Vår Siemens med värmepump gick 6år innan jag fick plocka ut pumpen och rengöra den. Vi har kört den 1-2ggr/d sedan ny.

Det var inte helt enkelt att ta ut den, men det går. "Luckan" är att ta bort hela höger sida, lossa drivremmen från motorn och skruva loss locket till kondenstanken där pump och flottör sitter. Det var duktigt med damm och hår i pumpen.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Har en bosch tumlare sk self cleaning.
Vet inte modell men det står typ avantixx 8 eller nått på den.
Den har dubbla filter.
Vår förra dog för 2 år sen den var från 2006 den hade bara ett filter men däremot fick man dra ut och rengöra kondenser själv.
När den dog konstaterade reparatören att maskinen var så full i ludd att den inte gick att repa.
Hoppas inte detta händer den vi har nu men det verkar som att 2 filter hjälper mer än ett filter bara då den vtar mycket mera ludd nu än på den gamla
 
TheGame skrev:
Har en bosch tumlare sk self cleaning.
Vet inte modell men det står typ avantixx 8 eller nått på den.
Den har dubbla filter.
Rätt intressant läsning den här tråden.. Jag har en likadan, en avantixx 8 med dubbla filter. Den har gått utan problem sen 2012, men efter att ha läst den här tråden brukar jag fylla på nån liter rent vatten i kondensvattenlådan varje gång jag tömmer. Kör ganska sällan med sköljmedel också.
 
Yaken skrev:
Rätt intressant läsning den här tråden.. Jag har en likadan, en avantixx 8 med dubbla filter. Den har gått utan problem sen 2012, men efter att ha läst den här tråden brukar jag fylla på nån liter rent vatten i kondensvattenlådan varje gång jag tömmer. Kör ganska sällan med sköljmedel också.
Menar du lådan som man annars tömmer på vatten?
eller menar du ner där filtrena sitter ?
 
TheGame skrev:
Menar du lådan som man annars tömmer på vatten?
Ja , den lådan uppe till vänster. Efter att ha läst i tråden så har jag förstått att tumlaren använder det vattnet för att rengöra filtren och om det är sköljmedelsgegg i det (som kommer från kläderna) så fungerar inte rengörningen lika bra.
 
Vi har haft exakt samma problem med vår 86360. Vi har haft service personal hos oss 7 gånger som rengjort maskinen. Dock har vi aldrig betalat en krona eftersom att servicekillen menar att detta fel inte ska uppstå. Troligen är han pinsamt medvetna om alla problem med denna maskin.
Förra tillfället rekommenderade BSH att jag skulle reklamera maskinen. Det gjorde jag, men fick avslag. Inget tillverkningsfel säger de. Hänvisar till handhavandet. Verkar som om man bara kan torka luft i den här maskinen. Blött tvätt klarar den inte av.
Jag kommer aldrig mer köpa en Bosch det är helt klart.
 
Exakt samma sak för oss. Servicekillen skäms över att behöva komma ut ca en gång per kvartal. Han tar aldrig betalt.
Nu slänger vi nog ut Bosch och köper en annan.
 
Yaken skrev:
Rätt intressant läsning den här tråden.. Jag har en likadan, en avantixx 8 med dubbla filter. Den har gått utan problem sen 2012, men efter att ha läst den här tråden brukar jag fylla på nån liter rent vatten i kondensvattenlådan varje gång jag tömmer. Kör ganska sällan med sköljmedel också.
Vi ser också till att det är lite vatten i tanken innan vi startar, efter att ha läst den här tråden. Sköljmedel har jag inte tänkt på kan skada, men det använder vi ändå inte.
Har en självrengörande Bosch sen ett drygt år, vi är dock bars två vuxna så det är ju inget barnfamiljstempo på tvättandet...
 
Tyvärr måste jag aktivera denna gamla tråd igen, precis med om samma gällande en kyl (finns mängder av andra med samma problem på nätet, speciellt i Älvsbyhus forum eftersom den aktuella kylen levererats tillsammans med husen i ett flertal år). Hävdat tillverkningsfel (slangen ut från dräneringshålet inuti maskinen är räfflad och böjd, vilket gör att vattnet stannar upp där och bakterietillväxt stoppar igen hålet på bara någon vecka) och dom skickar ut en tekniker som varken undersöker eller gör annat än att skicka en faktura på service (med åtgärd: dräneringshål fullt)! Han öppnade dörren tittade och konstaterade detta! Förklarade då jag hörde av mig med felet, men även till teknikern både då dom ringde för att berätta att dom skulle komma, och innan teknikern klev innanför dörren att det handlar om en reklamation och att jag inte har bokat någon service! Är utbildad servicetekniker själv! Trots det faktura som dom skickar inkasso på, VARNING för att köpa BOSCH! Ett mail från mig kommer gå till alla i styrelsen vad jag tycker om detta och att jag inte ger vika för uttröttningsmetoder! Kalla mig grinig gammal gubbe om du vill, men diskmaskinen (Bosch) bytte jag nästan omedelbart ut (utan att klaga) efter att ha köpt huset då tätningen på luckan var så undermålig att den släppte ut vatten lite då och då. Men ett kylskåp för 15000kr som släpper ut vatten på framsidan och orsakar vattenskador på parkettgolven i massor av hus måste man bara varna andra för! Otroligt dålig service!
 
A
Det är brukarens uppgift att hålla hålet rent!
Konstruktionen är likartad på alla kylar och frysar med självavfrostning.
De flesta brukarna behöver aldrig göra rent men vissa måste göra detta ofta. Underhålls åtgärden är beskriven i bruksanvisningen och om bruksen ej efterlevs så är det ingen grund för garanti eller reklamation.
Sen kan man tycka att teknikern är ett svin men tänk att han är inte anställd av BSH utan frilansare på provision. Han måste trycka på knappen till din ringklocka för att få mat på bordet.
 
  • Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
F FiveRatz skrev:
Tyvärr måste jag aktivera denna gamla tråd igen, precis med om samma gällande en kyl (finns mängder av andra med samma problem på nätet, speciellt i Älvsbyhus forum eftersom den aktuella kylen levererats tillsammans med husen i ett flertal år). Hävdat tillverkningsfel (slangen ut från dräneringshålet inuti maskinen är räfflad och böjd, vilket gör att vattnet stannar upp där och bakterietillväxt stoppar igen hålet på bara någon vecka) och dom skickar ut en tekniker som varken undersöker eller gör annat än att skicka en faktura på service (med åtgärd: dräneringshål fullt)! Han öppnade dörren tittade och konstaterade detta! Förklarade då jag hörde av mig med felet, men även till teknikern både då dom ringde för att berätta att dom skulle komma, och innan teknikern klev innanför dörren att det handlar om en reklamation och att jag inte har bokat någon service! Är utbildad servicetekniker själv! Trots det faktura som dom skickar inkasso på, VARNING för att köpa BOSCH! Ett mail från mig kommer gå till alla i styrelsen vad jag tycker om detta och att jag inte ger vika för uttröttningsmetoder! Kalla mig grinig gammal gubbe om du vill, men diskmaskinen (Bosch) bytte jag nästan omedelbart ut (utan att klaga) efter att ha köpt huset då tätningen på luckan var så undermålig att den släppte ut vatten lite då och då. Men ett kylskåp för 15000kr som släpper ut vatten på framsidan och orsakar vattenskador på parkettgolven i massor av hus måste man bara varna andra för! Otroligt dålig service!
Törs lova att du fick information om att om inget fel hittas kommer du debiteras besöket... Att du reklamerar en vara är på intet sätt ett frikort till gratis besök av servicetekniker. Om det, som i ditt fall, kommit ner annat än vatten i dräneringshålet och därmed börjat växa någon goja som täpper till dräneringshålet är det givetvis inte fel på skåpet. Istället för att ringa ut en tekniker kunde du tagit en gardinspiral eller liknande, kört ner i dräneringshålet/röret och fått bort det som blockerade flödet. Eller reklamerar du din bil istället för att underhålla den?

Vilken styrelse ska du maila? Bosch styrelse? Släpp det där, betala fakturan och om nu parketten är skadad tar du det med din hemförsäkring.
 
Inom garanti ska väl normalt köparen hållas utan kostnad, så rimligen borde väl man per telefon (innan man skickar ut tekniker) kolla av om felet kan bero på användarfel och upplysa att OM det är det så blir man debiterad. Om man ringer in och de skickar tekniker inom garantitid utan att upplysa om detta skulle jag förvänta att första felsökning bekostas av dem.

Tex mobiltelefoner tycker jag tillverkarna har lite skurkaktiga metoder, där man informerar om att om felet inte är garantifel så vill man ta betalt för att återsända mobilen och att man kan ta betalt för felsökning. Jag tycker nog att leverantörerna måste utveckla en metod så att man kan okulärbesiktiga varan och om ett användarorsakat fel inte kan ses okulärt (=en gratis inspektion) borde de stå för felsökningen. För enheter där användaren kan åka till en lokal servicefirma och visa upp varan borde detta vara självklart att få en fri initial felsökning. Där ett besök av tekniker krävs, eller fraktkostnader tillkommer bör upplysningen vilka fel som INTE täcks och hur användaren själv isåfall kan se dessa fel vara mycket tydlig, helst bör väl inspektionen då ske per telefon - efter sådan inspektion borde samma sak gälla - kan man inte per telefon lista ut felet borde de inte kunna ta betalt för felsökningen.

Med det sagt, vår BSH torktumlare av den dåliga självrengörande modellen håller fortfarande ihop efter mer än 5 år. Vår BSH kyl krävde 3 reparationsbesök och efter det 2 byten innan problemen var lösta (men då var transportskador orsaken till andra bytet). BSH skötte all garantiservice på ett bra sätt, även om man blir rätt trött när det krävs så många försök. Tyvärr tror jag inte att dessa produkter är byggda för att kunna repareras.
 
nikasp
Jag köpte faktiskt en Bosch WTW86268SN kondenstumlare och den har rullat på fint i 4,5 år. Jag gör som många andra och ”gasar till det rasar”, dvs lägger inte mycket tid på proaktivt arbete på just vitvaror utan den omvårdnaden lägger jag på familj, hus och barn. Tror nog att det här med att det efter flera år kan klogga igen i avlopp på både kyl, frys och värmepumpar är svårt att lasta tillverkaren för.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Jag köpte faktiskt en Bosch WTW86268SN kondenstumlare och den har rullat på fint i 4,5 år. Jag gör som många andra och ”gasar till det rasar”, dvs lägger inte mycket tid på proaktivt arbete på just vitvaror utan den omvårdnaden lägger jag på familj, hus och barn. Tror nog att det här med att det efter flera år kan klogga igen i avlopp på både kyl, frys och värmepumpar är svårt att lasta tillverkaren för.
Just i bsh tumlarens fall är det ju en felkonstruktion att det inte går att underhålla/ rensa med mindre än att skruva isär maskinen...
 
nikasp
J JohanLun skrev:
Just i bsh tumlarens fall är det ju en felkonstruktion att det inte går att underhålla/ rensa med mindre än att skruva isär maskinen...
Fast den är väl tänkt att man ska inte behöva pilla med mer än luddfilter, vattentank (med filter) samt fällan nära pumpen? Får återkomma om nåt år men förväntar mig inte några 15-20 år av dem i alla fall. Hoppas på 8-10. De var inte så grymt dyra de vi köpte, gav nog ca 13 för tumlare och tvättmaskin efter jag googlat ihjäl mig efter billigaste pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.