Jag har lyckats få fettfläckar på mitt underbara teakskåp. Fettfläckarna är av valnöt/ valnötsolja. Skåpet har inte blivit behandlat på säkert 60-70 år. Alltså troligtvis aldrig oljat. Därav att fettfläckarna sögs in i träet.

Jag har prövat alla möjliga husmorsknep men inget fungerar.

Jag vågar inte heller slipa det eftersom det är teakfaner.

Min fråga är: vad gör jag nu? Kan jag olja det med teakolja eller ska jag ta valnötsolja? Om jag väljer teakolja kommer det fungera med valnötsoljan som redan finns på skåpet?
 
  • Vintage teakskåp med synliga mörka fettfläckar, orört i 60-70 år.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inga problem att slipa teakfaner. Jag har slipat både matbord och sängbord. Lite mer jobb med ett skåp men det går.

Man brukar kunna hitta ställen där man kan se hur tjock faneren är.
 
D Derbyboy skrev:
Det är inga problem att slipa teakfaner. Jag har slipat både matbord och sängbord. Lite mer jobb med ett skåp men det går.

Man brukar kunna hitta ställen där man kan se hur tjock faneren är.

Men, hur blir det med fläckarna då?
 
Jag uppfattar det som att träet är torrt (eftersom det var länge sedan det behandlades) och då blir det eventuellt svårare att få bort fettet. Träet har ju sugit åt sig för glatta livet.

När du oljar skåpet så kommer resterande del (det som inte är sabbat) att inta en mörkare ton. Det kan vara lösningen.

Finns det någon del av faneren som inte är synlig där du kan testa?
 
D Derbyboy skrev:
Jag uppfattar det som att träet är torrt (eftersom det var länge sedan det behandlades) och då blir det eventuellt svårare att få bort fettet. Träet har ju sugit åt sig för glatta livet.

När du oljar skåpet så kommer resterande del (det som inte är sabbat) att inta en mörkare ton. Det kan vara lösningen.

Finns det någon del av faneren som inte är synlig där du kan testa?
Ja! Tack! Vilken bra ide. Tack så hemskt mycket för hjälpen. Jag är oerhört tacksam.
Vad för olja bör jag använda? Funkar det med Teak olja eller ska jag ta Fulgentin?
 
Använder Timberex Timberguard Teak för min ytterdörr. Nöjd med den specifikt och deras andra produkter generellt.
 
Jag skulle prata med en färghandlare, någon som är proffs eller en firma som arbetar med möbelrestauering.

Jag tänker att du vill göra skåpet lite lite mörkare och därigenom blir de fettfläckarna som syns på bilden lite mer dolda.

Jag känner inte till valnötsolja. Det kan vara så enkelt att du kan använda valnötsolja och då e ju saken biff. Bara olja resten av skåpet så kommer fläckarna ”ätas upp”.
 
Jag hade oljat in med valnötsolja för att få samma som fläckarna. Har oljat in flera möbler med valnötsolja och det har fungerat perfekt.
 
  • Gilla
ergonomen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.