Hej alla!

En fråga:

Om ett hus har ett katalogpris på låt säga 1,4 miljoner kronor. Går detta att uppföra till en totalkostnad av max 3 miljoner?

Jag tänker då inklusive allt så som tomt, anslutningsavgifter, entreprenad, tillstånd med mera.
Vad säger ni som köpt och byggt hus från någon av de husleverantörer som finns, är det möjligt?

I min kommun ligger dagens tomtpriser på nära miljonen nu vilket jag anser är helt befängt. Redan där är det ju nästintill omöjligt. Jag drömmer därför om att kunna komma över en bit tomtmark av en privat markägare. Om nu det ens godkänns av kommunen?

Jag har dålig koll på vilka utgifter och avgifter som ett husbygge är förenat med men anta till en början följande:

Tomt: 500 000 kr
Katalogpris hus: 1,400 000 kr
Anslutningsavgifter: 250 000 kr

Totalt 2 150 000 kr

Räcker 850 000 kr till markarbete, grundläggning och hantverkare, dvs att få ett färdigt hus på plats?
 
  • Gilla
Tvålen
  • Laddar…
Har du kollat i de andra trådarna "Vad kostar det att bygga hus?" "Hur billigt kan man bygga" etc. etc?:)
 
  • Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
Tomture61
H HonkaBonka skrev:
I min kommun
Vilken kommun ?
Svårt att bygga hus utan vatten / avlopp , om man nu inte skaffar 3 kammar brunn och borrar efter vatten .
El är bra också , nära huset .
 
  • Haha
  • Gilla
Carlos P och 1 till
  • Laddar…
U Utdelning skrev:
Har du kollat i de andra trådarna "Vad kostar det att bygga hus?" "Hur billigt kan man bygga" etc. etc?:)

Både ja och nej. Läste lite grann men upplevde det som att det inte riktigt besvarade min fundering. Mest då andra forum-skribenter angivit belopp uppemot 4 miljoner etc. Men ska kolla runt lite mer!
 
  • Gilla
Hajas och 2 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vilken kommun ?
Svårt att bygga hus utan vatten / avlopp , om man nu inte skaffar 3 kammar brunn och borrar efter vatten .
El är bra också , nära huset .
Gävle kommun.
El och avlopp vill man ju ha. Därför drog jag till med 250 000 för det i exemplet för avgifter för detta. Men kanske inte är möjligt (inte tillåts) att ansluta till det kommunala avloppet om inte tomten är köpt av kommunen.

Det finns en del att sätta sig in i och kolla upp. Ursprungsfrågan är i grund och botten av lite mer teoretisk karaktär.

Frågan har uppkommit då priser för befintliga hus på bostadsmarknaden hamnar på 3 miljoner och uppåt. Är tveksam att köpa ett gammalt hus, låt säga ett hus från tidigt 70-tal, där takomläggning, fuktrelaterade åtgätder, rust av badrum etc alltsom oftast måste göras. OM det nu går att få ett nytt hus för samma peng.
 
Är det inte bättre att jämföra pengen för vad de gamla husen kostar inkl renovering? Tak badrum mm springer snabbt iväg, så du kan säkert ha 3,5m som jämförelse, säkert mer.
 
R RiKr skrev:
Är det inte bättre att jämföra pengen för vad de gamla husen kostar inkl renovering? Tak badrum mm springer snabbt iväg, så du kan säkert ha 3,5m som jämförelse, säkert mer.
Ja precis. Objekt som kommer ut till försäljning med utgångspris på runt 2,5 miljoner är nästintill alltid ”renoveringsobjekt”. Bortsett från riktigt små hus på ca 80-90 kvm. Jag tänker mig en boyta på någonstans 120-150 kvm.

Så 2,5 miljoner i utgångspris. Lägg till en budgivning där det i regel, trots stora renoveringsbehov, lätt drar iväg 300- 400 000 kr. Då är vi uppe på runt 2,9 miljoner. Därtill då nytt tak, nytt/nya badrum och kök, kanske åtgärda fukt i ev. källare. Rimlig totalkostnad minst ca 3,5 miljoner men med omaket att hela huset måste rustas och man ska bo på en byggarbetsplats.

Klart man funderar på möjligheten att bygga helt nytt istället.

Det lockar ju rätt mycket när man ser att ett nytt hus i katalog kan kosta mellan 1,2-1,5 miljoner beroende på antal kvm.
 
Naturligtvis ska du försöka hålla ner kostnaderna, det finns många sätt att göra det.
Att leta tomt kan vara ett nöje, så börja med att leta upp något som är bra för er, sen bygger ni ett hus själva som passar er och tomten.
Skippa kataloghus så tar du vinsten själv när du bygger.

Lycka till

/W
 
  • Gilla
Bebban08 och 2 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Naturligtvis ska du försöka hålla ner kostnaderna, det finns många sätt att göra det.
Att leta tomt kan vara ett nöje, så börja med att leta upp något som är bra för er, sen bygger ni ett hus själva som passar er och tomten.
Skippa kataloghus så tar du vinsten själv när du bygger.

Lycka till

/W
Ja jag antar att ju noggrannare man är med att kolla upp kostnader och begära in offerter för jämförelser med mera, finns det pengar att spara.

Är det möjligt att själv leta tomt och ändå få ansluta sig till kommunala el- och vattennätet ökar ju möjligheterna.

Att bygga ett ev. hus själv är dock inte aktuellt. Saknar tyvärr helt kompetens för det! :)
 
Jag tror absolut att det är möjligt. Se om du kan hitta en tomt utanför tätorten, så brukar det vara billigare. Det hänger också på att du hittar en tomt med bra mark som kräver minimalt med markarbeten. Och håll koll på att det går att ansluta till el och kommunalt VA till rimlig kostnad.

Sedan är det smart att bygga mindre från början med möjlighet att bygga till, alternativt köpa ett hus med oinredd övervåning som du inreder när det finns pengar till det.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag tror absolut att det är möjligt. Se om du kan hitta en tomt utanför tätorten, så brukar det vara billigare. Det hänger också på att du hittar en tomt med bra mark som kräver minimalt med markarbeten. Och håll koll på att det går att ansluta till el och kommunalt VA till rimlig kostnad.

Sedan är det smart att bygga mindre från början med möjlighet att bygga till, alternativt köpa ett hus med oinredd övervåning som du inreder när det finns pengar till det.
Tack för bra tips! Jag ska forska lite kring grundförutsättningarna till ett sådant här projekt.

Fortsätt gärna dela med er av med tips, synpunkter och erfarenheter!
 
  • Gilla
Inhumatus
  • Laddar…
Visst kan det gå, med betoning på kan. Men det stora problemet är att om du köper en tomt billigt, i ett mindre attraktivt område, då blir huset också avsevärt mkt mindre värd.Du kan kanske inte ens få lån till bygget på banken eller får problem senare.
Du kan ju titta på vad husen går för, på attraktiva platser ofta för det dubbla.
Så snåla inte på tomten och således, om du inte får tag på en bit riktigt bra och nillig tomt privat, så tror jag det blir svårt.
Kom också ihåg att el anslutning är beroende på nät leverantören, i mina trakter kan man få betala närmare 1000:.- per meter, så är det fem hundra meter att dra ledning så har du en halv miljpon bara där. Andra orter har fast pris för el anslutningar, kanske runt 50' eller 100'. Avlopp bör du noig räkna med minst 100' bara det om du inte gör ngt själv. Så anslutningsavgifter bör du nog trycka upp rejält.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Du går absolut koppla in dig på kommunens VA om det finns vid din tänkta tomt oavsett vem du har köpt den av. I de flesta kommuner är du till och med tvungen att ansluta din fastighet om det är möjligt.
 
  • Gilla
Kildal och 3 till
  • Laddar…
Beror helt på tomten... Här hos oss säljer de nyckelfärdiga hus (vet inte om de finns några kvar nu) för 2.7 miljoner. Dock rör de sig om ett relativt små hus på en små tomt, men läget är faktiskt ganska fint. Ska kolla om de har några kvar....

:.. har kollat. Alla de billiga husen var slut. De i prisklassen över finns det ett kvar av.

Men jag skulle säga att om man vill få till ett hus billigt så gäller de att hitta en redan bebyggd tomt som har el och vatten och allt, och sedan ersätta de befintliga huset, eller bygga ut det.

Det var vad vi gjorde. Kosta oss ungefär 1½ miljon. Vi har nu 170+50m^2. I princip allt i den gamla delen är utbytt. Golv, tak, väggbeklänad invändigt och utvändigt, nya fönster, 80% nytt vatten och 90% ny el.

Då har vi dock gjort väldigt mycket arbete själv.
 
  • Gilla
Buford och 2 till
  • Laddar…
Viktigast när du bygger är tomten. En dyr tomt blir i längden den bästa investeringen.
Du får tillbaka den kostnaden med råge när du skall sälja. Tänka på att ett hus på landet är lika dyrt att bygga som nära till staden.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.