Jag behöver er hjälp med idéer och tips om hur man kan lösa detta problem i efterhand.

Flyttat in till ett hus med ett dubbelgarage på 44kvm som tyvärr saknar fall, ränna/avlopp (betonggolv)
Och som ni kanske redan gissat så skapar detta ett stort problem under vintern med förvaring av bilar som kommer in med slask och snö som i sin tur skapar problem med vattnet som samlas + fukt.

Har lagt till en plastlist inom ramen där bilarna parkeras för att samla vattnet i den mån som möjligt och få ut vatten senare med en raka när jag tar ut bilen.

Har inte haft råd och fixa detta när vi flyttade då det var mycket annat som skulle fixas, men vill fixa det nu/kommande månadera.

Idéer kring Rännan/leda bort vatten.

1: Fixa 2 st rännor i mitten enligt bild och leda ihop dem sen få ut vattnet till dagvattenledningen på högra sidan.

Problemet är att det är svårare arbete + kräver att jag skall bila inom asfalten på utsidan och sen återställa asfalten som blir är kostsamt.


2: Fixa 2 st rännor i mitten enligt bild men låta vattnet samlas där och leda bort det med en nån form av vattenpump som får suga vatten ifrån bägge rännorna och som får köras igång 1-2 gånger per dag.

3: Riva ett djupare spår i betongen och låta vattnet samlas för att sugas upp via en pump. Billigaste alternativet. Men vet ej vilka nackdelar den kan ha?

Idéer kring Fall: Har tänkt och ha ett så lite fall som möjligt för att behålla en ”plan” yta som passar med resten av garaget också. Och då kan man kanske slipa ett fall i befintlig betong eller skapa ett fall med ny betong på (Vet ej hur bra det blir)

Ps. Att fixa till en brunn i efterhand är Väldigt kostsamt enligt det jag fått info om + troligen kräver nån form av bygglov.

Tacksam för seriösa förslag
 
  • Schema över garagegolv med rännsystem, visar plastlist, fallriktning och anslutning till dagvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har precis samma problem, ingen brunn, igår körde frugan in bilen och det blev plaskblött på golvet..

Rann mot ena väggen o gick in i gipset, torkade upp allt med våt mopp o satte luftvärmepumpen på 20 grader så det torkas upp, har isolerad platta o 195 isolering i väggarna.

Min ide är att sätta antingen en plåtlist och silla skarven mellan golvet och listen eller en T-list i plast som jag kör in under väggen o limmar under listen samt kanten.

Kommer inte göra en brunn då det inte finns möjlighet till det.

Det kommer ligga vatten på golvet men tänker att värmen i garaget torkar ur detta
 
  • Gilla
Hawkai
  • Laddar…
Tänk på att alla former av vattenavledning från garage på det här viset är omhuldat av bestämmelser. Det är liksom inte bara smältvatten som kommer från bilar utan en hel del annat och leda ner det i avlopp är oftast lika med nån form av oljeavskiljare också. Det är därför det oftast saknas avlopp i garage för det medför en hel del utöver det normala. Om man ska följa lagar och regler alltså........
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Kontrollera först vad som gäller i din kommun. Så här står det i min kommun;

"Mindre privata garage

Mindre privata garage, exempelvis villagarage, som nyuppförs och som har plats för ett fåtal fordon ska som regel inte ha golvbrunn. Eftersom fordon ska tvättas hos fordonstvättar med extra reningssteg finns det ingen anledning för garage att ha golvavlopp kopplat till det kommunala spillvattennätet. Smältvatten som uppkommer i garaget ska inte avledas till spillvattennätet eftersom det inte innehåller några behandlingsbara näringsämnen. Det finns också en risk att dagvatten kan tränga in i källaren/garaget vid kraftigt regn. Garage ska i första hand torrstädas genom sopning. Är det blött kan man skrapa ut vatten och grus.

Alternativ till golvbrunn kan istället vara att installera en golvränna där vattnet samlas upp och sedan avdunstar."
 
  • Gilla
Emilen
  • Laddar…
Jag skulle också vilja ha en lösning på detta. Har ett plant golv i garaget utan golvbrunn som jag lagt klinker på. Det blir som ett fat som det samlas vatten här och där på när bilen körs in med smältvatten på.
Klinkergolv i ett garage utan golvbrunn med potentiellt vattensamling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funderar på om det är ok att göra rännor med galler mellan plattorna (såga upp en del av klinkern) på sidan av där bilen står och låta vattnet ledas ut i små rör mellan golv och vägg. Ut på asfalten på uppfarten. Inga djupa rännor utan bara så att vattnet hamnar nedanför plattorna. Risken är väl att man får rensa dem ofta?
 
Väldigt fint golv måste jag säga :)

Har hittat Aluminium L som jag kommer sätta vid väggen/plattan o limma dessa, det lilla som ligger inne på plattan får torkas upp av värmen
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Tomture61
E Emilen skrev:
Jag skulle också vilja ha en lösning på detta. Har ett plant golv i garaget utan golvbrunn som jag lagt klinker på. Det blir som ett fat som det samlas vatten här och där på när bilen körs in med smältvatten på.
[bild]
Funderar på om det är ok att göra rännor med galler mellan plattorna (såga upp en del av klinkern) på sidan av där bilen står och låta vattnet ledas ut i små rör mellan golv och vägg. Ut på asfalten på uppfarten. Inga djupa rännor utan bara så att vattnet hamnar nedanför plattorna. Risken är väl att man får rensa dem ofta?
Tänk på att fogen mellan plattorna inte är vattentät , vatten kan leta sig ut till väggarna under klinkers .
 
  • Gilla
Hamparaffe
  • Laddar…
M Ellboj skrev:
Jag har precis samma problem, ingen brunn, igår körde frugan in bilen och det blev plaskblött på golvet..

Rann mot ena väggen o gick in i gipset, torkade upp allt med våt mopp o satte luftvärmepumpen på 20 grader så det torkas upp, har isolerad platta o 195 isolering i väggarna.

Min ide är att sätta antingen en plåtlist och silla skarven mellan golvet och listen eller en T-list i plast som jag kör in under väggen o limmar under listen samt kanten.

Kommer inte göra en brunn då det inte finns möjlighet till det.


Det kommer ligga vatten på golvet men tänker att värmen i garaget torkar ur detta
Hade också problem med gipsväggar när jag flytta in. Jag har löst det genom att måla väggarna med vattentålig/tät färg. + fogat med en silikon/fog (minns ej vilken) som klarar upp till 3cm glipor.

Det + plastlisten som tål stryk (Kosta ca 100 kr st, bauhaus m.m) funkar okej. Har ej fått vatten mot väggarna.

Har fäst plastlisten på golvet med hjälp av ett superlim som tål vatten, utomhus m.m 200 kr per tub.


Egentligen så bör dem ha fixat en Betong klack samband med garage bygget från början. Men hela bygget är ju tyvärr under kritik ifrån min sida.

Jag tvättar aldrig bilen och har ingen olja ifrån bilen rinnande. Kontrollerat med kommunen och att leda vattnet till rännorna utanför garaget eller dagvatten har dem inget emot. Att koppla till avloppet dock kräver ansökningar m.m
E Emilen skrev:
Jag skulle också vilja ha en lösning på detta. Har ett plant golv i garaget utan golvbrunn som jag lagt klinker på. Det blir som ett fat som det samlas vatten här och där på när bilen körs in med smältvatten på.
[bild]
Funderar på om det är ok att göra rännor med galler mellan plattorna (såga upp en del av klinkern) på sidan av där bilen står och låta vattnet ledas ut i små rör mellan golv och vägg. Ut på asfalten på uppfarten. Inga djupa rännor utan bara så att vattnet hamnar nedanför plattorna. Risken är väl att man får rensa dem ofta?

Talade med en byggfirma igår och berättade om mitt problem. Enligt byggaren så hjälper det ej att köra lite fall då vattnet kommer stå kvar i alla fall när det rör sig om mindre vatten. Man får antingen såga ur hela ytan som bilen står på och bygga om en brunn eller ränna där och fixa fall eller bara fixa en ränna och låta vattnet där och torka. Enligt honom så rör det sig om ca 100.000 kr. (Överdrivet dyrt och kommer så klart aldrig betala den pengen för det)

Även denna kille bekräftade att bygglov/ansökan behövs ej för att leda vatten till rännan utanför. Problemet dock att det kommer frysa fast under vintern vilket jag redan visste

Jag testade nu att samla upp vattnet ifrån 1 bil, fick ca 20L ifrån halva sidan efter att ha kört in en slaskig bil då det snöade den dagen
 
Plastlisten jag nämnde ovan.

Ps. Målat även med Epoxy färg som visa sig vara dålig kvalité och fick pengarna tillbaka på det. Tog mig mer än 1 vecka och måla garaget i 2 omgångar med epoxy och gjorde det noggrant enligt instruktioner m.m(Mycket jobb och slit) Epoxy är Väldigt tidskrävande och kostar en del pengar. Så tänk på det innan nån bestämmer sig för att lägga det.

Nu sade samma kille ifrån igår att det kan röra sig om att betongen är utav dålig kvalité och därför inte fick fäste. (Eller min teori att det är dålig epoxy från Bauhaus som utgått ur sortimentet)
 
  • Närbild på beige plastlist i kontakt med en betongyta och svart gummimatta, med spår av epoxyfärg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har precis byggt klart mitt hus med tillhörande garage.
Ville ha tre stycken brunnar som jag fick nej på.
En under varje bil och en under värmepumpen.
På en direkt fråga varför så blev svaret att man gör inte så.
Detta var byggnadsnämnden som vid fortsätta frågor hänvisade till miljönämnden.
Samma svar där att så gör man inte.
Då jag är rätt envis av mig så ville jag ha svar på varför då jag inte ville ha allt vatten i huset som blir vintertid.
Det slutade med att dom hade inget stöd för det utan bara rent allmänt sa nej.
På frågan om vad som händer om jag monterade brunnarna så blev svaret att dom inte kunde stoppa det utan bara att dom inte tycker det är lämpligt.
Fick också svaret att dom inte kunde kräva oljeavskiljare då kostnaden var för hög i ett privat garage som inte används yrkesmässigt.
 
  • Gilla
rockin_john och 5 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Har precis byggt klart mitt hus med tillhörande garage.
Ville ha tre stycken brunnar som jag fick nej på.
En under varje bil och en under värmepumpen.
På en direkt fråga varför så blev svaret att man gör inte så.
Detta var byggnadsnämnden som vid fortsätta frågor hänvisade till miljönämnden.
Samma svar där att så gör man inte.
Då jag är rätt envis av mig så ville jag ha svar på varför då jag inte ville ha allt vatten i huset som blir vintertid.
Det slutade med att dom hade inget stöd för det utan bara rent allmänt sa nej.
På frågan om vad som händer om jag monterade brunnarna så blev svaret att dom inte kunde stoppa det utan bara att dom inte tycker det är lämpligt.
Fick också svaret att dom inte kunde kräva oljeavskiljare då kostnaden var för hög i ett privat garage som inte används yrkesmässigt.



Tyvärr likt många andra ärenden i samhället så styrs det beroende på vem man möter på och ibland vad personen tycker! Bra att du stod på dig. För jag fattar inte hellre varför det skulle vara något hinder att ha 3 vs 2!

Oljeavskiljare krävs endast om det är 50kvm+ i min kommun.

Jag fattar bara inte hur och varför man bygger ett dubbelgarage och snålar med fall och brunn? Särskilt när man känner till att vi har snö under vintern här. Enligt hustillverkaren så skulle det vara ett tillägg att ha fall och första ägaren har inte valt det.

Jag tror att jag får hämta några firmor och se vem som kommer med bäst idé vs kostnaden! Ser inga andra alternativ just nu. Undertiden så försöker vi hitta på en lösning som lär nog gynna många som sitter i samma båt
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
Ha 2 bilar bara ; )
 
En för garaget o en för att köra omkring med ;)
 
Hade det inte funkat att såga spår med fall? Ett centralt spår som går ut under porten. Ett antal "sidospår" som ansluter till det centrala spåret. Även om det blir en del vatten kvar mellan spåren borde det ju ändå få bort en del av vattnet ..?
 
Mitt garage är ett stort dubbelgarage på 70 kvm med två bilplatser och lite förvaring.
I mitt första svar från byggnadsnämnden så fick jag inte ha en enda brunn i garaget.
Två bilar med snö på så blir det blött länge innan det torkar upp.
Detta är bara ett exempel på saker som jag har fått nej på utan att det sen hållt när det ifrågasatts.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.