Hej!
Hur skruvar jag ur en radiatorkoppling på lämpligt vis? Ser ut som man ska sätta in något verktyg eller hylsa i hålet för att gänga ur den?
 
  • Närbild på en radiatorkoppling i behov av att skruvas ur, med synligt hål för verktygsinsättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför bort med den ? En rörbit ingängad. I röret så finns två klackar, ett stämjärn eller annorstädes järn som går ner i röret och fastnar mot klackarna , så går det att gänga ur den delen. Men kan sitta bra och ev värme behövs.
 
J jonaserik skrev:
Varför bort med den ? En rörbit ingängad. I röret så finns två klackar, ett stämjärn eller annorstädes järn som går ner i röret och fastnar mot klackarna , så går det att gänga ur den delen. Men kan sitta bra och ev värme behövs.
Tack för tips! Jag ska sätta dit en en äldre modell radiator som vi har i alla andra rum förutom i just detta rummet där det suttit en platt radiator (sekelskifte hus). I den gamla som ska dit är det M28/G15 anslutning och i det som satt M22/G10 så tänkte flytta över böj och koppling så jag slipper byta retur och termostat (i princip nya). Tänkte sätta bussningar i radiatorn från G15 till G10. Böjen har jag fått ur och för ge mig på kopplingen imorgon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.