Kan jag vitsåpa en grundoljad bänkskiva i ek? Eller måste jag få bort oljan först för att få det fina, mjuka, matta, lena, ljusa resultatet jag vill åt med vitsåpan?

Har googlat men hittar inga svar.

Om jag måste få bort oljan först, behöver jag bara slipa skivan då?
 
Redigerat:
För den som söker svar på detta i framtiden:

Jag ställde frågan på ett annat forum där möbeltillverkare svarar, och fick svaret att man INTE bör vitsåpa grundoljat ekträ. Även om jag försöker slipa bort oljan så kommer det finnas kvar lite olja här och var och resultatet med vitsåpa kommer därför bli ojämnt och flammigt.
 
N NewbieSnickaren skrev:
För den som söker svar på detta i framtiden:

Jag ställde frågan på ett annat forum där möbeltillverkare svarar, och fick svaret att man INTE bör vitsåpa grundoljat ekträ. Även om jag försöker slipa bort oljan så kommer det finnas kvar lite olja här och var och resultatet med vitsåpa kommer därför bli ojämnt och flammigt.
Men om man inte slipar då? Vitsåpa är väl gjord på linolja..? Blev nyfiken på det här :)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Men om man inte slipar då? Vitsåpa är väl gjord på linolja..? Blev nyfiken på det här :)
Ja alltså förstod jag personen på det andra forumet rätt så gäller det oslipat som slipat. Att oljan i sig på något sätt kan göra vitsåpans resultat flammigt och ojämnt.

Men jag vet inte om han har rätt, men tror han är möbelsnickare så han bör väl ha koll!
 
Redigerat:
Frågade vidare om det går bra att vitolja en grundoljad träskiva istället då vitsåpa ej går och fick svaret att det ska gå bra! Men man bör slipa bort tidigare ytbehandlingen så gott det går först ändå för bästa resultat. Men eventuella rester av grundoljan kommer inte göra vitoljan flammig som för vitsåpan.

Så så vet vi. :) Hoppas detta är till hjälp för någon. Var sjukt svårt att hitta svar på det här om att vitsåpa på oljat trä på nätet!
 
N NewbieSnickaren skrev:
Frågade vidare om det går bra att vitolja en grundoljad träskiva istället då vitsåpa ej går och fick svaret att det ska gå bra! Men man bör slipa bort tidigare ytbehandlingen så gott det går först ändå för bästa resultat. Men eventuella rester av grundoljan kommer inte göra vitoljan flammig som för vitsåpan.

Så så vet vi. :) Hoppas detta är till hjälp för någon. Var sjukt svårt att hitta svar på det här om att vitsåpa på oljat trä på nätet!
Så fort jag är släppt ut den här eländiga karantänen ska jag beställa vitsåpa och testa :)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Så fort jag är släppt ut den här eländiga karantänen ska jag beställa vitsåpa och testa :)
Haha underbart! Du får lägga upp bilder här sen! :D
 
Frustrator Frustrator skrev:
Så fort jag är släppt ut den här eländiga karantänen ska jag beställa vitsåpa och testa :)
ping - testade du? Bilder? :D
 
K kaherdin skrev:
ping - testade du? Bilder? :D
Nä livet kom emellan ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.