Hej!

Jag har tänkt köpa en 3-fas 2.2 kW bandslip från Polen. Är det någon av er som har koll på det polska elsystemet?

Fungerar det att koppla in en polsk 3-fasmaskin i våra svenska 3-fasuttag?

Sökte lite på nätet efter standarder och enligt denna sida https://www.worldstandards.eu/electricity/three-phase-electric-power/ ska båda länder köra 400 V 50 Hz. Dock står det att Sverige använder 3 eller 4 trådar och Polen 4.

Min amatörmässiga gissning är att det fungerar rakt av men jag är för dålig på detta med el så vänder mig därför till forumets samlade kompetens.

Handlar det i värsta fall om att byta kabeln eller kontakten så är det en mindre kostnad men är det så att elmotorn inte fungerar blir det tråkigare
 
tommib
Elmotorn kommer garanterat att fungera. Kontaktdonet kommer med all sannolikhet vara ett CEE416 vilket du bara pluggar rakt in eller så är det nakna ändar. Polen är med i EU så maskiner därifrån lyder under samma standarder som de som finns här. Möjligen kan det finnas skillnader i arbetarskyddsföreskrifter men även de borde vara hyfsat harmoniserade nu.

Kan du länka till produkten du tänker köpa så går det att göra en bättre gissning om hur enkelt det är att anpassa den för bruk här.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
E
C Cabrera skrev:
Hej!

Jag har tänkt köpa en 3-fas 2.2 kW bandslip från Polen. Är det någon av er som har koll på det polska elsystemet?

Fungerar det att koppla in en polsk 3-fasmaskin i våra svenska 3-fasuttag?

Sökte lite på nätet efter standarder och enligt denna sida [länk] ska båda länder köra 400 V 50 Hz. Dock står det att Sverige använder 3 eller 4 trådar och Polen 4.

Min amatörmässiga gissning är att det fungerar rakt av men jag är för dålig på detta med el så vänder mig därför till forumets samlade kompetens.

Handlar det i värsta fall om att byta kabeln eller kontakten så är det en mindre kostnad men är det så att elmotorn inte fungerar blir det tråkigare
Varför det står att Polen använder 4 trådar till trefas och Sverige 3 vet jag inte vad det syftar till. :thinking:

Bör gå med 3 i Polen också, eller flyter strömmen trögare där.

Skulle tippa att det går prima men någon som kan polska systemet bekräftat säkert imorgon.
 
  • Gilla
Cabrera
  • Laddar…
Du får vara beredd på att byta plats på två faser så att slipen snurrar åt rätt håll.
 
  • Gilla
Cabrera
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Elmotorn kommer garanterat att fungera. Kontaktdonet kommer med all sannolikhet vara ett CEE416 vilket du bara pluggar rakt in eller så är det nakna ändar. Polen är med i EU så maskiner därifrån lyder under samma standarder som de som finns här. Möjligen kan det finnas skillnader i arbetarskyddsföreskrifter men även de borde vara hyfsat harmoniserade nu.

Kan du länka till produkten du tänker köpa så går det att göra en bättre gissning om hur enkelt det är att anpassa den för bruk här.
Tack snälla för snabbt och utförligt svar. Var ett tag sedan jag var aktiv här så lät medvetet bli att länka till produkten för att inte bryta mot några eventuella regler. Här är länken https://www.beltgrinders.pl/en_US/p/Belt-Grinder-50x2000-3phase-2,2kW-/187 , går att byta från ploska till engelska på sidan om så önskas.

På en av bilderna kan man se kontakten och det är iaf den runda varianten och inte någon gammal 3-fashandske . I beskrivningen står det 380 V men om jag inte missminner mig stöter man på det även i Sverige.
 
M -MH- skrev:
Du får vara beredd på att byta plats på två faser så att slipen snurrar åt rätt håll.
Ja fasvändning är även för en elamatör som jag ett känt begrepp. Den ska enligt utsago ha back men kan ju vara bra att back är back och inte fram
 
Den kan även vara från Mars, där de har 4 faser. Allt är möjligt, eller hur @El-Löken66?
 
E
C Cabrera skrev:
Tack snälla för snabbt och utförligt svar. Var ett tag sedan jag var aktiv här så lät medvetet bli att länka till produkten för att inte bryta mot några eventuella regler. Här är länken [länk] , går att byta från ploska till engelska på sidan om så önskas.

På en av bilderna kan man se kontakten och det är iaf den runda varianten och inte någon gammal 3-fashandske . I beskrivningen står det 380 V men om jag inte missminner mig stöter man på det även i Sverige.
Där står det 3-fas 380 Volt. Vi har 400 i Sverige men det spelar ingen roll.
Rund kontakt låter normalt.
 
Spec hjälper inte, man vet ju aldrig var den har varit. Någon kan ju ha kopplat ifrån skyddsjord internt och lossnar då en fas så...
 
E
M -MH- skrev:
Spec hjälper inte, man vet ju aldrig var den har varit. Någon kan ju ha kopplat ifrån skyddsjord internt och lossnar då en fas så...
Vad spela är det för roll, det kollas ju innan inkoppling såklart.
 
E El-Löken66 skrev:
Som ToMMiB skriver är det bäst om du lägger upp specifikationerna istället. Den kan ju ha stått någonstans med udda spänning, inte så troligt.

Vi har ju även 500 eller 690 volt på några ställen. I Sverige.
Jag har ingen spec men länkade till maskinen lite längre upp då det efterfrågades. Maskinen byggs efter jag lagt ordern. Jag mailade killen som bygger slipen och frågade om den passar vårt elsystem men svaret jag fick var att han skulle skicka en bild på kontakten i morgon. Ser jag en bild på kontakten kan jag nog inte mer än på sin höjd bedöma om den ser ut att passa eller inte i våra svenska uttag. Därav mina frågeställningar innan jag bekräftar köp i morgon.
 
E
C Cabrera skrev:
Jag har ingen spec men länkade till maskinen lite längre upp då det efterfrågades. Maskinen byggs efter jag lagt ordern. Jag mailade killen som bygger slipen och frågade om den passar vårt elsystem men svaret jag fick var att han skulle skicka en bild på kontakten i morgon. Ser jag en bild på kontakten kan jag nog inte mer än på sin höjd bedöma om den ser ut att passa eller inte i våra svenska uttag. Därav mina frågeställningar innan jag bekräftar köp i morgon.
Det står 3 fas 380 V så det ska vara okej. Såg inte bilden på proppen men möjligt att den inte passar ditt befintliga uttag i värsta fall men jag skulle tro den är fullkoppla med 5 ledare åtminstone.
 
E El-Löken66 skrev:
Det står 3 fas 380 V så det ska vara okej. Såg inte bilden på proppen men möjligt att den inte passar ditt befintliga uttag i värsta fall men jag skulle tro den är fullkoppla med 5 ledare åtminstone.
Om jag förstår dig rätt så är är worst case scenario att jag kan åka på att byta kontakt eller möjligtvis hela kabeln inkl kontakt om den skulle sakna någon ledare.

Om kontakten ser ut att passa som den är törs jag kanske stoppa den i uttaget och prova utan risk för att skada motor eller hälsa? Eller bör jag demontera kontakten och titta först även då den är nyproducerad?
 
E
C Cabrera skrev:
Om jag förstår dig rätt så är är worst case scenario att jag kan åka på att byta kontakt eller möjligtvis hela kabeln inkl kontakt om den skulle sakna någon ledare.

Om kontakten ser ut att passa som den är törs jag kanske stoppa den i uttaget och prova utan risk för att skada motor eller hälsa? Eller bör jag demontera kontakten och titta först även då den är nyproducerad?
Tror kontakten är ok. Går det lätt att öppna där den går in kan du ju ta en kil där.
Så summerar eller Ohm äter du du jordstift-chassi och vid behov likaså ditt eget uttag, om du inte redan vet bättre.
 
E El-Löken66 skrev:
Tror kontakten är ok. Går det lätt att öppna där den går in kan du ju ta en kil där.
Så summerar eller Ohm äter du du jordstift-chassi och vid behov likaså ditt eget uttag, om du inte redan vet bättre.
ok. Tack för tipsen. Blir det aktuellt att kolla detta tar jag hjälp. Snickra kan jag men el har jag stor respekt för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.