Funderar på att köpa löpband, men det står att man skall ha jordat uttag. Men jag har inte det. Men jag har jordfelsbrytare. Borde inte jordfelsbrytare räcka för personsäkerhet?

Står så här:
Maskinen måste vara jordad. Om den skulle gå sönder ser jordningen till att elektriciteten hittar en väg med minsta möjliga motstånd, för att på så sätt minska risken för elektriska stötar. Den här maskinen är utrustad med en strömkabel med jordledning och jordad kontakt.
 
E
K Klicka skrev:
Funderar på att köpa löpband, men det står att man skall ha jordat uttag. Men jag har inte det. Men jag har jordfelsbrytare. Borde inte jordfelsbrytare räcka för personsäkerhet?

Står så här:
Nej.
 

Bästa svaret

Jodå, ditt ojordade rum och JFBn räcker mer än väl för säkerheten. Den text du citerar är felaktig. Löpbandet är uppenbarligen avsedd att skyddsjordas, men det är rummet som styr ifall den ska skyddsjordas eller inte. I ditt rum med enbart ojordade uttag får det inte finnas något som har kontakt med jord.

Det kan dock finnas EMC-skäl till att skyddsjorda löpbandet, men det säger de ingenting om.
 
  • Gilla
Klicka och 5 till
  • Laddar…
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jodå, ditt ojordade rum och JFBn räcker mer än väl för säkerheten. Den text du citerar är felaktig. Löpbandet är uppenbarligen avsedd att skyddsjordas, men det är rummet som styr ifall den ska skyddsjordas eller inte. I ditt rum med enbart ojordade uttag får det inte finnas något som har kontakt med jord.

Det kan dock finnas EMC-skäl till att skyddsjorda löpbandet, men det säger de ingenting om.
Du kan testa men kommer säkert bli uppladdad med högspänning. Jordfelsbrytare har inget med detta att göra.

Den stora faran är om någon använder ESD-band vid löpning för att undvika dessa stöttar, kopplas med en klämma till radiatorröret. Då är det bra att jordfelsbrytare är testkör.
 
Låter som det bör vara jordat.

Men om jag tar hit en elektriker som fixar det. Går det även att öka på så uttaget kan ge mer ström. Sitter 10A säkring nu.
E El-Löken66 skrev:
Du kan testa men kommer säkert bli uppladdad med högspänning. Jordfelsbrytare har inget med detta att göra.

Den stora faran är om någon använder ESD-band vid löpning för att undvika dessa stöttar, kopplas med en klämma till radiatorröret. Då är det bra att jordfelsbrytare är testkör.
Men jag tror nog inte den statiska elektriciteten avleds till skyddsjord från löpbandet? I så fall måste maskinen ha en jordad rulle som rullar över ovansidan av bandet för att avleda den laddning som byggs upp.
 
E
K Klicka skrev:
Låter som det bör vara jordat.

Men om jag tar hit en elektriker som fixar det. Går det även att öka på så uttaget kan ge mer ström. Sitter 10A säkring nu.


Men jag tror nog inte den statiska elektriciteten avleds till skyddsjord från löpbandet? I så fall måste maskinen ha en jordad rulle som rullar över ovansidan av bandet för att avleda den laddning som byggs upp.
Det är löparen som jordas. Vet du att det inte kommer ske är det lugnt, annars kommer denne springa snabbare än någonsin. Det viktiga är här att inga jordfel finns, detta kan du kolla regelbundet med en megger.

Men läste du Bos inlägg att det inte behövs jord?

Det är också en möjlighet att överväga.

Möjligt att det går att öka till 13A eller så vid behov men det är ju ganska långt till elcentralen. Sen så måste hela rummet jordas också ifall du väljer detta.
 
  • Gilla
Gabas
  • Laddar…
K Klicka skrev:
Låter som det bör vara jordat.
Tänk på att om du jordar uttaget som du ska använda så måste du jorda alla uttag (inkl. ev. lamputtag) i hela rummet. Det är alltså inte fel att koppla in en jordad apparat i ett ojordat uttag om hela rummet har ojordade uttag, precis som Bo skriver.
 
E
Müssli Müssli skrev:
Tänk på att om du jordar uttaget som du ska använda så måste du jorda alla uttag (inkl. ev. lamputtag) i hela rummet. Det är alltså inte fel att koppla in en jordad apparat i ett ojordat uttag om hela rummet har ojordade uttag, precis som Bo skriver.
Fel är det ju. Men det brukar så klart gå vägen ändå.
 
Nu vet jag iofs inget om esd armband som används i sportsammanhang. Men de vi använder i elektroniklabb, är högohmiga, av säkerhetsskäl. De leder ändå bort statisk elektricitet.
 
Ja det vore fint om någon dog av ett ESD-armband.

Om bandet skapar statisk elektricitet så bör det framgå av bruxet hur detta hanteras. Texten är fortfarande felaktig. Om de har relevanta skäl till kravet på "jordning" så kanske det framgår någon annanstans i bruxet.
 
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja det vore fint om någon dog av ett ESD-armband.

Om bandet skapar statisk elektricitet så bör det framgå av bruxet hur detta hanteras. Texten är fortfarande felaktig. Om de har relevanta skäl till kravet på "jordning" så kanske det framgår någon annanstans i bruxet.
Du springer först Bo.

Med bägge händerna direkt mot metall.

Men ärligt sagt så finns det säkerligen många löpband inkopplade II ojordade uttag utan att det uppstår något problem.

Men då man tar in ett sådan stort metallstycke vill det ju till att förutsättningar verkligen kollas först, var har TS nollpotentialer i närheten och så vidare. Det är ändå ett metallstycke man kramar om och det ska inte mycket till innan händerna börjar krampa. Jag hade aldrig tillåtit detta i mitt hem, oavsett vad teorin säger.
 
Redigerat:
Vad yrar du om? Detta är inte facebook.
 
  • Haha
Pin
  • Laddar…
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad yrar du om? Detta är inte facebook.
Jag yrar om dina tips som kastas ut med oerhörd självsäkerhet utan att du tagit reda på något som helst om bakomliggande förutsättningar.

Vore det Facebook så kunde vi se om TS klarade sig men nu vore det rimligt med något mer än att bara råda att plugga in, stick i stäv med vad tillverkaren förordar.

Och jag tror knappast de har EMC i tankarna, men händer det osannolika och någon ligger på marken, vem var det som gjorde tvärtom vad beskrivningen beskrev då? Sak samma nu, jag debatterar inte detta mer, det är inget olagligt eller fel i sig att plugga maskinen till ett ojordat uttag men andra saker kan vara fel och det kan vara droppen som får bägaren att rinna över.

Nu är det ju en fördel med jordfelsbrytare förstås, skulle det osannolika hända.
 
E
H hempularen skrev:
Nu vet jag iofs inget om esd armband som används i sportsammanhang. Men de vi använder i elektroniklabb, är högohmiga, av säkerhetsskäl. De leder ändå bort statisk elektricitet.
Fokusera inte så mycket på detta med ESD, även femtiokronors armbanden från wish har något motstånd, dåligt exempel kanske men såklart finns det folk som inte gillar stötar och finns det en bit FK och en radiator så är man direktjordad. Men det finns så mycket annat som kan vara galet i elanläggningen redan och att placera ett enormt stycke metall känns inte som en god idé i mitt tycke, svettiga fötter på klinkers, lågt hängande lampa, vattenburna metaller eller den klassiska förlängningssladden.

Inte bra att detta forum bara skriker plugga in. Detta visste TS redan men hen ville säkert veta eventuella risker med det.

Ett foto är, som jag brukar skriva, aldrig fel.
 
Jag glömde säga att jag inte ville ha svar på min fråga...

En klass I-apparat får inte orsaka farliga läckströmmar i PE-ledaren, se SS-EN 60335 13.2 och SS-EN 61140 7.6.3.3.
En klass I-apparat får inte vara farlig i isolerade rum med ojordade uttag, inte ens efter ett enkelfel.
Bruxet i citatet beskriver (lite barnsligt formulerat) hur skyddet fungerar i rum med skyddsjordade uttag. Det förbjuder inte användning i isolerade rum där en annan skyddsmetod används.
Det finns inga risker med detta, om det inte redan är fel på bandet och TS elanläggning.
Ett ESD-armband har en resistans som långsamt dämpar den statiska elektriciteten...det är ju smällen man inte vill ha...
 
  • Gilla
  • Älska
prototypen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.