Jag har nyss köpt elbil som jag laddar via vanligt 16A 3-fas uttag i garaget. Skulle vilja ha kloka synpunkter på varför jag ska investera i en laddbox. 3-fasuttaget är skyddat med jordfelsbrytare. När bilen laddas blir säkringen i elcentralen ljummen, 33,5 grader när jag mätte. Inget annat blir varmt. Laddningen som bilen tar har jag ställt ner till 13A i bilen. Huset värms med en luft-vatten värmepump och om den inte skulle räcka till har jag elpatron i ackumulatortanken. Denna elpatron är kopplad över en effektfvakt så den kommer ju att slå ifrån om det går åt för mycket ström till bilen och huset i övrigt. Har kört så här nu i ett par månader utan problem. Kan någon som är opartisk motivera varför jag ska ha en laddbox ? Om det inte är ok att ladda som jag gör, varför får man med sådana kablar till en elbil överhuvudtaget?
Laddbox eller inte skulle det stått i rubriken, jag är inte riktigt kompis med hur telefonen ändrar ord.
 
Redigerat:
Teoretiskt så skulle du vara helgraderad om du har en jordfelsbrytare typ b för eventuella dc felströmar.
Men i praktiken så borde man redan haft det med tanke på vad som finns i en normalvilla idag.
Så nä en laddbox kommer inte göra underverk.
 
Tack för svaret. Men eftersom jag inte kan tillräckligt, vad är jordfelsbrytare typ B ? Trodde bara det fanns enfas eller trefas.
 
Har du en extern trefasladdare, eller är det en enfasladdare som du sätter i ett trefasuttag? Att byta till en trefasladdare skulle ju kunna vara ett argument för att byta till en fast laddare.

Annars är nog laddboxar delvis överskattade. Klart de har sina fördelar och de kan säkert sitta på väggen i 20+ år innan de behöver bytas, men de är ju inte magiska.
 
O Ole E skrev:
Tack för svaret. Men eftersom jag inte kan tillräckligt, vad är jordfelsbrytare typ B ? Trodde bara det fanns enfas eller trefas.
Typ a Klarar ac
Typ b klarar ac och dc.
1fas eller 3 fas spelar ingen roll för jfb.
Men en typ a skulle teoretisk kunna slås ut om det kommer dc på nätet.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har du en extern trefasladdare, eller är det en enfasladdare som du sätter i ett trefasuttag? Att byta till en trefasladdare skulle ju kunna vara ett argument för att byta till en fast laddare.

Annars är nog laddboxar delvis överskattade. Klart de har sina fördelar och de kan säkert sitta på väggen i 20+ år innan de behöver bytas, men de är ju inte magiska.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har du en extern trefasladdare, eller är det en enfasladdare som du sätter i ett trefasuttag? Att byta till en trefasladdare skulle ju kunna vara ett argument för att byta till en fast laddare.

Annars är nog laddboxar delvis överskattade. Klart de har sina fördelar och de kan säkert sitta på väggen i 20+ år innan de behöver bytas, men de är ju inte magiska.
Vad jag har är en sladd med en box på och utbytbar adapter i ändan, dels 3-fas och dels enfas. Detta är original till Tesla vad jag förstår. Var säker på att den laddade 3-fas om den adaptern är på men det kanske var en förhastad slutsats. Den laddar ju batteriet på ca 6 timmar i alla fall så då antar jag det är 3-fas.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
O Ole E skrev:
Vad jag har är en sladd med en box på och utbytbar adapter i ändan, dels 3-fas och dels enfas. Detta är original till Tesla vad jag förstår. Var säker på att den laddade 3-fas om den adaptern är på men det kanske var en förhastad slutsats. Den laddar ju batteriet på ca 6 timmar i alla fall så då antar jag det är 3-fas.
Är det en gammal Tesla du köpt kan det vara en trefasladdare. Är det en ny så har du en enfasladdare. Du ser det lätt på skärmen när du laddar, dels blir det en liten symbol med en 3:a för trefas. Sen ser du på effekten på skärmen, laddar du 3x16A får du upp till 11 kW. Är det 1x16A så får du ut ca 4kW.

Fyller du hela batteriet i en Tesla på 6 timmar är det 100% säkert att det är trefas.
 
Bilen är en 2015 och där står en liten 3:a så då måste det vara 3-fas. Men hur ser man vilken effekt som laddas ? Jag ser bara hur många A man laddar med, sen går det ju att räkna vilken effekt det blir men jag kommer inte ihåg hur man räknar på 3-fas (har kunnat det en gång i tiden)
 
Nu har jag googlat . 1,73x400x13=9kw (jag har ställt ner laddningen till 13A
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
O Ole E skrev:
Bilen är en 2015 och där står en liten 3:a så då måste det vara 3-fas. Men hur ser man vilken effekt som laddas ? Jag ser bara hur många A man laddar med, sen går det ju att räkna vilken effekt det blir men jag kommer inte ihåg hur man räknar på 3-fas (har kunnat det en gång i tiden)
Tror att det är så att om du ändrar till att bilen ska visa batteriets laddning i % istället för i km så ändras det även från att visa hur många km/h som laddas till %. Jag rekommenderar % inställningen, många som förordar den.
 
En laddbox på väggen kommer inte att göra någon skillnad på hur snabbt bilen laddas i ditt fall. Och knappast säkerhetsmässigt heller. Det adderar lite komfort att laddsladden hänger på sin dedikerade krok i stället för att man skall ta fram kabeln ur bakluckan och koppla in den. Men större skillnad än så är det inte.
 
Om man ändå har ett trefasuttag där man ska ladda, och en trefasladdare med cee-handske,kan man ju onekligen fråga sig varför man ska ha investera i en fast laddare. För appstyrningen?
 
Tack för synpunkterna, jag kommer fortsätta som jag gör , i alla fall så länge jag inte får några problem med att säkringar eller jfb slår ifrån. Man kan ju inte låta bli att fundera på om laddbox till stor del är ett sätt för elbranschen att tjäna pengar på något som många inte behöver. Många fler än jag har ju 3-fasuttag i sitt garage. För ett par veckor sedan skickade jag in min fråga till ett företag som marknadsför laddboxar, bad dem motivera varför jag skulle ha det. De svarade aldrig.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag måste här förtydliga att jag skrev just "i ditt fall". Det är ett problem att laddkablar till elbilar kopplas i slitna eller dåligt installerade vägguttag. Det får dessa att smälta och i värsta fall starta en brand. Hittills har många laddbara bilar endast kunnat laddas med enfas och även levererats med en laddkabel för vanligt vägguttag. Så det är inte bara för skojs skull som det rekommenderas en laddbox.

Men här kommer det som gör att det är skillnad i ditt fall. Det som bör undvikas är att koppla laddkabeln i ett schuko-uttag. Din laddare är försedd med ett CEE-don. En fast ansluten laddbox är inte säkrare och oftast inte snabbare på att ladda än en trefas laddkabel med CEE-don. Men den är säkrare och snabbare på att ladda än en enfas laddkabel med schuko-plugg.

Fortsätt ladda som du gör. Och när du använder laddkabel med schuko. Se till att uttaget och installationen är i bra skick.
 
sunnis
I ditt fall fyller det inte jättestor funktion, men några argument för laddbox:

* Lastbalansering om man ska ladda flera elbilar samtidigt typ om man har två elbilar i hushållet
* Effektvakt
* Typ B jordfelsbrytare
* Eventuellt app-funktionalitet
* Elmätare vilket kan vara bra för att ha koll på förbrukningen i huset, kan annars bli väldigt svårt att hålla isär allt.
* Vissa laddboxar har tariffmätning om man t.ex har timavtal
* Vissa laddboxar kan kommunicera med solelsanläggning
* Ser lite raffigare ut :crysmile:

Allt detta kan ju lösas ändå i en vanlig elcentral förutom vissa saker men då kostar det i princip som att installera en laddbox.

Med det gröna avdraget eller vad det heter har man 50% på hela? installation inkl material och laddbox från och med i år, det kommer ju inte finnas för evigt.

Fritt spekulerande så kan försäkringsbolag eventuellt frånskriva sig ansvar vid bränder om man inte har en korrekt ladd-installation hemma och då blir ju en laddbox lite per automatik att man har ryggen fri då det ingår i jobbet att installationen görs korrekt. Både Sverige och Norge har ju utredningar på detta så det är nog bara en tidsfråga tills detta blir en klausul i villaförsäkringen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Koffe 1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.