Carla skrev:
Vad kostade gjutningen av dina 40 kvadratmeter Mattias ?
Du har ett PM.
 
En stor golvmopp. Det lät ju latjo!

Lite synd att jag inte spanade på hur dom gjorde i vår källare. Vad jag vet så var golvet hyfsat slätt efter 30 minuters gjutning. Sen kom en snubbe tillbaks tre timmar senare och gick över golvet igen - Då var golvet duktigt slätt bortsett från väldigt grundt nedsänkta fotspår som han lämnat. 1v senare kom en tredje person och flytspacklade 2mm vilket jag tyckte verkade helt onödigt.

Jag tror dom körde med något sånt här verktyg SLODA4.JPG
 
Sorry. När jag tänker på golvmopp tänker jag på en sånhär :
4253410a_1_std.jpg
 
Mjölnaren skrev:
En Sloda kanske ;)
[länk]
Just precis en sådan. Bra att dom har ett namn också.....!
 
Jahopp då får man skämmas lite när man dammar av sin gamla tråd om gjutning. Källarprojektet fick ligga i träda medans lite klädkammare och arbetsrum skulle göras i ordning så det är först nu det börjar bli klart för gjutning.

Har pratat med min kompis som har byggfirma och han säger att har man inte gjutning i ryggmärgen bör man ha avdragsbanor och inte köra med lasermetoden.

Så jag lyfter återigen fråga om hur man bäst fixerar avdragsbanor på ett lätt sviktande underlag. Min orginalplan var ju att fixera dom i tummets väggar men dom kommer ju fortfarande att svikta på mitten.
Skall man köpa att det möjligen sviktar en aning - det går ju i värsta fall att flytspackla efteråt?
 
Jag gjöt helt själv ca 10 kvm med att först markerat ut en lod linje på väggen en bit ovanför färdig yta och försökte med lite dragbanor av bärläkt för att få fall då detta va ett badrum. Dragbanorna rev jag snart bort då det blev mycke svårare att få betongen dit jag ville då det inte bara gick att skjuta den framför mig. Hade aldrig gjutit förut så nervöst va det men gick riktigt bra och fick nästan det fall jag ville ha. Missade lite fall i ena hörnet då betongen tog slut för att kunna fylla up det hörnet men det fixade jag med lite flyt i efterhand. Köpte färdig betong men rännan nådde inte in så det fick hamna i en stor hög på garagegolvet så det va därför det inte räckte då jag inte tordes ta det där lilla extra som hade behövts då jag inte ville ha en 200kg kaka av betong mitt i garaget.
 
Killen som gjöt mitt källargolv satte upp horisontella reglar på väggarna 10 cm över färdigt golv. Han fixade sen en perfekt lång avdragsbräda som löpte på reglarna och jämnade till golvet. Givetvis nådde han inte ända in till väggen, utan det fixade han till efter hand.
 
Anlita nån som kan gjuta me laser så blir de ju enkelt.... tar inte lång tid för en som kan... dvs de blir inte så dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.