Hej! Är det någon som har erfarenhet av Ctc v 35?

Mgh Thomas
 
Har en kamrat som eldar i en sådan.
Han är mycket nöjd med den.
 
Jag eldar i en v35a och är mycket nöjd!! :)
 
WIzeguy,
Vad gav du för din installation av V35 pannan? Om du vill tala om det här på forumet, eller i PM. Är lite sugen på den pannan om jag ska uppdatera/behålla mitt vedeldande.
 
Tjena!

Min granne verkar mycket förtjust i V 35, fått en offert på 70tusen instalerat och klart.

då är det pannan och 1000L ack samt en del andra grejor som var nödvändigt typ laddomat, exp-kärl osv.


ska bli kul och se vad han tycker om den när den är instalerad, verkar då vara en bra panna.. läst att några tycker den har lite liten vedvolym jämtemot vattenvolym.

//Martin
 
Mina föräldrar köpte V35 + 2*500 ack förra sommaren.

Dom är i.a.f jättenöjda när dom jämför med hur det var att elda sin tidigare Egor V25 utan ackumulatortankar.

Men nog borde väl installatören rekommendera folk helt utan kunskaper att köpa större ack-volym än 1000 liter ?

I detta fallet tyckte rörgubben t.o.m att en likadan panna (CTC V25) + 2*500 lit var en jättebra idé eftersom pannan var likadan som den tidigare, och därmed enkel att installera.

Jag bara råkade nämna för sotaren att föräldrarna beställt en ny CTC V25 + 2*500 liter.........vilken han å det bestämdaste rekommenderade dom att avbeställa.

Jag insåg själv inte hur dumt det var, men åkte direkt till föräldrarna och konfronterade rörgubben med sotarens rekommendationer...........då märktes det att V25 kanske inte var det mest optimala valet, dock ville han plötsligt inte ha några egna åsikter om pannvalet.
Farsan ringde runt lite, b.la tror jag att han ringde tillverkaren, hur som helst så blev V25-beställningen avbokad tills vi visste bättre..........när han var mer insatt beställdes en V35 istället.

Det är ju rent ut sagt f*n att en rörkrökare
1: rekommenderar en CTC V25 när man ska köpa en ny anläggning med ackumulatortankar

2: Hävdar att 2*500 liter är lämplig ackumulatorvolym, ok att pannan passar 1000-3000 liters ack-volym, men nog borde dom kunna rekommendera (folk som betalar för deras kompetens) att man köper fler/större tankar, är det en prisfråga så finns det ju t.ex massor med billiga 500-liters tankar utan beredare/slinga på Blocket.

Är det jag skriver bara svammel så skyller jag på nattskift och nära förestående sänggång ;-)
 
Haagbard skrev:
Det är ju rent ut sagt f*n att en rörkrökare.......
1: rekommenderar en CTC V25 när man ska köpa en ny anläggning med ackumulatortankar

2: Hävdar att 2*500 liter är lämplig ackumulatorvolym, ok att pannan passar 1000-3000 liters ack-volym, men nog borde dom kunna rekommendera (folk som betalar för deras kompetens) att man köper fler/större tankar, är det en prisfråga så finns det ju t.ex massor med billiga 500-liters tankar utan beredare/slinga på Blocket.

Är det jag skriver bara svammel så skyller jag på nattskift och nära förestående sänggång ;-)
Det är inte svammel, tyvärr måste man ofta kunna mer än hantverkaren. Jag åkte dit på min egen rörkrökare, hade jag vetat det jag vet idag, hade jag inte släppt in honom i huset, utan gjort det själv.
 
bax skrev:
Det är inte svammel, tyvärr måste man ofta kunna mer än hantverkaren. Jag åkte dit på min egen rörkrökare, hade jag vetat det jag vet idag, hade jag inte släppt in honom i huset, utan gjort det själv.
Det är helt enligt min mening..verkar vara mest påtagbart i sotar och vvs-svängen..host, host (har själv fuskat lite hos en rörkrökare).

Min nuvarande vedanläggning fanns installerad sedan-93 när jag flyttade i här, gjorde bara en snabb överblick på rördragningen och kunde se att det var åt helvete. Frågade bara säljaren om det verkligen fungerade, vilket han försäkrade.

Visst det fungerade..men mindre bra om man säger så. Drog om samtliga rör utom radiatorsystemet i källaren när jag installerade en tank till.

Fick instuktioner av säljaren att panntermosteten skulle stå på 40grader, vilket medförde att allt vatten pumpades runt hela tiden dygnet runt/året runt, allt vatten hade samma temperatur 60g i toppen och botten på tankarna och även pannan höll 60grader..skiktning vad är det?????

Shunten skulle stå på 4-an (ingen automatik fanns), såg sedan när jag skulle trycka dit CBJ-styrningen att shunten satt fel så att den öppnade bara till 5-an och sedan började den stänga igen och på 10:an var radiotorkretsen stängd igen!

Frågade sotarn vid första besöket vart han tyckte det var lämpligast att jag monterade ett dragavbrott/motdaraglucka. Fick då till svar att han tyckte det var bortkastade pengar eftersom draget verkade vara tillräckligt bra !? hallelulja

/danso
 
Tja vad ska man säga...

En kompis fick samma svar då han frågade sotarn vid brandskyddkontrollen om att montera dit motdragslucka till sin ctc v35..
Sotarn började med "nja den ska du nog inte montera då pannan har fläkt för det kommer att bötja rycka in" (sitter en 200 mm pipa på 7 meter där)
När han sen sa att det va för att minska draget så blev svart "ja de kan nog va en bra ide" så man kan ju undra vad dom vet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.