Vad skulle du begära för påslag utifrån marknadsvärdet för att sälja din fastighet?

  • 0 % d.v.s. jag säljer till marknadsvärdet.

  • 10 %

  • 20 %

  • 25 %

  • 30 %

  • 40 %

  • 50 %

  • 60 %

  • 70 %

  • 80-100 %

Logga in och rösta för att se resultatet.
Hej forumet,
Jag är, som nicknamet förtäljer, doktorand som håller på med en avhandling om äganderätt och tvångsvis markåtkomst. Jag fick en spontan idé att testa en frågeställning på detta forum, där jag antar det finns en hel del fastighetsägare.

Definition av marknadsvärde: "Det mest sannolika priset fastigheten skulle säljas för om den gavs ut på en öppen marknad, utan hot om expropriation".

Skulle uppskatta mycket om man vill svara i denna spontana undersökning.

P.s Osäker om detta delforum är rätt ställa att posta frågeställningen, men det handlar ju om priser (kan man säga) och jag är ju inte student heller direkt. Mod får flytta tråden om hen finner den opassande här. D.s

Edit: Tanken med min fråga är inte att det behöver föreligga en tvångssituation, utan rent allmänt. Vad skulle man vilja ha för att frivilligt sälja sin fastighet om någon frågade?
 
Redigerat:
Om jag skulle bli tvingad att sälja min fastighet skulle jag vilja ha iaf 50% över marknadsvärdet.

Jag motiverar det genom att
1 jag blir tvingad till försäljning
2 det ska fan kosta att ta andras egendom genom tvångsåtgärd
3 jag ska kunna "välja och vraka" när det kommer till ersättningsbostad
4 sa jag att det ska fasiken stå dom dyrt?
 
  • Gilla
RiMaX och 2 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Om jag skulle bli tvingad att sälja min fastighet skulle jag vilja ha iaf 50% över marknadsvärdet.

Jag motiverar det genom att
1 jag blir tvingad till försäljning
2 det ska fan kosta att ta andras egendom genom tvångsåtgärd
3 jag ska kunna "välja och vraka" när det kommer till ersättningsbostad
4 sa jag att det ska fasiken stå dom dyrt?
Jag tycker som du men skulle vilja se samma svar lite mer nyanserat.
 
De som väljer 0%, varför bor de fortfarande kvar i sina hus om de nu är beredda att sälja för marknadspris?:thinking:
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P
Vem bestämmer "det mest sannolika priset"?

När vi just sålde en fastighet där det inte fanns några liknande i närheten så hade de mäklare vi hade där fel med rätt mycket. Det trodde inte det skulle vara så mycket intresse men vi fick över 70 bokade visningar och en budgivning som rusade... så vem bestämmer "marknadsvärde"?
 
P Pin skrev:
De som väljer 0%, varför bor de fortfarande kvar i sina hus om de nu är beredda att sälja för marknadspris?:thinking:
Shhh... 0 % finns med som ett subtilt test av rationalitet :)
 
P PappasHammare skrev:
Vem bestämmer "det mest sannolika priset"?

När vi just sålde en fastighet där det inte fanns några liknande i närheten så hade de mäklare vi hade där fel med rätt mycket. Det trodde inte det skulle vara så mycket intresse men vi fick över 70 bokade visningar och en budgivning som rusade... så vem bestämmer "marknadsvärde"?
Det enkla svaret är att det är marknaden som bestämmer det mest sannolika priset, men det blir man inte mycket klokare av.

Marknadsvärdet är ett statistiskt begrepp. I teorin tänker man sig att man säljer samma fastighet flera gånger, vid samma tidpunkt, till en öppen marknad och medelvärdet av dessa försäljningar är marknadsvärdet. Detta är naturligtvis inte möjligt att göra. Det som finns kvar att göra är att jämföra med likvärdiga objekt inom orten och pristrender, samt titta på specifika attribut i objektet. Man brukar säga att majoriteten av fastigheter säljs till pris som avviker från marknadsvärdet, och det har naturliga förklaringar.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
D Doktoranden skrev:
Det enkla svaret är att det är marknaden som bestämmer det mest sannolika priset, men det blir man inte mycket klokare av.

Marknadsvärdet är ett statistiskt begrepp. I teorin tänker man sig att man säljer samma fastighet flera gånger, vid samma tidpunkt, till en öppen marknad och medelvärdet av dessa försäljningar är marknadsvärdet. Detta är naturligtvis inte möjligt att göra. Det som finns kvar att göra är att jämföra med likvärdiga objekt inom orten och pristrender, samt titta på specifika attribut i objektet. Man brukar säga att majoriteten av fastigheter säljs till pris som avviker från marknadsvärdet, och det har naturliga förklaringar.
Det blir ju enklare om det är ett av 200 likadana radhus där det är stor omsättning så det finns någon säker statistik att gå på. Är det ett mer unikt hus i ett område där inget liknande har sålts så blir osäkerheten större.

I det första fallet kommer en presumtiv köpare att sluta buda när marknadspriset är uppnått och bara invänta nästa likadana radhus som snart kommer till försäljning. I det andra fallet kanske ingen är intresserad eller så är många intresserade, just för att det är unikt (på ett positivt eller negativt sätt).

Förutsatt att det är en fungerande marknad med informerade konsumenter.
 
P
D Doktoranden skrev:
Det enkla svaret är att det är marknaden som bestämmer det mest sannolika priset, men det blir man inte mycket klokare av.
.....
.
Men för att få ett pris måste det säljas.
Att gissa går som sagt i ett "radhusområde" men det är inte där man gör dessa inlösen. Utan det brukar oftast vara på "landsbygd" och där är det klart mycket svårare att säga vad marknadsvärdet är.
 
C
D Doktoranden skrev:
Edit: Tanken med min fråga är inte att det behöver föreligga en tvångssituation, utan rent allmänt. Vad skulle man vilja ha för att frivilligt sälja sin fastighet om någon frågade?
Fast som alltsom oftast är med sådana här fleralternativsfrågor så är inte alternativen heltäckande.
Nu förutsätter du att med 100% påslag så är allt till salu.
 
C cpalm skrev:
Fast som alltsom oftast är med sådana här fleralternativsfrågor så är inte alternativen heltäckande.
Nu förutsätter du att med 100% påslag så är allt till salu.
Sant, jag skulle haft med ett svarsalternativ "skulle aldrig sälja", men i ivern av att fylla i olika procentsatser tog svarsmöjligheterna slut. Det är en högst ovetenskaplig studie, det är jag medveten om. Var som jag skrev i inledningen en spontan tanke jag fick och satte på pränt här på byggahusforumet.

Baktanken är att få en hum om vad det individuella värdet för en generell fastighetsägare är i relation till marknadsvärdet. Som många kanske känner till gäller enligt svensk rätt att man får 25 % påslag på marknadsvärdet vid en tvångssituation. Då kan man fråga sig om detta är tillräckligt, för mycket eller för lite?
 
Säljer man inte alltid till marknadspris?
Alla mina fastighetesaffärer, både köp och sälj, har skett på marknadspris (marknadsvärde)

Dvs, fritt för vem som helst att köpa, öppen bugivning.

Innan man haft denna process med öppen budgivning kan man omöjligen veta marknadsvärde utan på sitt bästa bara en grov uppskattning.
 
Redigerat:
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
harry73
Skulle det handla om en tvångsförsäljning (t ex pga vägbygge eller en utökning av övningsfältet i närheten, då ligger det ett allmänt intresse bakom försäljningen, och då vill jag få ersättning för mina kostnader. Så marknadsvärde (eller pris för ett likvärdigt hus + ersättning för flyttkostnader (inkl nya ytskikt) och ev ersättning för att jag behöver betala reavinstskatt lite tidigare. Kan tänka mig att marknadsvärde + 20% täcker det mer än väl.

Skulle det handla om Zlatanpåslaget, dvs någon knackar på och vill köpa utan att jag går i säljtankar, skulle det snarare bli 80 eller kanske 100% https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VR6Evp/knackade-pa--bjod-30-milj
Tanken med den höga påslagen är att jag bara vill flytta om jag kan byta upp mig och på en marknad med begränsat utbud, kan det innebära att man ska buda på ett fåtal hus med många spekulanter, så där betalar man också mer än vad man innan försäljningen trodde var marknadspriset.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Tror detta beror mycket på situationen. Då jag är i bygga hus planerna och någon knackar på och säger att de ger mig 25% mer över marknadsvärdet om jag säljer nu. Ja då kan jag sälja och flytta till hyreslägenhet 1-2 år.

Om huset som vi bygger och de knackar på och säger samma sak. Ja då kan jag tänka mig sälja för 25% mer men då skulle jag kräva att inflyttning är om 2 år så jag hinner bygga nytt. Annars hade jag nog krävt 50% mer.

Så tror detta beror mycket hur livet ser ut där ock då när frågan ställs.

Har även täkt lite samma sak kring jobb. Hur många månadslöner krävs det för att du skall säga upp dig samma dag från jobbet. Har länge sagt att blir jag erbjuden 6 månadslöner så går jag samma dag. Men nu när man har lite andra planer så är det snarare 12 månader nu.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.