Hej

Nån som vet om det finns?
Jag har hittat 1 och 2 knappars trappbrytare men finns det med 3?

MVH
Byggarn
 
Inte vad jag sett, stött på eller läst om.
 
Beskriv gärna hur du vill styra din belysning. Är det traditionell trappkoppling med 3 brytare?
 
TS frågar efter en Trippel-trapp brytare,
Jag har aldrig sett en sådan.
 
Det finns inte trippeltrapp, så man får sätta en dubbeltrapp samt en enkeltrapp.
 
3 tryckknappar och 3 impulsrelän kanske, lite överkurs men ändå, då blir det 3 st trappkopplingar
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
P
Har du plats för tre plejd så kan du köra två trippelbrytare!
 
P pathal skrev:
Har du plats för tre plejd så kan du köra två trippelbrytare!
Och om en av puckarna är kron så behöver man bara plats för två.
 
P
Bernieberg Bernieberg skrev:
Och om en av puckarna är kron så behöver man bara plats för två.
Bra där, helt rätt!
 
Hej på er:)

orsaken är att jag har en metall stolpe på mellanvåningen där jag bara har ett hål och skulle vilja reglera 3 lampor ifrån olika våningsplan.
av bekvämlighet så hade jag vilja slippa att borra ett till.
Men finns det inte 3 knappars trapp brytare så får jag borra ut ett hål till.

MVH Byggarn
 
B Byggarn44 skrev:
Hej på er:)

orsaken är att jag har en metall stolpe på mellanvåningen där jag bara har ett hål och skulle vilja reglera 3 lampor ifrån olika våningsplan.
av bekvämlighet så hade jag vilja slippa att borra ett till.
Men finns det inte 3 knappars trapp brytare så får jag borra ut ett hål till.

MVH Byggarn
Våra vanliga installationsapparater brukar vara begränsade till max 6 anslutna ledare.

För 3 växlande knappar behövs egentligen 9 anslutningar, men om man begränsar det till att just denna punkt har inkommande fas skulle 7 anslutningar räcka, men det är likafullt en mer än vad som går in i plasten.

Det är med andra ord inte så konstigt att Du inte hittat några trippel-trapp-brytare!

Med lite "elektromekanik" skulle det gå lättare. Det behövs 3 st bistabila relän, dvs relän som byter läge varje gång det kommer en puls på spolen, och som ligger kvar i sitt nya läge (utan matningsspänning) tills nästa puls kommer. Sådana relän finns, men de är inte vanliga. Och så skulle man vilja ha dem med spole för AC-230, dssutom.

Reläna med vardera en växlande kontakt, och brytare med 3 st återfjädrande slutande kontakter.

Går givetvis att köra med likström och klenspänning också, men då krävs även ett matningsdon.
 
rena impulsrelän för 230V är väl inte alldeles ovanliga https://www.elbutik.se/product.html/elektronisk-rela-es61-1-pol-vxl

och såväl Plejd CTR-1 som Shelly 1 åstadkommer samma funktion (med tillägget att de utöver strömbrytare dessutom kan styras med app, ha veckoscheman, solens vandringar osv och kommunicerar via Bluetooth eller Wi-Fi)

i samtliga fall krävs dock plats för puckarna och strömförsörjning till dom med både fas och nolla
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Det där löser du som nämnt med PLEJD och en 3 knappast kronbrytare med returfjädrar!
Ok, en del omdragning av kablar kan behövas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.