp att den inte var bärande.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Om ni Inte är goda vänner med skvallergrannen , ignorera krav och skitsnack. Väggen är inte bärande , mittenväggen är den bärande.
 
  • Gilla
TommyFIN och 9 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om ni Inte är goda vänner med skvallergrannen , ignorera krav och skitsnack. Väggen är inte bärande , mittenväggen är den bärande.
Haha tack för det svaret! Antar att du menar väggen mot trapphuset?
 
Ja, mfl. Alla väggar som är tjockare på ritningen.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Precis. Alla väggar på ritningen som är lika tjocka som ytterväggar är bärande
 
  • Gilla
TommyFIN och 3 till
  • Laddar…
K Knight skrev:
Precis. Alla väggar på ritningen som är lika tjocka som ytterväggar är bärande
Tack! :)
 
  • Gilla
thellberg och 1 till
  • Laddar…
Nu är detta ganska långt utanför min expertis, men borde det inte rimligen finnas någon form av avväxling (balk?) utmed den streckade linjen i tamburen? Kan denna i så fall ha ett upplag mellan dörrposterna till respektive rum, och om så är fallet - har den påverkats av ert ingrepp? Bara för att vända på alla stenar :)
 
  • Gilla
TommyFIN
  • Laddar…
N Nyrostad skrev:
Nu är detta ganska långt utanför min expertis, men borde det inte rimligen finnas någon form av avväxling (balk?) utmed den streckade linjen i tamburen? Kan denna i så fall ha ett upplag mellan dörrposterna till respektive rum, och om så är fallet - har den påverkats av ert ingrepp? Bara för att vända på alla stenar
:)
Det är möjligt, såg dock nu att jag hade en ritning före ombyggnad. Jag hittade en ritning efter ombyggnaden och på den ritningen finns inte ”sträcken” kvar.
 
  • Ritning med layout av hus efter ombyggnad utan tidigare markerade "sträcken".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Nyrostad skrev:
Nu är detta ganska långt utanför min expertis, men borde det inte rimligen finnas någon form av avväxling (balk?) utmed den streckade linjen i tamburen? Kan denna i så fall ha ett upplag mellan dörrposterna till respektive rum, och om så är fallet - har den påverkats av ert ingrepp? Bara för att vända på alla stenar :)
Nej.
 
  • Gilla
Byggroda och 1 till
  • Laddar…
Det är skillnad på att ha rätt och få rätt.
Oavsett om din granne har rätt eller inte, kommer denne få svårt att få rätt.

Sprickorna finns uppenbarligen där nu.
Men grannen måste kunna bevisa att sprickorna INTE fanns där innan du kom in i bilden. Det kommer grannn nog ha svårt med.

När grannen pratar med dig, säg att att du har undersökt saken och konstaterat at väggen inte är bärande.
Säg att du trots det gärna lånar ut din farsa för att vara en schysst granne, inte för att åtgärda vad du påstås ha orsakat. Om du går med på det, "erkänner" du att det var ditt fel. Det är onödigt. Farsan kan bättringsmåla för att du är bussig, inte för att ni har gjort nå fel.
Om grannen trots detta har ytterligare anspråk föreslår jag att du vänlig hänvisar grannen att inleda process i så fall. Men att du självklart vill undvika det, så tråkigt med sån grannsämja, och därför för att vara en hygglo granne gärna lånar ut farsan någon timme till om han bjuder på en öl eller något. Var helt enkelt en toktrevlig granne bara som inte har gort nå fel :)
 
  • Gilla
redep och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.