A
Hej,

Idag har jag bandtäckt falsat plåttak på sadeltak och ska bygga en ganska stor takkupa på ena sidan, den kommer börja nästan nere vid takfoten och sluta någon meter innan nock. Jag kommer ha två snickare för takkupan och en separat plåtfirma för att klä in takkupan, både på sidorna och taket på den. Men vad ska man tänka på när man tar upp hålet i befintligt plåttak? Hålla det så litet som möjligt i förhållande till kupan eller tom mindre och därefter "bända" upp de yttre delarna av existerande plåten så plåtslagaren sedan har något att fästadet nya i?

Eftersom plåtslagaren troligtvis inte kommer samtidigt som snickaren är där undrar jag hur man lägger papp'en, försöker skjuta in den under befintlig plåt? Hur långt? Hur får man fast den under? etc. etc.? Kan någon gå igenom tillvägagångsätt? @pelle plåttak har du någon input?

Snickarna är duktiga, men eftersom det är tak det handlar om vill jag gärna ha koll på läget själv innan.
 
Spelar egentligen ingen roll hur ni gör med hålet . Plåtslagaren kommer att få öppna upp befintliga band runt om för att göra nya plåtar som blir passbitar ,dvs individuella mått på alla . Vid takfoten kommer plåtisen få bryta upp plåt vid hängränna och göra ny bit upp mot.kupa i alla fall.
 
A
Tack för svar @pelle plåttak.

Men hur bör snickarna göra med takpappen, antar att när man gjort hålet och byggt kupan och klär in i takpapp på tak/väggar så vill man väl få in den under plåten så gott det går där den är uppklippt? För annars kommer det ju regna in innan plåtslagaren kommer dit. Eller hur brukar det lösas? Sedan när som du säger plåtslagaren kommer och tar upp befintliga band så kommer ju det blottläggas, löser plåtslagaren övergången från gammal papp till ny, eller vem gör vad och hur?
 
Det bästa är ifall man har dialog med både plåtslagare samt snickare så att de får prata ihop sig. Men annars så är det de som river och bygger takkupan som har ansvaret för att det inte kommer att bli problem med skador under byggtiden. Och de ska självfallet se till att pappen är ett tätskikt fram till att plåtslagaren kommer och gör sin uppgift. Dvs pappen ska klistras under den befintliga pappen så att inte vattnet rinner MOT någon skarv. Men för att komma åt på ett bra sätt med detta moment så är det därför bra att rådgöra med plåtisen så att denne kan förbereda med falsöppningar bl.a. Alternativt att snickarn gör en provisorisk tätning och plåtisen får göra ett slutligt godkänt resultat med underlagspappen.
 
A
Ok, tack. Ska ta och ringa plåtslagaren. Brukar man köra den här typen av jobb på fastpris eller på löpande? Någon som kan säga mellan tummen/pekfingret vad som är rimligt? Fastpris eller löpande? Hur många dagar och vad är den stora kostnaden, arbetstimmar eller material? Finns i Göteborgsområdet och takkupan har storlek enligt nedan.

Sedan undrar jag också om en plåtslagare löser takfönster enligt sista bilden, eller hur långt ifrån kupans vägg måste de sitta? Anledningen till det är för att jag vill ha mesta möjliga takhöjd mellan takkupa och takfönster.
 
  • Ritning av takkupa med dimensioner på en byggnad, inklusive måttangivelser och fönsterplacering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av takkupa med måttangivelser, 4200 mm bredd, utan takfönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av en takkupa med flera fönster i olika storlekar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Smillan1000 skrev:
Ok, tack. Ska ta och ringa plåtslagaren. Brukar man köra den här typen av jobb på fastpris eller på löpande? Någon som kan säga mellan tummen/pekfingret vad som är rimligt? Fastpris eller löpande? Hur många dagar och vad är den stora kostnaden, arbetstimmar eller material? Finns i Göteborgsområdet och takkupan har storlek enligt nedan.

Sedan undrar jag också om en plåtslagare löser takfönster enligt sista bilden, eller hur långt ifrån kupans vägg måste de sitta? Anledningen till det är för att jag vill ha mesta möjliga takhöjd mellan takkupa och takfönster.
Det du kan göra är att kolla upp en plåtis som har gott renommé och att det känns bra efter samtalen. Fast eller löpande är lite en fråga om känslan för plåtisen, men ta kontakt med minst ett par och ge de ett bra underlag. Fasadritningen säger inte allt vad gäller de tekniska lösningarna på plåten, utan vad händer exempelvis vid nederkanten på kupan och hur löser de det? Och kommer de att gå med nya plåten ända upp till nock?
Takfönstren ska sitta absolut minst 300 mm från kupvägg samt att de har en bra lösning på anslutningarna mot takfönstren. (Där finns det risk för ej acceptabla lösningar, så be de förklara hur de hanterar dessa.)
Sedan tid? inkl takfönster: Räkna med att det tar minst 48 tim effektiv tid för plåtarbetet inkl tillverkning.
Och absolut att arbetstiden är den största kostnaden gentemot materialet.
 
Om det är velux takfönster så finns det beskrivning/mallar för bandtäckning på deras hemsida
 
A
Ah, bra input. Japp, det är tänkt att vara Velux. Ska kolla. Då borde även plåtslagaren kunna ge en bra offert på det.

Vad är det för info de skulle behöva för nederkanten och ovandelen?
 
Utgå ifrån att plåtslagaren kommer få göra lite pappjobb. För att det har aldrig hänt i världshistorien att en plåtis varit nöjd snickarens pappning. ( Typ en timme eller så extra )

Gällande priset så hade vi nog tagit 40-50 tusen för plåta på kupan beroende på förutsättningarna
 
  • Gilla
Noramasen och 1 till
  • Laddar…
Hängränna i takfot kupa skulle kanske vara på sin plats. Samt snörasskydd. Vidare sitter fönsterna precis i takbrottet, så bör de flyttas upp några cm. Annars blir det en typ av skopa som kommer att fördyra arbetet.
 
A
Super, tack. Kom på att avloppsventilationen kommer där också som inte syns på ritningen, men det borde väl vara en marginell kostnad i sammanhanget?

Hur brukar dessa uppdragsbeskrivningar/offert-texter se ut? Något likannde det följande?: "Klä in takkupa med bandtäckt plåt enligt fasad/planritningar i samma material, kulör och stil som på existerande plåttak. Samt hängränna till takkupans takfot och stuprör till den samme. Även klä in två takfönster enligt Velux anvisningar eller utefter lokala förutsättningar till fullgod branschstandard, allt enligt AMA (heter plåt-bibeln så?)".

Fattas något?

Det syns inte på ritningarna men vi har idag hängrännor på existernade taks takfot, så det är inget plåtslagaren borde behöva bry sig om.

Ang. snörasskydd, skulle man ha det ovanpå takkupan isf? Vi har det inte i dagsläget och taket lades runt -08-09, måste man ha det och vad finns det för riktlinjer där? Kupans lutning blir ca 12-15%.
 
A
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Utgå ifrån att plåtslagaren kommer få göra lite pappjobb. För att det har aldrig hänt i världshistorien att en plåtis varit nöjd snickarens pappning. ( Typ en timme eller så extra )

Gällande priset så hade vi nog tagit 40-50 tusen för plåta på kupan beroende på förutsättningarna
Har du någon bild/skiss eller liknande som förklarar hur pappningen ska se ut för att plåtslagaren ska vara nöjd med snickarens arbete? Bara så jag själv är säker på att snickaren gör rätt... Det är också någon speciell papp för plåttak om jag inte minns fel?
 
Smillan1000 skrev:
Har du någon bild/skiss eller liknande som förklarar hur pappningen ska se ut för att plåtslagaren ska vara nöjd med snickarens arbete? Bara så jag själv är säker på att snickaren gör rätt... Det är också någon speciell papp för plåttak om jag inte minns fel?
Tight i alla hörn och utan veck och bulor....
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Utgå ifrån att plåtslagaren kommer få göra lite pappjobb. För att det har aldrig hänt i världshistorien att en plåtis varit nöjd snickarens pappning.
AMEN!
Vet inte riktigt hur jag tänkte där tidigare i texten. Blev något fel med minnessynapserna. Eller rättare sagt man är väl på tok för naiv, när man tror att pappen skulle bli dugbar för plåten. Men någon gång ska man väl ändå få ägna sig åt lite verklighetsflykt.
 
Redigerat:
Smillan1000 skrev:
Det syns inte på ritningarna men vi har idag hängrännor på existernade taks takfot, så det är inget plåtslagaren borde behöva bry sig om.

Ang. snörasskydd, skulle man ha det ovanpå takkupan isf? Vi har det inte i dagsläget och taket lades runt -08-09, måste man ha det och vad finns det för riktlinjer där? Kupans lutning blir ca 12-15%.
Med tanke på kupans placering och ev fönsternas dito, så är det nog bra att få dit någon ränna. Annars så kommer nog inte vattnet att träffa rännan nedanför. Och snörasskyddet kan nog behövas med tanke på trappen till entrén.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.