Så gör du i den ordningen jag beskrev
1 slå av VP
2 stäng ventilerna
3 släpp ut trycket ur kärlet
4 tag fram en trasa och lägg upp på VP runt röre
5 skruva loss filtret
6 rengör detta
och sedan tvärs om :)

var inte filtret skitigt så kan det sannolikt vara så att växelventilen har kärvat fast då du skriver att du har varmvatten. Om jag tolkar rubriken rätt
 
  • Gilla
NikeWolf
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Så gör du i den ordningen jag beskrev
1 slå av VP
2 stäng ventilerna
3 släpp ut trycket ur kärlet
4 tag fram en trasa och lägg upp på VP runt röre
5 skruva loss filtret
6 rengör detta
och sedan tvärs om :)

var inte filtret skitigt så kan det sannolikt vara så att växelventilen har kärvat fast då du skriver att du har varmvatten. Om jag tolkar rubriken rätt
Ska försöka imorgon fm, måste hämta fram pall stegen då jag är så kort. Har just nu bara pallat UPP med brädlappar och en hink så jag kan kika över kanten.
Dock är jag envis som en åsna. Så jag ger mig inte.
Efter min sambo skada så har jag lärt mig mycket.
 
  • Gilla
DonPablo
  • Laddar…
Säkert insatsen till 3 vägsventilen som kärvar nibe originalnummer 624888 finns andra också, men jag kan den i huvudet. Du han ta bort plåtarna nere på framsidan och på gögersida, då ser du en grå klump med en vit spak i mitten. Om du tittar närmare på den så har den en grå knapp på undersida i mitten, tryck in den, och vrid på den gråa klumpen, då lossnar den. prova sedan att trycka på pinnen i mitten, den ska gå att trycka ner, och ska fjädra tillbaka,(man kan få trycka till lite) Om den inte går att trycka ner, prova ta tag med en tång och dra upp den, kommer den upp,så kan du tillfälligt spruta nån typ av olja/smörjmedel i mitten och motionera pinnen upp och ner lite, så att den fjädrar tillbaka av sig själv, sen monterar du tillbaka gråklumpen igen.
 
  • Gilla
NikeWolf
  • Laddar…
N NikeWolf skrev:
Hej, jag har läst en hel del av vad Ni skrivit i olika trådar.
Allt började med att trycket ökade och rören kokade i början av hösten. Jag hade problem att få vattnet att stanna i expansionskärl Men lyckades till slut. Den ligger stadigt på 1,2 b

hade jag varit dig, så hade jag fixat så alla radiatorer är hela. Om inte alla element fungerar har du inte täkt upp värmebehovet som behövs till huset.

Själv har vi en Nibe1210 - Den startar och "pumpen" låter bra.
Den har gett HP/MS larm 2 ggr efter att en kille varit här och kollat.

Rör 1 :Jag känner att ett tjockt rör är varmt ( Det är på expanssionskärlets ) Kärlet bytte vi ut förra året.
Obs det rinner en del ur expansionsröret
Rör 2 : Kallt (tjockt)
Rör tre är ibland ljummet (något tunnare än det andra)
Rör 4: Kallt

Jag har luftat de två "tjocka" rören. Jag har luftat elementen. (Avstängd panna)
Ibland blir några element fes ljumna upp till. men det är INTE jämt.

Hur ska man ha pannan inställd. ( Bor i Örebro) Kurvlutning 10

Vår inne temperatur är +12-+15. Hur fasen gör jag, vad är det jag missar?

Känslan är att något efter expansions kärlet och radiatorerna. Vi har 14 element av dem är 5 raddar iskalla av dessa så rinner 2st.

Kan detta uppvärmnings problem bero på att 2 av radiatorerna läcker vatten. så de är avstängda. Har lite jä*la panik då jag har ett barn hemma samt en handikappad sambo
 
DonPablo R134a skrev:
Säkert insatsen till 3 vägsventilen som kärvar nibe originalnummer 624888 finns andra också, men jag kan den i huvudet. Du han ta bort plåtarna nere på framsidan och på gögersida, då ser du en grå klump med en vit spak i mitten. Om du tittar närmare på den så har den en grå knapp på undersida i mitten, tryck in den, och vrid på den gråa klumpen, då lossnar den. prova sedan att trycka på pinnen i mitten, den ska gå att trycka ner, och ska fjädra tillbaka,(man kan få trycka till lite) Om den inte går att trycka ner, prova ta tag med en tång och dra upp den, kommer den upp,så kan du tillfälligt spruta nån typ av olja/smörjmedel i mitten och motionera pinnen upp och ner lite, så att den fjädrar tillbaka av sig själv, sen monterar du tillbaka gråklumpen igen.
Kan en Novis som jag klara detta själv?
* Ska jag slå av pannan och vatten?
 
Har du gjort de ovanstående jag skrev först? kollat käglan som är under gråa klumpen?
Klart du klarar det =)
Du behöver inte slå av pannan för att kolla denna ventil, låt den gå om den går.
Sen när man ska byta den bör man slå av, och i alla fall tappa trycket på värmekretsen
 
Hur har det gått ?
 
DonPablo R134a skrev:
Hur har det gått ?
Ska precis gå ut och kolla. Dagen har varit full med annan skit. Tack för att du frågar <3
 
  • Gilla
DonPablo
  • Laddar…
N NikeWolf skrev:
Ska precis gå ut och kolla. Dagen har varit full med annan skit. Tack för att du frågar <3
Min telefon dog så måste ladda den.
Kollade och hittade den grå dosan. Och ngn form av sprint på. Ovanför cirkulationpumpen. Nedanför sitter någon form av skruvlock på ena och andra typ en "luftnings" grej. (4 kantig )
 
O
Ta bilder som du lägger upp.

Det låter som du hittat trevägsventilen som styr varmvatten och värme. Men utan bilder får du inget säkert svar.
 
  • Gilla
NikeWolf
  • Laddar…
O Ovation skrev:
Ta bilder som du lägger upp.

Det låter som du hittat trevägsventilen som styr varmvatten och värme. Men utan bilder får du inget säkert svar.
Laddar telefonen så bilder kommer.
 
N NikeWolf skrev:
Laddar telefonen så bilder kommer.
Ja det va varma rör där
 
Denna byttes förra året mot en som va bättre...
 
  • En avlägsnad mässingsventil ligger på en röd plasthink, indikerar ett bytte till en bättre modell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N NikeWolf skrev:
Denna byttes förra året mot en som va bättre...
Denna grå har jag hittat
 
  • Grå eldosa intill en mässingsventil och kopparledning, med elektriska kablar runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna prata jag om.
 
  • Rörkoppling med backventil kopplat till en svart vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.