Hej
Jag funderar på att byta ut mina luckor och behålla stommarna!
Är det någon av er som har gjort detta tidigare, och har lite tips att komma med om vad jag ska tänka på innan jag beställer dom nya luckorna!
Vad kostade det för er?
Jag har fått ett erbjudande i min brevlåda och om jag anlitar detta företag så skulle det antagligen kosta 15-20000kr för allt, även montering och handtag.
Tycker ni att detta verkar vara ett rimligt pris för ett normalstort kök i en 3rums lägenhet på 80kvm?

Mvh//Johan
 
Det många företag som sysslar med måttanpassade luckor. Kolla gärna med fler.
Vanligt är tydligen att man använder folie och laminat. Men det finns även firmor som kan leverera träluckor.
Folie har jag hört negativa erfarenheter av. Kan tydligen spricka upp i hörn.
Men principen tycker jag verkar vettig - om stommarna är bra.
Ett tips: Kolla med Härjedalskök - dom har kompletta lösningar med nya moderna lådor osv.
Kika runt och jämför pris!

Mvh
L-O
 
Som sagt undersök noga vad det är för kvalitet. Försök få en referens också, gärna ganska lokalt. Om de bara har en referens på stort avstånd så är risken att det är en släkting eller liknande. Har de nöjda kunder så borde det finnas en sådan i närheten.

Som sagt undvik folie. Kan ibland vara svårt att inse att det är folie om man inte undersöker noga. Och en av dessa säljare som jag pratade med slingrade sig som masken på en krok innan jag fick honom att erkänna att det var folie ("en sorts folie"). De kan hitta på de mest exotiska namn på produkten för att slippa kalla den folie.

Priset kan vara högt, det kan vara lågt. Jag tror att om du beställer massiva träluckor så kan du få dem i prisklassen 500-800 kr luckan ungefär. Då får du montera själv. Titta ex. på culimar.se vi köpte hela vårt kök där men de säljer även måttanpassade luckor till samma pris som standardstorlekar (säger dom).

De brevlådserbjudanden som jag har sett har varit folieluckor. Skall man ha folie så borde man inte betala mer än någon hundring per lucka (fast de vill nog ha mer).
 
Har precis bytt ut mina luckor mot IKEAs Abstrakt. (det var inget IKEA-kök innan). Värt att tänka på är att det inte är särskilt svårt att sätta dit luckorna själv, så länge måtten stämmer. I ett kök av din storlek bör du ju kunna komma en bra bit under 10.000:- om du gör det själv. 20 papp för endast luckor verkar ju svindyrt i mina öron.

Glöm inte att mäta NOGA!! innan du beställer något, några millimeter fel här o där kan bli ödesdigert i slutändan.

/David
 
Har anlitat Demotex i Oskarström (utanför Halmstad) när vi bytade köksluckor. De tillverkar alla sina luckor själv och man kan beställa allt från masivt trä till folie.
Demotex,
Sennavägen 62,
313 31 Oskarström,
tfn 035-619 40,
fax 035-613 20
Hittar ingen hemsida men jag har för mig att de har en katalog.
 
Tack för alla svar! visste inte att det fanns med folie! detta måste jag kolla upp!
Jag har funderat på kök från ikea men har hört att deras luckor kan diffa på ca 2cm... vet inte om det är sant men lite därför jag har dragit mig för det!
Han som ska sälja luckorna till mig var här i går och tittade på köket, Han ska sätta in några lådor i ett skåp, samt att byta alla luckor. detta ville han ha 24000kr för. Då ingår handtag leverans montering och gångjärn,,, men jag tycker också att det verkar vara väldigt mycket pengar för ett litet kök!!

Mvh//Johan
 
Boffen77 skrev:
Har precis bytt ut mina luckor mot IKEAs Abstrakt. (det var inget IKEA-kök innan). Värt att tänka på är att det inte är särskilt svårt att sätta dit luckorna själv, så länge måtten stämmer. I ett kök av din storlek bör du ju kunna komma en bra bit under 10.000:- om du gör det själv. 20 papp för endast luckor verkar ju svindyrt i mina öron.

Glöm inte att mäta NOGA!! innan du beställer något, några millimeter fel här o där kan bli ödesdigert i slutändan.

/David
Nu har jag varit på ikea och tagit mig en titt!
Deras mått stämmer inte för 5öre med mina,,,
Tror att det är svårt att modifiera luckorna (såga till dom och måla kanterna) och sen få det att se bra ut!
Men billigt hadde det blivit, liten snabb överslagsräkning blev ca 7000kr istället för 24000!!
 
JohanLysmask skrev:
Jag har funderat på kök från ikea men har hört att deras luckor kan diffa på ca 2cm... vet inte om det är sant men lite därför jag har dragit mig för det!
Hur menar du diffa på 2cm? Våra stommar och luckor diffar nog inte ens någon mm på värsta stället. Störst diff är det i den långa högskåpsdörren eftersom det är massivt trä (appropå massivt trä och kvalitet i kök i en annan tråd:))
 
Dels så har ju olika tillverkare olika höjder på skåp, dels har inte IKEA (ialla fall inte för 2 år sedan när jag kollade ordentligt senast) alla udda breddmått. Så det är inte så konstigt om IKEA luckor inte alltid passar till ett gammalt kök.
 
Nu har vi haft vår andra köksgubbe på besök för att få en offert!
Han ville ha 35000kr för hela köket, då var det samma luckor och samma inredning som det andra företaget ville göra för 24000kr

Är detta ett rimligt pris?
Jag tror att det är svårt att mäta och sätta ihop köket själv om man vill att det ska bli bra! Det är inte bara nya luckor man vill åt utan även "jömda" gångjärn samt att luckorna ska täcka mer av stommarna. jag kan alltså inte beställa nya luckor efter mina egna luckors mått!!

Mvh!!
 
Du frågar om det är ett rimligt pris. Hur många luckor är det? Ungefärlig medelstorlek?
Hur månmga lådfronter?

Vad har de här företagen tänkt sig för lösning på lådorna? Blir det nya fronter på dina gamla lådor? Eller blir det helt nya lådor på moderna skenor (Sådant kostar mycket).
 
I vårt kök fanns skåp med kontinentalhöjd men när vi bytte luckor satte vi höga luckor för att få fullhöjdsskåp. Med en list fäst i taket ovanför fick vi ett extra hyllplan i skåpen och slapp dammsamlingen ovanpå skåpen. Ett litet tips bara...

Tyvärr är luckorna av folietyp och har blivit rätt slitna där man ofta tar.
 
hempularen skrev:
Du frågar om det är ett rimligt pris. Hur många luckor är det? Ungefärlig medelstorlek?
Hur månmga lådfronter?

Vad har de här företagen tänkt sig för lösning på lådorna? Blir det nya fronter på dina gamla lådor? Eller blir det helt nya lådor på moderna skenor (Sådant kostar mycket).
Köket är på ca 16 luckor!
Det blir lite nya lösningar eftersom vi har ett "gammalt" kök med t.ex små lådor, så ska vi ta bort detta och sätta in nya stora 5st lådor!
Lådorna är av metall och tål 50kgst
Det blir även 4stora lådor till grytor där det i dag är ett skåp!!
Samt 2st vitrin luckor!

Mvh!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.