I sommarstugan har jag kopplat en värmefläkt till en Fibaro wall plug. Ställde värmefläkten i mellanläget så att den drar runt 1 200 W. Det har funkat bra hittills.

Nu har något hänt. När jag startar fläkten i min Vera Lite så går uppenbarligen fläkten igång eftersom jag ser att effektförbrukningen är runt 1 200 W. Men efter några minuter faller förbrukningen till 0, och efter ytterligare några minuter går effektförbrukningen upp igen. Det kan omöjligt vara temperaturinställningen på fläkten eftersom det har funkat hittills.

Googlade en del och det enda jag får fram är att wall pluggen kan stängas av om strömmen blir för hög, men med 1 200 W borde strömmen vara runt 5 A, vilket inte är för mycket.
 
Kanske är det fläktmotorns startström som påverkar eller har skadat pluggen.
 
Fast det funkar ju i några minuter? Borde inte startströmmen stänga av wallpluggen direkt i så fall?
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Svårt att säga, har ingen egen erfarenhet av denna plugg och anslutna fläktar.
Hur länge har grejorna varit i drift och fungerat?
Är där många stopp/starter av fläkten?
 
Det fungerade i flera månader, men igår började det strula. Inte många start- och stopp av fläkten, max 2-3 per dag.

Mest intresserad hur jag felsöker. Försökte ställa in en notifikation om effekten gick över 1900 W, men det gav inget.
 
Kanske är det bara effektmätningen som är problemet?
Du har inte någon temp.sensor som kan visa om värmefläkten verkligen går och lämnar värme?
 
E etompau skrev:
Kanske är det bara effektmätningen som är problemet?
Du har inte någon temp.sensor som kan visa om värmefläkten verkligen går och lämnar värme?
Jo, det har jag, men den visar att fläkten troligen inte lämnar någon värme ifrån sig.
 
Varför kan det inte vara fläktens termostat som gör sitt jobb genom att slå till/från/till/från...?
 
OK, då har nog pluggen lämnat in.
 
F FDT skrev:
Varför kan det inte vara fläktens termostat som gör sitt jobb genom att slå till/från/till/från...?
För att jag har ställt upp den rejält. Och det är bara 5 grader inomhus.
 
  • Gilla
FDT
  • Laddar…
Den verkar lida av degenererad kondensatorsyndrom.
Alla dessa radiokontrollerade pluggar, puckar och annan utrustning som strömförsörjs oisolerat direkt från elnätet har en kondensator som spänningsdelar 230V till kontrollelektronikens behov, typiskt 12V eller lägre. Har man då spänningstransienter på elnätet kan man få överslag i kondensatorn. En sådan kondensator är en X-klassad kondensator som självläker genom att bränna bort ett litet område runt överslaget. För varje överslag minskar kapacitansen lite och efter en tid så blir den för liten för att kunna strömförsörja elektroniken.
Det går att fixa problemet genom att byta kondensator om man har kunskapen men det är oftast omöjligt då många pluggar och puckar är limmade.
 
P Pucco skrev:
Den verkar lida av degenererad kondensatorsyndrom.
Alla dessa radiokontrollerade pluggar, puckar och annan utrustning som strömförsörjs oisolerat direkt från elnätet har en kondensator som spänningsdelar 230V till kontrollelektronikens behov, typiskt 12V eller lägre. Har man då spänningstransienter på elnätet kan man få överslag i kondensatorn. En sådan kondensator är en X-klassad kondensator som självläker genom att bränna bort ett litet område runt överslaget. För varje överslag minskar kapacitansen lite och efter en tid så blir den för liten för att kunna strömförsörja elektroniken.
Det går att fixa problemet genom att byta kondensator om man har kunskapen men det är oftast omöjligt då många pluggar och puckar är limmade.
Men borde inte pluggen helt sluta funka i så fall?
 
Det är inte så att det plötsligt inte fungerar utan att det är en långsam försämring så att det efter ett tag slutar fungera sporadiskt. Först får man dessa problem med tillfälliga kontaktproblem och funktionsstörningar. Har du liten belastning på elnätet så nätspänningen är hög fungerar det bättre. Får man lägre nätspänning på grund av långa kablar och hög belastning så kan det plötsligt sluta fungera. Det verkar vara så här där pluggen vaknar till liv när elementet stängs av och sedan dör när elementet slås på. Nätspänningen kan sjunka flera volt vid inkoppling av elementet.
 
P Pucco skrev:
Det är inte så att det plötsligt inte fungerar utan att det är en långsam försämring så att det efter ett tag slutar fungera sporadiskt. Först får man dessa problem med tillfälliga kontaktproblem och funktionsstörningar. Har du liten belastning på elnätet så nätspänningen är hög fungerar det bättre. Får man lägre nätspänning på grund av långa kablar och hög belastning så kan det plötsligt sluta fungera. Det verkar vara så här där pluggen vaknar till liv när elementet stängs av och sedan dör när elementet slås på. Nätspänningen kan sjunka flera volt vid inkoppling av elementet.
Aha. Intressant. Går det att felsöka på något sätt?

Det är direktverkande el i huset, så det finns en poäng i det du säger.
 
Jag fixade så att jag får notifieringar varje gång energiförbrukningen stiger och varje gång den sjunker. Det visar sig att pluggen levererar ström i nästan exakt i 5 minuter för att sedan sluta leverera ström i nästan exakt 5 minuter, och detta upprepas hela tiden. Det skiljer bara någon enstaka sekund varje gång.

Det är ju väldigt underligt skulle jag säga. :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.