Någon som har erfarenhet av Luna BBS500 bandsåg och vill dela med sig.
Funderar på att uppgradera till lite större maskin och har tittat lite på vad som finns.
Självklart är en Hammer N4400 högt upp på önskelistan men jag har fått möjlighet att komma över Luna BBS500 till vettigt pris.
Storleksmässigt är dom relativt lika och läser man bara beskrivningarna rakt upp och ner verkar dom likvärdiga förutom på motoreffekten 1,5kw mot Hammerns 2,5kw.
Vill inte ha ännu en Kina maskin utan vill ha något som är bra.
Kanske någon som har en Luna i Skåne man kunde få klämma och känna lite på.
Vad säger experterna? Är Luna Kina kvalité och Hammer riktig kvalité?
 
  • Gilla
amatörsmurf
  • Laddar…
E Ezcobar skrev:
Någon som har erfarenhet av Luna BBS500 bandsåg och vill dela med sig.
Funderar på att uppgradera till lite större maskin och har tittat lite på vad som finns.
Självklart är en Hammer N4400 högt upp på önskelistan men jag har fått möjlighet att komma över Luna BBS500 till vettigt pris.
Storleksmässigt är dom relativt lika och läser man bara beskrivningarna rakt upp och ner verkar dom likvärdiga förutom på motoreffekten 1,5kw mot Hammerns 2,5kw.
Vill inte ha ännu en Kina maskin utan vill ha något som är bra.
Kanske någon som har en Luna i Skåne man kunde få klämma och känna lite på.
Vad säger experterna? Är Luna Kina kvalité och Hammer riktig kvalité?
Sitter i samma funderingar. Tänkte skriva nästan samma fråga i forumet, men ser att du inte fått något svar. Vilken blev det för dig och är du nöjd med den? Har också Hammer 3800 och Axminster AT3327B i tankarna.
 
Jag har inte köpt någon ännu. "Villhöver" en ny, men det akuta behovet är löst. Känns som om jag vill provköra en innan jag köper ny. Vill inte ha något mer Kina rappel utan något lite bättre, och gärna nytt så man får garantier och tillgång till eventuella reservdelar.
 
E Ezcobar skrev:
Jag har inte köpt någon ännu. "Villhöver" en ny, men det akuta behovet är löst. Känns som om jag vill provköra en innan jag köper ny. Vill inte ha något mer Kina rappel utan något lite bättre, och gärna nytt så man får garantier och tillgång till eventuella reservdelar.
OK! Tänker också köpa en ny för de verkar vara nog svåra att ställa in i alla fall. Tycker att Lunan verkar vara närmare Kinarappel för den är till utseendet ganska lik många billigare. Sedan kan det förstås skilja sig vilka krav som beställaren gjort. Det mesta är nog gjort i Kina idag. Lutar åt Hammer 3800. Den större 4400 nog bättre men redan 3800 ligger i övre delen av vad jag kan försvara ekonomiskt för min hobby. Kan ju försöka komma ihåg att skriva här när jag gjort affär.
 
A amatörsmurf skrev:
OK! Tänker också köpa en ny för de verkar vara nog svåra att ställa in i alla fall. Tycker att Lunan verkar vara närmare Kinarappel för den är till utseendet ganska lik många billigare. Sedan kan det förstås skilja sig vilka krav som beställaren gjort. Det mesta är nog gjort i Kina idag. Lutar åt Hammer 3800. Den större 4400 nog bättre men redan 3800 ligger i övre delen av vad jag kan försvara ekonomiskt för min hobby. Kan ju försöka komma ihåg att skriva här när jag gjort affär.
Nu har jag beställt en 3800. Leverans i maj. Den som väntar på nåt gott. Funderade ett tag på Laguna bx18 som fanns till förmånligt pris från IGM i Tjeckien med fri frakt. Det föll på att nedre bandstyrningen är svår att komma åt och det är ju inte kul när man ska byta band.
 
Var beställde du från och vad får man ge för en 3800 idag?!
 
E Ezcobar skrev:
Var beställde du från och vad får man ge för en 3800 idag?!
Beställde från Plano maskin och de ligger på 22 500.
 
A amatörsmurf skrev:
Beställde från Plano maskin och de ligger på 22 500.
Nu efter drygt ett år... är du nöjd med sågen? Valde du 3-fas eller enkelfas?
Jag väljer mellan den, Hammer N4400 och Axminster Trade AT3327B.
Några erfarenheter?
 
I Isak_74 skrev:
Nu efter drygt ett år... är du nöjd med sågen? Valde du 3-fas eller enkelfas?
Jag väljer mellan den, Hammer N4400 och Axminster Trade AT3327B.
Några erfarenheter?
Jag valde trefas. Om du inte har det i huset så kolla vad det kostar att dra in. Jag gjorde det för många år sedan efter att ha tvekat länge. Det var inte så dyrt som jag trodde och jag ser att maskinen med 230 V kostar 950 kronor mer, något man kan lägga på installation istället.
Sågen är jag helt nöjd med. Det enda negativa jag kan komma på är att undersidan av bordet var lite dåligt gradat. Inget som påverkar funktionen utan snarare ett utslag av att jag tidigare arbetat inom verkstadsindustrin och är lite pedantiskt lagd. Det var lätt åtgärdat med en fil. Tycker mycket om maskinen. Den har hög precision, man kan såga tunna faner som har jämn tjocklek. Utsuget fungerar bra. Det är lätt att byta blad och justera styrningarna. Jag är mer än nöjd med maskinen och bortsett från den dåliga gradningen så tycker jag att den andas hög kvalitet. Naturligtvis finns det bättre maskiner, men då kostar de ju mer.
Tyckte det var svårt att motivera en 4400 för hobbyverksamhet samt att jag har väldigt begränsat utrymme. 3800 är lite lägre och gick under rören i taket och gick då att placera några decimeter närmare väggen vilket var mycket värt för mig.
Axminsters bandsåg har jag ingen erfarenhet av, men jag köpte en Axminster svarv nyligen och kvaliteten var bättre än jag väntat mig. Även där så skulle naturligtvis en Ejca vara bättre, men då kostar den ju mer än dubbelt så mycket.
Oavsett vilken såg du väljer så tror jag du kommer att bli nöjd. Lycka till!
 
  • Gilla
Ezcobar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.