Jag har en verkstadslokal med trefas elanläggning (16A) med jordfelsbrytare för hela anläggningen och vill ansluta en gammal spis för att använda spisens ugn till olika ändamål.
Har några frågor och bifogar ett par bilder, kabeln/ledarna är kvar från förra ägaren och jag kommer att byta ut dem då kabeln är klippt strax utanför spisen.

1: Visst kan spisen användas som en trefas-spis (se bilderna)?
2: Trefas utan nolla, rätt uppfattat?

Då lokalen har trefasuttag tänkte jag ansluta spisen med CEE-don (stickpropp för trefas 16A).

3: Kräver jordfelsbrytaren nollan för att spisen ska fungera utan att jordfelsbrytaren bryter?

Behöver ni mer information så återkommer jag naturligtvis med det :)
 
  • Schema över trefasanslutning för spis med angivna 380V för tre och enfas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bakre delen av en spis med öppen anslutningsplint och kabeln klippt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1: Ja
2: Ja
3: Nej
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Tack för snabba och raka svar! ;-)

Då antar jag att det är jordfel någonstans i spisen eftersom jordfelsbrytaren bröt när jag satte på spisen och ingen säkring utlöste - rätt tänkt?

(I övrigt är det rätt kopplat i både stickproppen och spisen.)
 
S Ståhlbom skrev:
Tack för snabba och raka svar! ;-)

Då antar jag att det är jordfel någonstans i spisen eftersom jordfelsbrytaren bröt när jag satte på spisen och ingen säkring utlöste - rätt tänkt?

(I övrigt är det rätt kopplat i både stickproppen och spisen.)
Förmodligen är det jordfel i spisen eller någon skada i kabeln.
 
Hej gamla spisar får krypströmmar med åren som utlöser jfb, är det en jfb med utlösning för 30 mA så förstår jag att den ploppar då den är till för personskydd. Brandskydds varianten på jfb ligger mycket högre i brytström runt 200mA eller mer och bör då ej lösa ut om det ej är fel på spisen
 
Testade igen ikväll och upptäckte att det är en spisplatta som utlöser JFB och inte de andra men det lutar mycket åt att JFB är lite väl känslig för gammal spis, den är på 30 mA.
JFB bröt när jag stängde av ugnen efter att kört ugnen en stund på full effekt.
Men efter ugnen svalnade lite körde jag igen tills 250 grader nåddes och då bröt JFB inte igen efter jag stängde av.

Jag är någorlunda nöjd än så länge för jag tänker använda endast ugnen då och då för att härda värmefärg på diverse grejer i garaget.

Tack för svaren! :)
 
Redigerat:
E
S Ståhlbom skrev:
Testade igen ikväll och upptäckte att det är en spisplatta som utlöser JBF och inte de andra men det lutar mycket åt att JBF är lite väl känslig för gammal spis, den är på 30 mA.
JBF bröt när jag stängde av ugnen efter att kört ugnen en stund på full effekt.
Men efter ugnen svalnade lite körde jag igen tills 250 grader nåddes och då bröt JBF inte igen efter jag stängde av.

Jag är någorlunda nöjd än så länge för jag tänker använda endast ugnen då och då för att härda värmefärg på diverse grejer i garaget.

Tack för svaren! :)
JFB.
 
S Ståhlbom skrev:
JFB bröt när jag stängde av ugnen efter att kört ugnen en stund på full effekt.
Men efter ugnen svalnade lite körde jag igen tills 250 grader nåddes och då bröt JFB inte igen efter jag stängde av.
Har den stått oanvänd och kallställd ett tag kan det vara lite fukt som behöver torkas ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.