Vad skulle du begära för påslag utifrån marknadsvärdet för att sälja din fastighet?

  • 0 % d.v.s. jag säljer till marknadsvärdet.

  • 10 %

  • 20 %

  • 25 %

  • 30 %

  • 40 %

  • 50 %

  • 60 %

  • 70 %

  • 80-100 %

Logga in och rösta för att se resultatet.
harry73
Visst, men å andra sidan, om jag hade ett nedgånget hus med mycket bråte på fastigheten som jag inte kunde använda längre, och hade jag inte haft möjlighet att städa ur huset och fastigheten samt fått det i säljbar skick, hade jag kunna tänka mig ett avdrag på 10% för att bli av med besväret.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Skulle det handla om en tvångsförsäljning (t ex pga vägbygge eller en utökning av övningsfältet i närheten, då ligger det ett allmänt intresse bakom försäljningen, och då vill jag få ersättning för mina kostnader. Så marknadsvärde (eller pris för ett likvärdigt hus + ersättning för flyttkostnader (inkl nya ytskikt) och ev ersättning för att jag behöver betala reavinstskatt lite tidigare. Kan tänka mig att marknadsvärde + 20% täcker det mer än väl.

Skulle det handla om Zlatanpåslaget, dvs någon knackar på och vill köpa utan att jag går i säljtankar, skulle det snarare bli 80 eller kanske 100% [länk]
Tanken med den höga påslagen är att jag bara vill flytta om jag kan byta upp mig och på en marknad med begränsat utbud, kan det innebära att man ska buda på ett fåtal hus med många spekulanter, så där betalar man också mer än vad man innan försäljningen trodde var marknadspriset.
Du sätter ord på en hypotes jag själv har. Att det är sannolikt att individer generellt är beredda att släppa sin mark för ett allmänt ändamål till billigare peng, än till en som av privata skäl vill köpa hela, eller del av, ens fastighet.

Min fråga här i undersökningen är ju kraftigt förenklad, och som andra är inne på är det flera faktorer som spelar in. Svaret är inte så enkelt som undersökningen ger sken att vara.

Vad marknadsvärde är eller inte är avser jag inte gå i polemik om. Begreppet finns, är väldefinierat och något som används dagligen. Vissa utgångspunkter måste man ha, i annat fall är det svårt att göra några som helst analyser, resonemang och slutsatser. Men jag håller med om att ett marknadsvärde inte är någon absolut sanning. Det är en, mer eller mindre träffsäker beroende på hur man går tillväga, uppskattning av ett värde.

Nu flyttades tråden, som jag befarade, till "källardammet" studenter, så får se om det blir några fler svar :)

Tack ni som kommenterar era tankar och synpunkter, det ger intressanta tankegångar!
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Så frågan är alltså vad man behöver för 'morot' om någon kommer och vill köpa ens fastighet men man inte har planerat att sälja den eller flytta inom överskådlig tid?
Om man står i färd med att sälja fastigheten så är ju marknadsvärdet det man kan förvänta sig att få.
 
T
Man funderar väl alltid på något vis över sin nuvarande situation och vad man kan förändra, boende är ju en sak, arbete en annan.

Om kommunen kom och sa att de ska bygga exempelvis ett dagis på vår tomt så skulle jag vara riktigt jobbig om jag fick mindre än 75% påslag. Just det här med tvång är ju ett jäkla påfund; lägg dagiset nån annanstans!

om Zlatan, eller Ebba, kom och knacka på så skulle jag kräva mindre än 75%, säg 40-50%, då vi faktiskt kan tänka oss att flytta.
 
harry73
men även vid en planerad försäljning finns det ett påslag om någon vill köpa huset innan visningen. Den skulle jg också uppskatta till mellan 10 och 20% beroende på marknaden
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P
D Doktoranden skrev:
Du sätter ord på en hypotes jag själv har. Att det är sannolikt att individer generellt är beredda att släppa sin mark för ett allmänt ändamål till billigare peng, än till en som av privata skäl vill köpa hela, eller del av, ens fastighet.
...
Varför skulle man vilja sälja billigare till allmänt ändamål?

Jag säger precis tvärt om. Kommer staten och vill förstöra omgivningen där jag bor så vill jag ha rejält mycket mer för att kunna starta om någon annanstans eller kanske blocka förändringen.

Kommer någon med en massa pengar och erbjuder ett stort påslag så kan man fundera om man verkligen vill flytta och starta om och vad behöver jag för det.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Varför skulle man vilja sälja billigare till allmänt ändamål?

Jag säger precis tvärt om. Kommer staten och vill förstöra omgivningen där jag bor så vill jag ha rejält mycket mer för att kunna starta om någon annanstans eller kanske blocka förändringen.

Kommer någon med en massa pengar och erbjuder ett stort påslag så kan man fundera om man verkligen vill flytta och starta om och vad behöver jag för det.
Jag tänker att risken att bli utpekad som en motsträvare för allmänt viktiga investeringar gör att man är beredd att släppa ifrån sig ägor lättare/billigare. Att det är stigma att bli utpekad som den som vägrade släppa en bit mark till t.ex. en ny förskola, sjukhus eller dylikt. Men det är som sagt bara hypoteser från min sida. Det är svårt att observera då det i svensk rätt redan finns ett väl laddat magasin med lagar att skjuta på fastighetsägare för att ta deras mark med tvång.
 
harry73
P PappasHammare skrev:
Varför skulle man vilja sälja billigare till allmänt ändamål?
Det finns nog accepterade ersättningsnivåer och det är bättre att acceptera dessa och leva vidare är att börja bråka, leva i osäkerhet en lång tid och till slut i alla fall förlora fastigheten.
 
P
Vilka ja-sägare ni är...
Verkliga svenskar som knyter näven i fickan och går hem och muttrar och tycker staten är skit men vågar inte säga något.
 
harry73
P PappasHammare skrev:
Vilka ja-sägare ni är...
Verkliga svenskar som knyter näven i fickan och går hem och muttrar och tycker staten är skit men vågar inte säga något.
Ja då är det bättre med republikanska amerikaner som vägrade tro att de förlorade valet och kämpade emot in i det sista.

Jag säger inte att man ska gå med på allt, men får man en rimlig ersättning för de verkliga kostnader och har samhället bestämt sig att den allmänna nyttan är större än dina privata intressen, då får man acceptera sin förlust och spara sin hälsa.
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
T
P PappasHammare skrev:
Vilka ja-sägare ni är...
Verkliga svenskar som knyter näven i fickan och går hem och muttrar och tycker staten är skit men vågar inte säga något.
Håller med!
 
C
D Doktoranden skrev:
Jag tänker att risken att bli utpekad som en motsträvare för allmänt viktiga investeringar gör att man är beredd att släppa ifrån sig ägor lättare/billigare.
Det beror väl i så fall till stor del på vad det handlar om. En ny byggnad kan man ju alltid välja en annan plats för. Men om man t.ex. vill bredda en väg eller förlänga ett järnvägsspår är det ju inte så mycket diskussion om vilken mark som behöver tas i anspråk.
 
P Pin skrev:
De som väljer 0%, varför bor de fortfarande kvar i sina hus om de nu är beredda att sälja för marknadspris?:thinking:
Kan även omformuleras som "Varför har inte alla som funderar på att flytta redan gjort det"...
 
P
harry73 harry73 skrev:
Ja då är det bättre med republikanska amerikaner som vägrade tro att de förlorade valet och kämpade emot in i det sista.

Jag säger inte att man ska gå med på allt, men får man en rimlig ersättning för de verkliga kostnader och har samhället bestämt sig att den allmänna nyttan är större än dina privata intressen, då får man acceptera sin förlust och spara sin hälsa.
Det är väl en väldigt stor skillnad att "storma parlamentet" och faktiskt protestera och vara motstävig mot något som planeras
 
Jag vill ha betalt så det räcker till någonting annat som är minst lika bra plus skälig ersättning för kostnader och besvär med flyttning och nyetablering. Samma bruksvärde för mig och samma hållbarhet på byggnader.

Eftersom jag vet att bruksvärdet för mig inte riktigt speglas av marknadsvärdet och eftersom jag vet att det som jag och farsgubben har byggt är tekniskt sett bättre än det mesta som andra bygger även om det ser anspråkslöst ut så vill jag att priset skall sättas därefter.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.