Jag bor i en bostadsrätt från förra sekelskiftet. Det är kallt men okej temperatur, 20 grader men det känns kallare pga kallras.

Däremot finns det inget element i köket vilket innebär att det är svinkallt. Det drar och golven är isande. Mina hantverkare säger att man inte kan ha det så, utan att föreningen behöver sätta in ett fönster för att fånga upp kallraset. Temperaturen i mitten av rummet är 17-18 grader och ca 40 cm från fönstret är det ca 15 grader. Med kallraset känns det dock snarare som 10+.

Jag tog upp detta med styrelsen och bad dem att sätta upp ett element i köket, men de säger att elementen inte är deras ansvar. Men att det är okej att sätta in ett om jag bekostar det själv.

Som jag förstår det är det föreningens ansvar att se till att inomhusklimatet är drägligt. Har jag fel?
 
Har det funnits något element någonstans i köket tidigare? Kolla på gamla ritningar eller granne med liknande planlösning. Läs också stadgarna vad som gäller.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
O Odsch skrev:
Mina hantverkare säger att man inte kan ha det så, utan att föreningen behöver sätta in ett fönster för att fånga upp kallraset.
Que?
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har det funnits något element någonstans i köket tidigare? Kolla på gamla ritningar eller granne med liknande planlösning. Läs också stadgarna vad som gäller.
Men oavsett och enligt lag har ju föreningen ansvar för värmen. Eller?
 
Stadgarna styr vems ansvar elementen är. Kanske bostadsrättslagen kan tillämpas om det är oklart.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
O Odsch skrev:
Mina hantverkare säger att man inte kan ha det så, utan att föreningen behöver sätta in ett fönster för att fånga upp kallraset.
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Que?
Jag tror att TS menar "element", inte "fönster".
 
globaljuggler globaljuggler skrev:
Jag tror att TS menar "element", inte "fönster".
Ja, det förklarar ju en del. :crysmile:
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Det kan ju även vara så att hantverkaren nämnt att fönstret kan bytas ut mot ett bättre isolerat.
Men även det är inne och bökar i gränstrakterna mellan föreningen och bostadsrättsinnehavaren.

Element hör ju rätt ofta till föreningen, men det är ju ovanligt att ha ett kök utan element, så det är nog lämpligt att kontrollera om det har funnits ett tidigare. I så fall är det ju inte alls omöjligt att det är borttaget. Det gjorde vi med styrelsens godkännande i vår övernattningslägenhet i samband med stambyte. (Det är dock en kokvrå och det elementet gjorde ingen glad)
Om det är tidigare ägare som tagit bort det så har ju inte föreningen något ansvar för att återställa det, om det inte skrivits något väldigt udda.

Om det är så att lägenheterna allmänt saknar element i köket så är det ju något att ta upp på nästa årsmöte om ni är fler som antingen vill ha element bekostade av föreningen eller om det är dags att byta ut fönstren mot nya med bättre isolering mot både värme och ljud.
 
  • Gilla
Alti och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Stadgarna styr vems ansvar elementen är. Kanske bostadsrättslagen kan tillämpas om det är oklart.
Fast fastighetsägaren (föreningen) ansvarar för att värmen är tillräcklig i bostaden och därför faller det på dom om vi ska hårddra det.
Det här är ett av skälen till att jag inte förstår upprördheten hos vissa här på forumet när de blir nekade att ta bort tex en radiator för att de vill bygga om kök eller annat rum (även de planerar att lägga golvvärme), blir det problem är det föreningen som måste lösa det..
 
  • Gilla
Odsch och 2 till
  • Laddar…
C
O Odsch skrev:
Men oavsett och enligt lag har ju föreningen ansvar för värmen. Eller?
Nja, i princip är det ett delat ansvar då delar av värmeanläggningen (dvs. radiatorer och andra ledningar än stamledningar) ofta ligger på bostadsrättshavarens underhållsansvar. En rätt idiotisk tradition, men så är det.

Däremot kan man resonera att föreningen har ett vidare ansvar för sådana installationer som fanns där när lägenheten ursprungligen uppläts, därför har det betydelse om problemet uppstått pga någon ändring i lägenheten eller om det funnits där från början.
 
  • Gilla
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
J jonko skrev:
Fast fastighetsägaren (föreningen) ansvarar för att värmen är tillräcklig i bostaden och därför faller det på dom om vi ska hårddra det.
Det här är ett av skälen till att jag inte förstår upprördheten hos vissa här på forumet när de blir nekade att ta bort tex en radiator för att de vill bygga om kök eller annat rum (även de planerar att lägga golvvärme), blir det problem är det föreningen som måste lösa det..
Ja, så kan det vara. Men är det föreningens ansvar om en medlem tar bort element olovligt och nästa ägare får problem?
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Claes Sörmland
J jonko skrev:
Fast fastighetsägaren (föreningen) ansvarar för att värmen är tillräcklig i bostaden och därför faller det på dom om vi ska hårddra det.
Var hittar du lagstödet för detta?

Föreningen har ju ett ansvar för lägenhetens utförande i samband med att den upplåts för första gången. Det är då man fick ta dylika diskussioner. Men sen gäller ju den fördelning av ansvaret för underhållet som bostadsrättslagen ger och det som stadgarna specificerar.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Var hittar du lagstödet för detta?

Föreningen har ju ett ansvar för lägenhetens utförande i samband med att den upplåts för första gången. Det är då man fick ta dylika diskussioner. Men sen gäller ju den fördelning av ansvaret för underhållet som bostadsrättslagen ger och det som stadgarna specificerar.
Enligt FHM rekommendationer bör temperaturen i lägenheten vara mellan 20 och 24 grader (se FoHMFS 2014:17). Om det är för kallt (eller varmt) i lägenheten och den boende inte får gehör för detta, kan den boende vända sig till kommunens miljökontor. De kan då ålägga fastighetsägaren att utreda och eventuellt åtgärda problemet. Ansvaret faller på fastighetsägaren, dvs föreningen. Miljökontoret använder Miljöbalken 9 kap 9 § som stöd för ett sådant åläggande.

EDIT: Det är alltid de för tillfället gällande lagar och riktlinjer som ligger till grund, inte de som gällde vid byggtillfället.
 
BeaumontX BeaumontX skrev:
Enligt FHM rekommendationer bör temperaturen i lägenheten vara mellan 20 och 24 grader (se FoHMFS 2014:17).
Rekommendationer/Allmänna råd, är det lag?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Claes Sörmland
BeaumontX BeaumontX skrev:
Enligt FHM rekommendationer bör temperaturen i lägenheten vara mellan 20 och 24 grader (se FoHMFS 2014:17). Om det är för kallt (eller varmt) i lägenheten och den boende inte får gehör för detta, kan den boende vända sig till kommunens miljökontor. De kan då ålägga fastighetsägaren att utreda och eventuellt åtgärda problemet. Ansvaret faller på fastighetsägaren, dvs föreningen. Miljökontoret använder Miljöbalken 9 kap 9 § som stöd för ett sådant åläggande.

EDIT: Det är alltid de för tillfället gällande lagar och riktlinjer som ligger till grund, inte de som gällde vid byggtillfället.
Tack, så miljöbalkens allmänna och flummiga skrivningar kickar in. Det hade jag aldrig gissat! Så ansvaret att planera för och utreda boendenas temperaturer ligger på bostadsrättsföreningen.

Och styrelsen i bostadsrättsföreningen svarar väl på en för låg temperatur med att ålägga bostadsrättsinnehavaren att återställa uppvärmningssystemet som denne eller tidigare ägare har ändrat i lägenheten. Om nu inte den bristande uppvärmningen har orsakats av något fel på föreningens värmedistribution så att föreningen kan åtgärda genom att mata fram varmare vatten. I TS fall som bor i ett gammalt hus som kanske inte ens hade radiatorer vid byggnationen så kan det ju också vara så att lägenheten alltid har varit kall men att tidigare bostadsrättsinnehavare inte har reagerat på detta. Men vem som betalar för åtgärden beror väl på hur ansvaret för radiatorerna fördelas i stadgarna? Eller?

(Samtidigt har den här pandemin lärt oss att FHMs rekommendationer inte riktigt har den praktiska verkan som de skulle önska. Och vi har ju haft många trådar där lägenhetsinnehavare har klagat på temperaturen och kommunen inte velat involvera sig.)
 
  • Gilla
Lövborgen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.