Jag har en gammal element som ska bytas, den är på 450 W och vill byta med 600 W. Jag undrar om det behövs byta på elkablar?
 
Det ska normal fungera att byta element till 600 W utan att göra några ändringar i den fasta installationen.
 
  • Gilla
abuhus
  • Laddar…
Får jag spinna vidare på samma fråga. Jag är inne på att byta ut alla element (elradiatorer) i huset. Blir totalt 16 st.
Den "vanligaste" storleken på de gamla är 75x60 cm. De nya jag kikar på i samma bredd är endast 33 cm höga (kommer det se fjuttigt ut under fönstren eller vänjer man sig!?), MEN - de är också på 800 W och de gamla är på 600 W.
Totalt sett skulle det kunna landa på 13000 W i hela huset för de nya elementen, mot tidigare 10600 W från de gamla.
Hur mycket behöver jag oroa mig för detta? Blir det en helt annan typ av belastning som kräver större ändringar - så jag bör leta efter element som kanske är något (ännu) mindre och ersätta med istället, för att det ska ligga lite närmare samma Watt som tidigare? Eller är det "skitesamma"?
Tidigare watt per kvm ligger på c:a 76.
Det nya skulle landa på c:a 100... känns som overkill - om vi dessutom planerar att lägga till en luftvärmepump...
Huset är ett litet enplans, utan källare, från 1975.
Min spontana känsla är att jag kanske ska byta ut de tänkta nya elradiatorerna mot mindre nya element så att watt som stämmer mer överens med tidigare belastning.
Tar tacksamt emot tankar kring denna fundering!
 
G gurra-g skrev:
Får jag spinna vidare på samma fråga. Jag är inne på att byta ut alla element (elradiatorer) i huset. Blir totalt 16 st.
Den "vanligaste" storleken på de gamla är 75x60 cm. De nya jag kikar på i samma bredd är endast 33 cm höga (kommer det se fjuttigt ut under fönstren eller vänjer man sig!?), MEN - de är också på 800 W och de gamla är på 600 W.
Totalt sett skulle det kunna landa på 13000 W i hela huset för de nya elementen, mot tidigare 10600 W från de gamla.
Hur mycket behöver jag oroa mig för detta? Blir det en helt annan typ av belastning som kräver större ändringar - så jag bör leta efter element som kanske är något (ännu) mindre och ersätta med istället, för att det ska ligga lite närmare samma Watt som tidigare? Eller är det "skitesamma"?
Tidigare watt per kvm ligger på c:a 76.
Det nya skulle landa på c:a 100... känns som overkill - om vi dessutom planerar att lägga till en luftvärmepump...
Huset är ett litet enplans, utan källare, från 1975.
Min spontana känsla är att jag kanske ska byta ut de tänkta nya elradiatorerna mot mindre nya element så att watt som stämmer mer överens med tidigare belastning.
Tar tacksamt emot tankar kring denna fundering!

Om du är i skedet att installera en värmepump så är ett råd att avvakta ett total byte av elradiatorerna.
Nu skriver du bara att huset är et "litet enplanshus", men det är inte ovanligt att en luftvärmepump kan värma ett helt hus, exkl. ytterområde och bad/WC.


Sedan kopplas normal inte alla element in samtidigt utan termostat styr till- ochfrånslag.
Gissar på att det är 400 V-radiatorer, då ligger dessa fördelade över 3 faser.
 
E etompau skrev:
Om du är i skedet att installera en värmepump så är ett råd att avvakta ett total byte av elradiatorerna.
Nu skriver du bara att huset är et "litet enplanshus", men det är inte ovanligt att en luftvärmepump kan värma ett helt hus, exkl. ytterområde och bad/WC.


Sedan kopplas normal inte alla element in samtidigt utan termostat styr till- ochfrånslag.
Gissar på att det är 400 V-radiatorer, då ligger dessa fördelade över 3 faser.
Tack för svar. Alla dessa radiatorer är 230V. Men de är hur som helst gamla och uttjänta. En del blir plötsligt skåll-heta och en del funkar inte alls längre... (+fula, säger frun...)
Så bytet av element kommer med största sannolikhet att ske innan luftvärmepumpen kommer på plats ändå.
(Utöver det så vill jag nog hellre betrakta luftvärmepumpen som ett komplement än som huvudsystem för värme i huset.)
Men, som du säger, alla element lär väl inte gå på samtidigt heller, så det kanske inte blir den sortens belastning? Men, å andra sidan, skulle det smälla till och bli 25 minus så vill man ju inte att proppen går heller...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.