Claes Sörmland
K klimt skrev:
Känner till samma problem. Våra kök har nog blivit allt mer bullriga med moderna maskiner. Fläktar till diverse ändamål, pip av olika slag när maskiner stängs av eller sätts på och sedan själva maskinbullret. I vårt kök hör jag detta från både grannen över och under. I ett kök förekommer ju aktivitet både tidigt och sent. Om man då flyttar köket så att det är sovrum över och under kan det bli störande.
Det kan ju också blir störande om grannen installerar en stor ljudlig TV i sitt sovrum eller en tvättmaskin i sitt badrum och startar dessa maskiner sent eller tidigt. Så jag tror nog att detta inte handlar om planlösning så mycket som att ta hänsyn till varandra när man nyttjar sin bostadsrätt.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
K Kane skrev:
På vilket sätt gav ändringen av planlösningen detta fenomen?
Grannens nya mixer;
 
  • Ljudmixerbord i ett musikstudio med många reglage, skärmar och högtalare i bakgrunden.
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
B Beckborg skrev:
Grannens nya mixer;
I köket :thinking:
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag vaknar av att sopgubbarna kommer och drar sopkärlen med ett dundrade ljud över gården tidigt på morgonen. Man får liksom leva med att folk är aktiva på morgonen och då skapar ljud i ett lägenhetsboende. Däremot ska naturligtvis inte grannen köra sin mixer under nattimmarna. Det får man påminna grannen om och efterföljs det inte så får styrelsen ta tag i det.
Det finns givetvis en anledning till att planlösningar från början är gjorda på ett visst sätt. För att ”tysta zoner” skall vara just tysta i lägenheter. Rent naturligt finns maskiner i kök, avloppsstammar, diskmaskin mm. Saker som man behöver i ett kök. I en annan typ av rum finns inte detta nödvändiga behovet och är således lättare att reglera.
Du får tycka vad du vill om detta, jag påtalar bara att det är ett reellt problem som inte fanns från början.
 
  • Gilla
eb86 och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
På vilket sätt gav ändringen av planlösningen detta fenomen?
Det fanns inga avloppsstammar eller köksmaskiner som väsnades där innan planlösningen ändrades. Ventilationen har givetvis också ändrats vilket kan ha påverkat.
 
  • Gilla
eb86 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B bygglov skrev:
Det finns givetvis en anledning till att planlösningar från början är gjorda på ett visst sätt. För att ”tysta zoner” skall vara just tysta i lägenheter. Rent naturligt finns maskiner i kök, avloppsstammar, diskmaskin mm. Saker som man behöver i ett kök. I en annan typ av rum finns inte detta nödvändiga behovet och är således lättare att reglera.
Du får tycka vad du vill om detta, jag påtalar bara att det är ett reellt problem som inte fanns från början.
Du får naturligtvis känna så men det finns väldigt lite möjlighet för dig eller bostadsrättsföreningen att lagligen stoppa dina grannar för att störa dig om det störande momentet är alldaglig aktivitet som inte sker nattetid. Enklast är nog för dig att prata med grannen om att inte köra mixern tidigt på morgonen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.