En liten fråga.

Jag och minb sambo ska så småningom flytta ur våran tvåa coh in ett hus med lite mer utrymme. Vi har letat och letat efter hus hos varenda hustillverkare känns det som. Dock utan att kunna enas om någon modell.

Men på en promenad genom sta´n så såg vi ett hus som vi föll pladask för båda två. Efter att ha gått förbi flera gånger så ringde vi till slut på för att fråga om de inneboende i huset hade några ritningar på huset.
Det hade de tyvärr inte.

Nu till frågan; kan man genom stadskontoret eller annan kommunal instans få tag på en husritning om man har fastighetsnamnet och gatuadressen?

Det skulle ju rädda oss från åtskilliga fler husdiskussioner som ändar i återvändsgränder med sura miner...

Hehe
 
Troligen har ni i första hand fastnat för husets exteriör. Visst bör ni kunna få tag i gamla ritningar när ni har fastighetsbeteckningen men men men ...

Ni har tydligen speciella önskemål. Ta kontakt med en duktig arkitekt istället - och rita huset inifrån och ut. Då får ni mer valuta för slantarna! Och ett hus som passar er bättre.
 
yonna skrev:
Visst bör ni kunna få tag i gamla ritningar när ni har fastighetsbeteckningen men men men ...
Är alla ritningar offentliga?
 
Om offentliga är rätta ordet vet jag inte, vem som helst har rätt att få ut bygglovsritningar och andra handlingar om en fastighet som finns hos stadsbyggnadskontoret.

MEN ritningar har upphovsrätt. Du kan alltså inte gå med en annans ritning och bygga ett likadant hus, utan upphovsrättsinnehavararens tillstånd. Det är oftast arkitekten som har upphovsrätten.

Däremot kan man ju bygga ett liknande hus med inspiration från ritningarna...
 
yonna skrev:
Troligen har ni i första hand fastnat för husets exteriör. Visst bör ni kunna få tag i gamla ritningar när ni har fastighetsbeteckningen men men men ...

Ni har tydligen speciella önskemål. Ta kontakt med en duktig arkitekt istället - och rita huset inifrån och ut. Då får ni mer valuta för slantarna! Och ett hus som passar er bättre.
Precis - äldre hus har ofta opraktiska planlösningar mätt med dagens mått.
 
Krasst bör arkitekten ha upphovsrätt men är det ett äldre hus har jag svårt se att ursprungsarkitekten skulle driva frågan - om han över huvud taget får reda på det. Det är ganska lätt att planka och sedan göra vissa förändringar ...

Sedan har ju byggtekniken förändrats ganska mycket de senaste åren - inte minst uppvärmningssystemen som påverkar husets plan.
 
Men i princip om jag förstår dig rätt yonna, så kan man hämta ut ritningarna på huset hos kommunen (förmodligen i utbyte av en avgift =/ ). Sedan så går man vidare till en arkitekt som plagierar exteriören och sedan ritar interiören efter våra önskemål?

Har du någon aning om vad en arkitekt tar för ett sånt projekt?
På något sätt så låter det dyrt...

Tack för svar!
 
Har svårt att tro att en seriös arkitekt är villig planka en gammal ritning :rolleyes: Det blir nog billigare att starta om från scratch. Däremot tycker jag att det är bra om man fotograferar det huset du gillar så mycket och använder det som underlag till arkitekten om vad ni hade tänkt er.

Något som jag påpekat tidigare är att arkitektarvodet ligger inbakat i husföretagens kostnader. Bygger du 'utanför' dessa prefabricerade hus behöver slutkostnaden inte bli så väldigt mycket högre.

Att ge råd om arkitektkostnader i ett forum som detta känns inte bra. Det är så väldigt individuellt vilket arkitektkontor man väljer, var någon stans och hur mycket arkitekten skall involveras. Det bästa är att ringa runt och kolla olika arkitekter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.