Vi bygger med total entreprenad och har sedan några månader rest stommen. Har nu alltså fått en faktura från husleverantören för hyra av "Extra stora" körplåtar på ca 11.000kr i samband med stomleverans.

Det är inga extra kostnader som vi överhuvudtaget har fått information om, diskuterat eller godkänt.

Tycker det är oerhört provocerande att jag ska betala extra för dessa? Vi bor alldeles i närheten av bygget och har följt bygget ända sedan markarbetena började. Dessa körplåtar har legat på vår tomt i flera månader, mest av tiden helt oanvända. Varför ska vi betala för det då?

Förstår att grundarbeten kan vara förenligt med extra kostnader. Vi har betalt mer för att gräva extra, fylla upp, packa osv. Fine!

MenTycker att man kan förvänta sig att husleverantören har den utrustning som behövs för att resa hus. Brukar dem bygga hus på asfalt lixom?

Vi bygger som sagt med total entreprenad och husleverantören har varit på tomten flera gånger innan vi skrev avtal och innan arbetena började och vi har aldrig diskuterat att det behövs ”extra stora” körplåtar för att resa just vårt hus. Det är heller inget som nämns i vårt avtal.

Isåfall kan man ju börja ifrågasätta om vi ska betala extra för byggställningar och grävmaskin med?
 
  • Gilla
mångsysslaren
  • Laddar…
Börja med att läsa ert avtal/din beställning. Har körplåtarna behövts för dina arbeten så ska du ju bekosta det. Frågan tycker jag snarare är om du kan anses ha betalat dem i sedan tidigare överenskommet fastpris eller ej. Har ni ett avtal om fastpris för alltihopa och entreprenören i samband med lämnande av sin offert borde ha insett att körplåtar behövs, då anser jag att du redan har betalat för körplåtarna i ditt fastpris. Men det är ju svårt att avgöra då du inte beskrivit alla förutsättningar i ditt inlägg. Men som sagt, börja att kontrollera vad ni faktiskt kommit överens om.
 
  • Gilla
Krille-72 och 3 till
  • Laddar…
Tack för ditt svar!

Det är exakt så jag menar. Vid projektering av Totalentreprenad och det fasta pris vi har kommit överens om i avtal för att bygga just detta nyckelfärdiga hus så menar jag att deras uppgift är att räkna med den utrustning och verkyg som behövs för att leverera huset. Att körplåtar behövdes får vi ju utgå ifrån annars så antar jag att underentreprenör aldrig hade hyrt dem. Men jag menar som du skriver att detta är något som redan ska ingå i mitt entreprenadarvode och dessutom att betala hyra för månader utan att dem används är ju rent ut sagt fel oavsett om det skulle ingå i avtal eller ej.

Det finns ingenstans i avtal det står att körplåtar ingår eller inte ingår. Det står "komplett lossning och montering av material" vilket någonstans kan tolkas som att det inte ska tillkomma något extra för just det.

ARBETE, TRANSPORT, MONTERING
Leverans sker fritt på lastbil till byggplatsen, förutsatt att framkomlig väg för transport (24 m lastbil/trailer) samt tillgång till vatten och el finns
Omlastning ingår ej. Kostnad för ev omlastning, faktureras efter stommontage.

Montering:
Komplett lossning och montering av material levererat från XXXXXXXX
Mobilkran för lossning & montering.
Elfördelningsbox för byggström under byggtid
Värmefläkt under byggtid
Erforderligt fästmaterial
Skydd av material
Mottagning av leveranser från XXXXXX
Erforderliga ställningar för montage
Samordning av ingående entreprenader.
Samordning av arbetarskydd under entreprenadtiden.
Montering av plåtar levererade av XXXXXX
 
Du verkar ha rätt, de borde haft med körplåtar i priset från början. Om marken har annan beskaffenhet än de beräknade vid anbudsgivande kan de ha rätt att ta körplåtarna som en ÄTA men inte utan att underrätta dig.

Som försvar till att plåtarna legat oanvända större delen av tiden: transport är dyrare än hyra så det lönar sig sällan att köra dem fram o tillbaka om de behövs fler gånger.
 
  • Gilla
Daggew och 4 till
  • Laddar…
Har du ställt frågan varför extra stora körplåtar krävs?
Efter det skulle jag ta dialogen om extra kostnad utanför fastpris.
 
Cheesen
Vad är en exta stor körplåt? 10X2 meter? Har aldrig hört utrycket extra stor körplåt.... en körplåt är ju den storlek man beställer och inte extra stor... Har du grävt en vallgrav runt huset?
 
harry73
Hade jag varit din entreprenör hade jag sagt att byggplatsen inte var framkomligt utan körplåtar.
Även att detta är billigare för dig än att behöva återställa marknaden + extra väntetid pga dålig framkomlighet
 
  • Gilla
M.rs och 4 till
  • Laddar…
Vi fick som sagt ingen info om detta innan fakturan från underlev kom. Då ifrågasatte denna till vår huslev som skulle återkomma med mer information om varför etc. vilket dem inte gjorde.

Nu kom istället samma faktura från huslev istället trots att vi som jag uppfatta det vari dialog. Då blev jag irriterad och bestred fakturan direkt.

A AndersS skrev:
Har du ställt frågan varför extra stora körplåtar krävs?
Efter det skulle jag ta dialogen om extra kostnad utanför fastpris.
 
Jag kan inte svara på vad en extra stor körplåt är :) men någon vallgrav har vi inte!

men till saken hör ju också att vi hårdgjorde ytan framför plattan för att just framkomlighet inte skulle vara ett problem efter önskemål om detta från underlev, det kosta ju också..Då snackar vi kanske 5-10 meter till plattan. Så vitt jag vet kan en kranbil montera rätt mycket längre än så?

Cheesen Cheesen skrev:
Vad är en exta stor körplåt? 10X2 meter? Har aldrig hört utrycket extra stor körplåt.... en körplåt är ju den storlek man beställer och inte extra stor... Har du grävt en vallgrav runt huset?
 
  • Gilla
nenne2
  • Laddar…
Fast det stämmer ju inte.


harry73 harry73 skrev:
Hade jag varit din entreprenör hade jag sagt att byggplatsen inte var framkomligt utan körplåtar.
Även att detta är billigare för dig än att behöva återställa marknaden + extra väntetid pga dålig framkomlighet
 
Nyckelorden i det som delades är väl: förutsatt att framkomlig väg för transport
Och där är det väl en bedömningssak som inte jag är man att avgöra, jag vet för litet och kan för litet...
Det är väl i så fall det som det tagits fasta på. Sen om det är så eller ej må annan svara på, inte jag.

Vad tråkigt för er...
 
Hur är avtalet skrivet? Mot ABS18 eller? och vilka underlag är lämnade till leverantören ang markförhållande? Finns det något förfrågningsunderlag eller är det köpt mot husleverantörens villkor? Är kranen upphandlad via husleverantören eller är det en sido leverantör? (Ni har upphandlat och tillhandahåller kran till hus leverantören)
 
Dem har byggt massor av andra hus i området och känner till markförhållandena mycket väl, det är inte så att det är någon surprise på marken direkt. Speciellt när vi har varit på tomten med arkitekt, utstakning etc. etc. innan vi ens signade avtalet. Jag som köpare kan bara tycka att det är beklagligt att sånt inte redan räknas in i priset för totalentreprenad. För visst förstår jag att ALLT inte ingår i totalentreprenad men en sån fundamental sak som att maskiner ska kunna köra på min tomt är nog inget jag räknat med skulle kosta extra...



P Poxeman skrev:
Du verkar ha rätt, de borde haft med körplåtar i priset från början. Om marken har annan beskaffenhet än de beräknade vid anbudsgivande kan de ha rätt att ta körplåtarna som en ÄTA men inte utan att underrätta dig.

Som försvar till att plåtarna legat oanvända större delen av tiden: transport är dyrare än hyra så det lönar sig sällan att köra dem fram o tillbaka om de behövs fler gånger.
 
Yes ABS18. Jag har inte lämnat några underlag om markförhållande. Vi har däremot besökt tomten flera gånger tillsammans innan avtalet skrevs på. Ingen förfrågningsunderlag. Antar att det är köpt mot deras villkor? kranen upphandlad av underleverantören (byggfirman) till husleverantör.


A asf skrev:
Hur är avtalet skrivet? Mot ABS18 eller? och vilka underlag är lämnade till leverantören ang markförhållande? Finns det något förfrågningsunderlag eller är det köpt mot husleverantörens villkor? Är kranen upphandlad via husleverantören eller är det en sido leverantör? (Ni har upphandlat och tillhandahåller kran till hus leverantören)
 
harry73 harry73 skrev:
Hade jag varit din entreprenör hade jag sagt att byggplatsen inte var framkomligt utan körplåtar.
Även att detta är billigare för dig än att behöva återställa marknaden + extra väntetid pga dålig framkomlighet
Som de inte kunde insett när de skrev offerten då? Nä, det skulle jag inte accepterat. Det finns ju en anledning till att man har totalentreprenad och fast pris.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.