Är nyfiken på vad du får betala för en 32A huvudsäkring och hur det går ihop sig?
Blir det inte en ruskig dyr elbil eller tänker du också panga på en rejäl solcellanläggning eller liknande?
Jag har 25A på min gård och det är inte gratis bara det.
 
Fast pratar man inte olika saker här? Oavsett vad som ska installeras så kan man väl säkra av det man installerar på ett korrekt sätt för det. Vill man inte blanda in hushållssäkringarna så får man ju montera upp särskilda säkringar för laddningen då och mata från stolpen som i sin tur har säkringar som klarar hushåll och laddning.
 
Det låter i mina öron som helt vansinnigt höga effekter för hemmaladdning, om det inte handlar om en större elbilspark i familjen.

Har man behov av så snabb laddning hemma kanske man köpt ett för litet batteri, dvs bättre att skaffa en bil med ett batteri som klarar körmönstret.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast pratar man inte olika saker här? Oavsett vad som ska installeras så kan man väl säkra av det man installerar på ett korrekt sätt för det. Vill man inte blanda in hushållssäkringarna så får man ju montera upp särskilda säkringar för laddningen då och mata från stolpen som i sin tur har säkringar som klarar hushåll och laddning.
Stefan1972

Vad menar du med ”Vill man inte blanda in hushållssäkringarna så får man ju montera upp särskilda säkringar för laddningen då och mata från stolpen som i sin tur har säkringar som klarar hushåll och laddning.”

”Vad menar du med ”montera upp särskilda säkringar för laddningen då och mata från stolpen”? Menar du att man skall köpa ett separat abonnemang på el med en egen huvudsäkring och elmätare för laddningen.

Blir inte det dyrt?
 
M Martin Lundmark skrev:
Stefan1972

Vad menar du med ”Vill man inte blanda in hushållssäkringarna så får man ju montera upp särskilda säkringar för laddningen då och mata från stolpen som i sin tur har säkringar som klarar hushåll och laddning.”

”Vad menar du med ”montera upp särskilda säkringar för laddningen då och mata från stolpen”? Menar du att man skall köpa ett separat abonnemang på el med en egen huvudsäkring och elmätare för laddningen.

Blir inte det dyrt?
För att jag inte riktigt förstod ts resonemang med säkringar hit och dit. Vill man ha en kraftig elbilsladdare så kändes det bara enklare att mata den direkt från stolpe men det kanske man inte får? Inte på eget abonnemang alltså utan bara grena ut från de egna huvudsäkringarna som då matchas efter förväntat uttag och sen ha särskilda säkringar för laddbox såklart nånstans på vägen.
 
S Stefan1972 skrev:
För att jag inte riktigt förstod ts resonemang med säkringar hit och dit. Vill man ha en kraftig elbilsladdare så kändes det bara enklare att mata den direkt från stolpe men det kanske man inte får? Inte på eget abonnemang alltså utan bara grena ut från de egna huvudsäkringarna som då matchas efter förväntat uttag och sen ha särskilda säkringar för laddbox såklart nånstans på vägen.
Hej Stefan1972

Eftersom man inte får mata elbilsladdaren ” direkt från stolpe”, och före sitt abonnemang med de egna huvudsäkringarna, så finns inte det med bland förslagen till TS.

Ett abonnemang innebär en överlämningspunkt från nätägaren som kortfattat innehåller en huvudbrytare, en elmätare och huvudsäkringar som, man skulle kunna säga, sitter på nätägarens sida av överlämningspunkten. Kunden får byta säkringar men inte ändra dessa till större storlek (genom att byta bottenkontakt) utan att kontakta nätägaren.

Du skriver ” Inte på eget abonnemang alltså utan bara grena ut från de egna huvudsäkringarna som då matchas efter förväntat uttag och sen ha särskilda säkringar för laddbox såklart nånstans på vägen.”

Det jag skrev om gällde att lägga en separat kabel från de egna huvudsäkringarna till laddaren. Det finns redan en separat kabel från de egna huvudsäkringarna till TS elcentral med fler avsäkringar.

Gör man så då gäller det jag skrev ”Jag tolkar det som du sätter ett omöjligt anspråk om en lastbalansrare ställd på samma ström som huvudsäkringens märkström skall hindra att huvudsäkringens kan lösa ut för överström.”

Höjer TS abonnemanget (betalar för större huvudsäkringar) då kan han sätta lastbalansraren på den ström han efterfrågar.

Är vi överens?
 
men jag pratar inte om att grena ut innan de egna huvudsäkringarna utan efter. Om man bara jämför med villa och garage då? Måste jag alltid mata garaget från villan eller kan jag dra matning från huvudsäkringar till hus och till garage? Två kablar alltså som är dimensionerade efter behovet i vardera byggnad. Får man inte det? På samma abonnemang alltså.
 
S Stefan1972 skrev:
men jag pratar inte om att grena ut innan de egna huvudsäkringarna utan efter. Om man bara jämför med villa och garage då? Måste jag alltid mata garaget från villan eller kan jag dra matning från huvudsäkringar till hus och till garage? Två kablar alltså som är dimensionerade efter behovet i vardera byggnad. Får man inte det? På samma abonnemang alltså.
Hej Stefan1972

Jag skriver om att ansluta flera kablar efter överlämningspunktens huvudsäkringar, inte gå före överlämningspunktens huvudsäkringar.

I mitt förra inlägg (#21) så skrev jag först; "Eftersom man inte får mata elbilsladdaren ” direkt från stolpe”, och före sitt abonnemang med de egna huvudsäkringarna, så finns inte det med bland förslagen till TS.

Sedan så skrev jag om möjligheten att gå med flera kablar efter överlämningspunktens huvudsäkringar. ” att lägga en separat kabel från de egna huvudsäkringarna till laddaren. Det finns redan en separat kabel från de egna huvudsäkringarna till TS elcentral med fler avsäkringar.”

Du kan, naturligtvis om du vill sedan dra en tredje kabel efter överlämningspunktens huvudsäkringar, till garaget…

Jag skrev tydligt, i förra inlägget, var överlämningspunkten mella nätägaren och abonenten går.

Abonenten skall hålla sig på sin sida

Var jag inte tillräckligt tydlig?
 
Redigerat:
S Stefan1972 skrev:
men jag pratar inte om att grena ut innan de egna huvudsäkringarna utan efter. Om man bara jämför med villa och garage då? Måste jag alltid mata garaget från villan eller kan jag dra matning från huvudsäkringar till hus och till garage? Två kablar alltså som är dimensionerade efter behovet i vardera byggnad. Får man inte det? På samma abonnemang alltså.
Det är precis som du skriver man bör sträva efter att göra såna anslutningar om det inte ligger riktigt avigt placeringsmässigt. Att lägga belastningar som är långvariga och höga via andra centraler är bra att undvika. Och så slipper man ev tankar på typ av JFB på vägen.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej OlaDah

Jag tolkar det så, att om boxen använder dynamisk lastbalanserare inställd på samma värde som huvudsäkring så kan det bli ”hazard” mellan de begränsningar som då uppstår.

Har du inkopplat en dynamisk lastbalanserare och den inte hindrar att huvudsäkringen löser ut vid laddning av bilen med 22 kW. Då skulle det kunna hända att du tycker att den dynamiska lastbalanseringen inte fungerar. Du skulle kunna mena att den skall undvika att huvudsäkringen löser ut.

Alla inställningar av ” DIP-omkopplare SW2 (1-2-3-) som styr laddarens högsta tillåtna laddström” enligt tabellen längst ner på sidan 31 i manualen till din laddare är lägre än huvudsäkringen.

file:///C:/Users/Martin/Downloads/Laddbox%20GLB%20(SE)380177-3.1%20ID2122.pdf

Jag tolkar det som du sätter ett omöjligt anspråk om en lastbalansrare ställd på samma ström som huvudsäkringens märkström skall hindra att huvudsäkringens kan lösa ut för överström.
Jag tänker att du beskriver hur en lastbalanserare fungerar, iallafall hoppades jag att den fungerade så. Dvs kunna plocka ut så mycket ström som möjligt när det finns tillräckligt. Enligt Garo support skall det gå att sätta den på samma som märkströmmen på huvudsäkring, lastbalanseraren skall klara av att skydda huvudsäkring. Vem vet, får prova :)

Kostnad att gå upp till 35A från 25A för oss är ca 800 kr per år.

Vem vet vilken effekt som är rimlig att ha hemma i framtiden? När fler skaffar elbil kommer det bli trängre på allmänna laddplatser, ladda vid kontoret, simhallen etc. Alla ska ladda. Tänker det är bäst att förbereda för att ha rejält med effekt på den enda säkra laddplatsen jag kommer ha, hemmet. Kostnade att förbereda för det är väldigt liten i sammanhanget, för mig.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Men det laddmönstret - åka runt och duttladda på ställen som simhallen, det är det i princip bara laddhybrider som gör.

Har man hemmaladdning tar bekvämligheten över och man pluggar i på kvällen och ur på morgonen.
 
O OlaDah skrev:
Jag tänker att du beskriver hur en lastbalanserare fungerar, iallafall hoppades jag att den fungerade så. Dvs kunna plocka ut så mycket ström som möjligt när det finns tillräckligt. Enligt Garo support skall det gå att sätta den på samma som märkströmmen på huvudsäkring, lastbalanseraren skall klara av att skydda huvudsäkring. Vem vet, får prova :)

Kostnad att gå upp till 35A från 25A för oss är ca 800 kr per år.

Vem vet vilken effekt som är rimlig att ha hemma i framtiden? När fler skaffar elbil kommer det bli trängre på allmänna laddplatser, ladda vid kontoret, simhallen etc. Alla ska ladda. Tänker det är bäst att förbereda för att ha rejält med effekt på den enda säkra laddplatsen jag kommer ha, hemmet. Kostnade att förbereda för det är väldigt liten i sammanhanget, för mig.
Nu är det inte bara den fasta avgiften utan troligen även byte av mätarskåp samt ev en grövre servisledning. Byte till ett 63A skåp kostar kanske ca 10 000 och hur mycket en kraftigare servis skulle kosta kan bara nätägaren svara på (det är inte säkert att den måste bytas).
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
O OlaDah skrev:
Jag tänker att du beskriver hur en lastbalanserare fungerar, iallafall hoppades jag att den fungerade så. Dvs kunna plocka ut så mycket ström som möjligt när det finns tillräckligt. Enligt Garo support skall det gå att sätta den på samma som märkströmmen på huvudsäkring, lastbalanseraren skall klara av att skydda huvudsäkring. Vem vet, får prova :)

Kostnad att gå upp till 35A från 25A för oss är ca 800 kr per år.

Vem vet vilken effekt som är rimlig att ha hemma i framtiden? När fler skaffar elbil kommer det bli trängre på allmänna laddplatser, ladda vid kontoret, simhallen etc. Alla ska ladda. Tänker det är bäst att förbereda för att ha rejält med effekt på den enda säkra laddplatsen jag kommer ha, hemmet. Kostnade att förbereda för det är väldigt liten i sammanhanget, för mig.
Hej OlaDah

Du skriver "Enligt Garo support skall det gå att sätta den på samma som märkströmmen på huvudsäkring, lastbalanseraren skall klara av att skydda huvudsäkring.”

Jag har ingen GARO Laddbox GLB utan läste (och tolkade) vad som stod i den Montageanvisning/Bruksanvisning (SV) som du hänvisade till;
file:///C:/Users/Martin/Downloads/Laddbox%20GLB%20(SE)380177-3.1%20ID2122.pdf

Om ”Garo support” säger att det går bra att sätta den på samma som märkströmmen på huvudsäkring”, och den Montageanvisning/Bruksanvisning (SV) till GARO Laddbox GLB, du hänvisade säger annorlunda, så får du väl så småningom (de nästföljande åren) se vilken av källorna inom samma företag (Garo) som gav dig bästa rådet.

Du skriver ”Tänker det är bäst att förbereda för att ha rejält med effekt på den enda säkra laddplatsen jag kommer ha, hemmet. Kostnade att förbereda för det är väldigt liten i sammanhanget, för mig”

Elnäten har efter det många bl.a. minskat på användningen av direktel som uppvärmning och övergått till annat, nu åter börjat få en ökad belastning. Solcellsanläggningar kan ha stor inmatad effekt ett antal timmar per dygn och t.ex. elbilsladdning kan ha stor uttagen effekt ett antal timmar per dygn. Det bästa är att effektflödet är jämt och inte med stora variationer. Det är maxvärdet som elnäten måste dimensioneras för.

Vi betalar idag, som elanvändare, i de flesta fall för den elenergi vi tar ut. En del nätbolag har även börjat ta betalt för max effektuttag (t.ex. medlet av två eller flera maxvärden i effekt under en månad). Detta för att kunna hantera balansen mellan effekttoppar och energiflöden.
 
Redigerat:
GK100 GK100 skrev:
Det är precis som du skriver man bör sträva efter att göra såna anslutningar om det inte ligger riktigt avigt placeringsmässigt. Att lägga belastningar som är långvariga och höga via andra centraler är bra att undvika. Och så slipper man ev tankar på typ av JFB på vägen.
Skönt att nån förstod tanken då... Min poäng var ju egentligen att det lät som ts ville mata via sin central i huset och sen möjligen byta ut matningen till huset men det kändes lite fånigt...
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej OlaDah

Du skriver "Enligt Garo support skall det gå att sätta den på samma som märkströmmen på huvudsäkring, lastbalanseraren skall klara av att skydda huvudsäkring.”

Jag har ingen GARO Laddbox GLB utan läste (och tolkade) vad som stod i den Montageanvisning/Bruksanvisning (SV) som du hänvisade till;
file:///C:/Users/Martin/Downloads/Laddbox%20GLB%20(SE)380177-3.1%20ID2122.pdf

Om ”Garo support” säger att det går bra att sätta den på samma som märkströmmen på huvudsäkring”, och den Montageanvisning/Bruksanvisning (SV) till GARO Laddbox GLB, du hänvisade säger annorlunda, så får du väl så småningom (de nästföljande åren) se vilken av källorna inom samma företag (Garo) som gav dig bästa rådet.

Du skriver ”Tänker det är bäst att förbereda för att ha rejält med effekt på den enda säkra laddplatsen jag kommer ha, hemmet. Kostnade att förbereda för det är väldigt liten i sammanhanget, för mig”

Elnäten har efter det många bl.a. minskat på användningen av direktel som uppvärmning och övergått till annat, nu åter börjat få en ökad belastning. Solcellsanläggningar kan ha stor inmatad effekt ett antal timmar per dygn och t.ex. elbilsladdning kan ha stor uttagen effekt ett antal timmar per dygn. Det bästa är att effektflödet är jämt och inte med stora variationer. Det är maxvärdet som elnäten måste dimensioneras för.

Vi betalar idag, som elanvändare, i de flesta fall för den elenergi vi tar ut. En del nätbolag har även börjat ta betalt för max effektuttag (t.ex. medlet av två eller flera maxvärden i effekt under en månad). Detta för att kunna hantera balansen mellan effekttoppar och energiflöden.
Ja det är konstigt att de ger två olika budskap. I manualen står det ju dock ”Garo rekommenderar”.

Jag skall rapportera tillbaka hur det går ;).



Tack för era svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.