Jag behöver nog mest skriva av mig men mina erfarenheter kanske kan hjälpa någon annan.

Jag köpte en grön Bosch överhandsfräs POF 1400 sommaren 2012 för att fräsa vändningar i golvspån till golvvärmen. Jag hade en gammal CO- fräs som jag gissade inte skulle hålla måttet, därför köpte jag en ny. Köpet gjordes på Bauhaus pga deras 5-årsgaranti samt att det var en butik som man kan gå in till om det skulle vara några problem. Förenklar för mig tänkte jag, även om det blev.lite dyrare.

Problemet är bara att fräsen började bli riktigt risig mot slutet av golvvärmejobbet. Ibland startade den inte, oljud från lager, LED-lampan blev glapp och glapp i gejdrarna.
Jag lämnade då in fräsen på Bauhaus och de skickade den till Bosch i Danmark. Någon vecka senare ringer Bauhaus och säger att Bosch inte tar det på garantin eftersom det kommit in smuts i maskinen. Till saken hör att jag hela tiden haft dammsugare tillkopplad och ventilerat lokalen ordentligt, precis enligt instruktionsboken.
Det jag blev rekommenderad om jag inte var nöjd, var att vända mig till ARN. Så jag anmälde till ARN hösten 2012 och väntade... lite kompletterande uppgifter under våren och sedan mera väntande!

I maj kom beskedet att ARN verkade tycka att jag i sak hade rätt men att jag inte hade rätt till garantireparation! Så nu får jag betala reparationen på 600 :mad:


Jag vet att det verkar finnas många som är nöjda med sina Bosch (en del tom "frälsta";)) men jag kommer aldrig mer att köpa eller rekommendera någon annan en Bosch-maskin! Jag tror överlag inte att deras maskiner är sämre men deras hantering blev jag inte så impad av, ej heller ARN's!


Jag kommer fortsättningsvis att köpa dyrare/bättre maskiner för att i större utsträckning slippa använda garantin! (fast det vill man väl alltid...:rolleyes:
 
Men hur kan du ha rätt i sak, men inte rätt till garantireparation? Hur motiveras det?
 
Nu har jag inte beskedet framför mig, men de skrev något i stil med att jag följt instruktionsbokens föreskrifter men att de ändå gick på reparationsverkstadens bedömning. Jag tycker själv att det är märkligt, men ARN's beslut går inte att överklaga.
 
smuts? vad?
 
bYkICr skrev:
smuts? vad?
Med smuts avsågs damm/spån som avverkats av fräsen, det var därför som jag motsatte mig avslaget på garantikravet.

Utdrag från ARN's beslut:

Bauhaus har motsatt sig kravet.
Enligt reparationsfirman (Robert Bosch AS) har användaren använt produkten på ett sådant sätt att den har fyllts med smuts och skräp. Det framgår av instruktionsboken att verktyget och dess ventilationsöppningar ska hållas rena. Under extrema betingelser ska om möjligt en utsugningsanläggning användas. I sådana fall ska ventilationsöppningarna renblåsas ofta och ett felströmskydd förkopplas. Dessa krav har enligt verkstaden inte följts.


Enligt serviceverkstaden är det inte ett fabrikationsfel att fräsen blir full med damm/smuts när den används.
Jag bifogade även en bild som är tagen under jobbet där man tydligt ser att fräsen är ansluten till en dammsugare samt att fönstret är öppet! Men visst damm/smuts fanns troligen inte i maskinen när jag köpte den, inte heller var det en del av konstruktionen. Däremot har ju dammet/smutsen kommit in i maskinen under, vad jag hävdar, normalt arbete med maskinen. Dvs det den borde vara konstruerad att göra!
 
Nu blir det ett långt inlägg...

Vid den första genomläsningen gick det lite fort och jag missade en vital del om nämndens ställningstagande, därav att jag ovan skrev att jag uppfattat det som att jag hade rätt. Nämnden tyckte jag hade fel och det gör ju beslutet mer logiskt.

Däremot har jag svårt att acceptera att jag faktiskt har gjort fel, när jag har följt instruktionsboken gällande utsugningsanläggningen, god ventilation (båda syns på den bild jag bifogade), material som jag fräste i (spånskiva), bra frässtål samt varvtalsinställningar (de två sista kan jag i och för sig inte bevisa).

Beslutet från ARN:Skälen för beslutet

I ärendet är konsumentköplagen tillämplig. En vara är felaktig enligt lagen, bl.a. om varan avviker från köpeavtalet eller annars inte stämmer överens med köparens befogade förväntningar vid köpet, exempelvis genom att gå sönder eller inte fungera. Det är köparen som vid tvist har bevisbördan för att varan är felaktig.

Säljaren svarar för fel som fanns i någon form vid leveransen, även om felet visar sig därefter, s.k. ursprungliga fel. Som utgångspunkt ankommer det på konsumenten att visa att ett fel är ursprungligt. Ett fel som visar sig inom sex månader från leveransen ska dock anses ha funnits vid köpet, såvida inte säljaren motbevisar denna presumtion eller det är oförenligt med felets eller varans art att felet förelegat redan vid leveransen. Det framgår av 20 a § konsumentköplagen.

Har säljaren eller någon annan lämnat en garanti ska varan, enligt 21 §, anses felaktig om den under garantitiden försämras i det avseende som garantin gäller. Så är dock inte fallet om näringsidkaren gör sannolikt att försämringen beror på en olyckshändelse eller något förhållande på konsumentens sida, exempelvis handhavandefel.

I ärendet är ostridigt att handöverfräsen har flera brister. Varan är således felaktig i köprättslig mening. Felen har visat sig inom sexmånadersfristen enligt 20 a § konsumentköplagen.

Det framstår som mindre sannolikt att de aktuella felen förelegat redan vid köpet. Enligt nämndens mening har Bauhaus fastmer genom rapporten från serviceverkstaden motbevisat presumtionen om ursprungligt fel enligt 20 a § konsumentköplagen och gjort sannolikt att det inträffade beror på handhavandefel. Bauhaus kan då inte åläggas något köprättsligt ansvar förfelen, varken enligt konsumentköplagen eller enligt garantiåtagande. Yrkandet ska därför ogillas.


Jag kan bara tolka det som om serviceverkstadens (som är "parti målet") ord väger tyngre mitt, trots att jag bifogat bild på hur fräsen använts. :mad:
 
damm/smuts blir ju en hel del när man använder verktyget, svårt att undvika även med dammsugare. Jag försöker iaf blåsa ren maskinerna efter användningen. Dåligt still av Bosch att neka dig garantin (Bauhaus 5år garanti kanske inte betyder nåt när det kommer till kritan?).
 
ARN's tyckanden och åsikter har jag inga kommentarer på men att Bosch inte ger dig rätt och reparerar/byter ut maskinen ser jag som en riktigt dålig affär för dom, rent korkat, det kostar dom i förlorad försäljning och varumärke vida mer än kostnaden för en Grön bosch, vad pratar vi om, under 2000 spänn, peanuts för dom och bara denna tråd har säkert avskräckt flertal köpare. Nu gäller detta inte nödvändigtvis bara Bosch men om man är rädd om sitt varumärke bråkar man inte om en maskin för 1500 spänn, man skickar en ny med vändande post. Det är i alla fall min erfarenhet av tex Festool, jag har haft två maskiner på service hos dom och det var aldrig ens en kommentar om felaktigt användande.
 
Tråkigt när det går snett.
Största problemet som jag ser det med Bosch är att dom inte har någon garantiavdelning i Sverige som man kan kontakta och ventilera frågan med. Bosch reparationsverkstad i Danmark har jag svårt för p.g.a. deras ovilja att lösa problem, trots att dom fått utförlig felbeskrivning skriftligen (på svenska) samt att de kontaktade företaget som skickat in maskinerna och fick felbeskrivningen muntligen så var det ändå något som gick fel så att maskinerna skickades tillbaka utan åtgärd. Jag kontrade med att maila dokument, foto samt ljudfil, dessa kunde de inte öppna.

Det skulle vara intressant att se vad verkstaden svarat, det verkar lite underligt att den damm skulle gjort att den blev glapp i gejdrarna.
 
Precis med om samma katastrofalt dåliga service gällande en kyl (finns mängder av andra med samma problem på nätet, speciellt i Älvsbyhus forum eftersom den aktuella kylen levererats tillsammans med husen i ett flertal år). Hävdat tillverkningsfel (slangen ut från dräneringshålet inuti maskinen är räfflad och böjd, vilket gör att vattnet stannar upp där och bakterietillväxt stoppar igen hålet på bara någon vecka) och dom skickar ut en tekniker som varken undersöker eller gör annat än att skicka en faktura på service (med åtgärd: dräneringshål fullt)! Han öppnade dörren tittade och konstaterade detta! Förklarade då jag hörde av mig med felet, men även till teknikern både då dom ringde för att berätta att dom skulle komma, och innan teknikern klev innanför dörren att det handlar om en reklamation och att jag inte har bokat någon service! Är utbildad servicetekniker själv! Trots det faktura som dom skickar inkasso på, VARNING för att köpa BOSCH! Ett mail från mig kommer gå till alla i styrelsen vad jag tycker om detta och att jag inte ger vika för uttröttningsmetoder! Kalla mig grinig gammal gubbe om du vill, men diskmaskinen (Bosch) bytte jag nästan omedelbart ut (utan att klaga) efter att ha köpt huset då tätningen på luckan var så undermålig att den släppte ut vatten lite då och då. Men ett kylskåp för 15000kr som släpper ut vatten på framsidan och orsakar vattenskador på parkettgolven i massor av hus måste man bara varna andra för! Otroligt dålig service!
 
Dom (Bauhaus / Bosch) har bevisbördan på sin sida eftersom du har garanti. Be att få bevis (bild) på att det är smuts i maskinen orsakad av handhavandefel och att dom kan bevisa att det har hamnat där pga att du inte följt instruktionerna. Jag bråkade med Bauhaus ang. en Kärcher högtryckstvätt som läckte/sprutade vatten. Den lämnades in till en firma som konstaterade att något spruckit pga frost och ingen garanti. Jag har ALLTID haft tvätten inomhus och således omöjligt att den spruckit pga frost. Pratade med andra rep. firmor och Kärcher själva, att den delen visst kunde spricka av andra skäl etc. Mailade Bauhaus och låg på som f-n att den bevisningen inte höll. Dessutom dåliga ursäkter hela tiden, en var att man inte skall tvätta bilen med den då den inte klarar den tiden det tar att spola av en bil...Modellen heter Car & Home...suck.
Jag var en pain in the ass (pga att jag visste att jag hade rätt) och tillslut fick jag ett mail att jag kunde hämta ut en ny högtryckstvätt.
 
F FiveRatz skrev:
Precis med om samma katastrofalt dåliga service gällande en kyl (finns mängder av andra med samma problem på nätet, speciellt i Älvsbyhus forum eftersom den aktuella kylen levererats tillsammans med husen i ett flertal år). Hävdat tillverkningsfel (slangen ut från dräneringshålet inuti maskinen är räfflad och böjd, vilket gör att vattnet stannar upp där och bakterietillväxt stoppar igen hålet på bara någon vecka) och dom skickar ut en tekniker som varken undersöker eller gör annat än att skicka en faktura på service (med åtgärd: dräneringshål fullt)! Han öppnade dörren tittade och konstaterade detta! Förklarade då jag hörde av mig med felet, men även till teknikern både då dom ringde för att berätta att dom skulle komma, och innan teknikern klev innanför dörren att det handlar om en reklamation och att jag inte har bokat någon service! Är utbildad servicetekniker själv! Trots det faktura som dom skickar inkasso på, VARNING för att köpa BOSCH! Ett mail från mig kommer gå till alla i styrelsen vad jag tycker om detta och att jag inte ger vika för uttröttningsmetoder! Kalla mig grinig gammal gubbe om du vill, men diskmaskinen (Bosch) bytte jag nästan omedelbart ut (utan att klaga) efter att ha köpt huset då tätningen på luckan var så undermålig att den släppte ut vatten lite då och då. Men ett kylskåp för 15000kr som släpper ut vatten på framsidan och orsakar vattenskador på parkettgolven i massor av hus måste man bara varna andra för! Otroligt dålig service!
Gör en egen tråd om ditt kylskåpsproblem i stället för att gräva upp en 8 år gammal tråd om ett överhandsfräscase som ARN har fällt ett avgörande på.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
D Denaxe skrev:
Dom (Bauhaus / Bosch) har bevisbördan på sin sida eftersom du har garanti. Be att få bevis (bild) på att det är smuts i maskinen orsakad av handhavandefel och att dom kan bevisa att det har hamnat där pga att du inte följt instruktionerna. Jag bråkade med Bauhaus ang. en Kärcher högtryckstvätt som läckte/sprutade vatten. Den lämnades in till en firma som konstaterade att något spruckit pga frost och ingen garanti. Jag har ALLTID haft tvätten inomhus och således omöjligt att den spruckit pga frost. Pratade med andra rep. firmor och Kärcher själva, att den delen visst kunde spricka av andra skäl etc. Mailade Bauhaus och låg på som f-n att den bevisningen inte höll. Dessutom dåliga ursäkter hela tiden, en var att man inte skall tvätta bilen med den då den inte klarar den tiden det tar att spola av en bil...Modellen heter Car & Home...suck.
Jag var en pain in the ass (pga att jag visste att jag hade rätt) och tillslut fick jag ett mail att jag kunde hämta ut en ny högtryckstvätt.
Nu är det 8 år sedan och ARN dömde tidigt till TS nackdel. Tycker du fortfarande att han skall fortsätta caset.......
 
  • Gilla
wahlin92
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.