A
Har ett nybyggt mellby garage på 50kvm golvyta med loft med ståhöjd. Väggarna är isolerade med 90+45mm och taket cirka 210mm. Isolerad platta.

I början ska garaget och loftet användas till garage och förråd och jag tänkte ha 10-15 grader året runt. Om några år ska det bli ungdomsrum eller gästrum på loftet.

Har ni något tips på ekonomisk och bra uppvärmning? Ett oljeelement 800w på varje våning eller en luftvärmepump nere som ”läcker” värme till loftet? Andra tips?

mvh
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A David9988 skrev:
Har ett nybyggt mellby garage på 50kvm golvyta med loft med ståhöjd. Väggarna är isolerade med 90+45mm och taket cirka 210mm. Isolerad platta.

I början ska garaget och loftet användas till garage och förråd och jag tänkte ha 10-15 grader året runt. Om några år ska det bli ungdomsrum eller gästrum på loftet.

Har ni något tips på ekonomisk och bra uppvärmning? Ett oljeelement 800w på varje våning eller en luftvärmepump nere som ”läcker” värme till loftet? Andra tips?

mvh
Jag hade nog satsat på en luftvärmepump. Bör inte vara några problem att hålla det 10-15 grader. Förstärka upp (om nödvändigt) på loftet den dagen det behöver vara lite varmare där..
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Vid frågor om uppvärmning av byggnader är det alltid bra att ange var i Sveriges avlånga land byggnaden bor .
Röstar också på en luftvärmepump till att börja med .
 
  • Gilla
Andreas998811
  • Laddar…
A
Bor i åkersberga utanför Stockholm

En luftvärmepump verkar kosta cirka 10-11 tusen + installation om man går på en av de billigare märkespumparna och 6 tusen med en julapump.

Två olje element kostar runt 2000kr tillsammans.

Är besparingen verkligen så stor så det lönar sig med en luftvärmepump?
 
Killgissning:(eller möjligen gubbgissning) Justera gärna siffrorna de är inte sanningen
100 dagar med uppvärmning, genomsnittseffekt 1 kW kontinuerligt för att hålla temperaturen konstant. Ger energianvändning 100*24*1= 2400 kWh. Värmepump Cop =3 drar ner elbehovet till 2400/3=800 kWh.
Besparing värmepump alltså ca 1600 kWh/år. så värmepumpen sparar alltså ca 2000SEK/år med nuvarande elpriser.
Funderar, siffrorna ser låga ut, lönsamheten är ett gränsfall om jag antagit rätt. Men som sagt, går alltid att få det resultat man vill när man gissar. Fler med åsikter?
 
  • Gilla
Andreas998811
  • Laddar…
Kanske en kombo av de båda? Luftvärmepump i garaget och oljeelement i gästrummet?
Det finns också luftvärmepumpar med dubbla innedelar som kan sättas i var sitt rum. Jag är dock skeptisk till luftvärmepump i utrymme där man ska sova då det både blåser och låter. Skulle hellre ha oljeelement i bodelen då
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
A
Då kommer den uppenbar följdfrågan: finns det tips på passande luftvärmepump?
 
U Urban J A skrev:
Killgissning:(eller möjligen gubbgissning) Justera gärna siffrorna de är inte sanningen
100 dagar med uppvärmning, genomsnittseffekt 1 kW kontinuerligt för att hålla temperaturen konstant. Ger energianvändning 100*24*1= 2400 kWh. Värmepump Cop =3 drar ner elbehovet till 2400/3=800 kWh.
Besparing värmepump alltså ca 1600 kWh/år. så värmepumpen sparar alltså ca 2000SEK/år med nuvarande elpriser.
Funderar, siffrorna ser låga ut, lönsamheten är ett gränsfall om jag antagit rätt. Men som sagt, går alltid att få det resultat man vill när man gissar. Fler med åsikter?
Skulle säga att detta är en mycket bra approximation. Jag har 45m2 garage, 95mm i vägg och kanske 120mm isolering i tak. Värmes till 12 grader mha byggfläkt som jag har en plug-in-elmätare på. Har loggat i tre uppvärmningssäsonger och landat på mellan 1700 och 1900 kWh/år (Uppsala). Vissa perioder har jag haft det varmare (målning av lister tex), men säg 12 grader i viktat snitt.
 
Tomture61
Mitt garage är 35 kvm med nästan 4 m till nock i taket .
Idag är det -4 ute , börtemp är +17 gr på luftvärmepumpen , konsumerar 350-400W momentant .
Med direktel för uppvärmningen kan du grovt räkna 2-3 ggr den energiförbrukningen .
 
Redigerat:
  • Gilla
Andreas998811
  • Laddar…
Tomture61
A David9988 skrev:
Då kommer den uppenbar följdfrågan: finns det tips på passande luftvärmepump?
En som lämnar så lågt min värmevärde som möjligt , brukar vara 800 w (blir mycket on/off på höst/vår)
 
TRJBerg
Passa på nu på vintern att testa med lösa elelement hur mycket watt som behövs för att hålla värmen.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Normal räknar man med 100 W/m2 i ett 70-talshus med nåt sånär isolering.
Bättre isolerat nånstans kring 70 W/m2.
Så 2 st 800 W räcker inte.
Brorsan körde med en El-björn på 2,5 kW i sitt garage på ca 45 m2 och det kostade (hade ca 12 grader inne)
Installerade luftvärmepump, tror det var en liten Daikin, som nu kör med 12 grader, Han har bara en tredjedel i elförbrukning numera i garaget. Bor på Västkusten.

Jag hade kikat på nåt känt märke, typ Mitsubishi, Daikin eller liknande. Värmepumpar som har få reklamationer. Kolla värmepumpsforum.
 
  • Gilla
Andreas998811
  • Laddar…
A
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.