Hej,

Vi har köpt ett hus som mer eller mindre varit orört sedan 30-talet. Förra ägaren, som tyvärr lider av mental ohälsa, orsakade stopp i avlopp vilket gjorde att vatten från blandare i badrum på andra plan rann ut i vardagsrum, rann igenom golvet och ner på första plan. Båda våningars vardagsrum förstörda. Vi är ovetandes om den fullständiga påverkan. Vattnet hade enligt god man legat kvar 1-1,5 år (!) och upptäcktes först när ägaren hämtades i ambulans för att hen föll i trappan.

Tanken är att riva och bygga nytt, men tydligen besitter huset ett "kulturhistoriskt värde" (egnahem rörelsen), vilket är anledningen till att stadsbyggnadskontoret inte vill rekommendera rivning till nämnden (PBL kap 9 34 §). Personligen är jag rädd för att utföra renovering av huset för att vi antagligen hittar mer och mer skit ju mer vi försöker fixa. Hursomhelst är nog mitt enda hopp om att få rivningslov att övertala nämnden om att huset är orenoverbart.

Vad tror ni det hade kostat att rusta upp? Sanera fukten/möglet (är det svartmögel?). Är det rimligt? Hur förstört är det? Tror ni att min motivering och mina bilder kommer att räcka för ett godkännande från nämndens sida trots att kontoret rekommenderar avslag?

Jag har en besiktningsman som kommer i veckan för att kika på huset, men tänkte fråga er ändå!
 
  • Skadat golv i vardagsrum med uppbrutna plankor och exponerade golvbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förstörd inredning i ett gammalt vardagsrum med mögelskador och vattenskador på träväggar och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenskador på trägolv och bjälkar med mögel och röta, tecken på långvarig fuktexponering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenskadad vägg och golv med gammal rörinstallation och nedfallna putsbitar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenskador och mögel på en inre vägg och fönsterkarm i ett äldre hus, med synliga sprickor och avflagnad färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En rivet golv i ett gammalt vardagsrum med synliga träbjälkar och skadad puts på väggar och tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögelangrepp på vägg och tak i vitt rum, tecken på omfattande fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägghörna med allvarlig vattenskada, avfallande puts och korroderade rör, indikerande långvarig läckage och vattenskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med vattenskador och möjlig mögelbildning, synliga rör och avflagad färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skador från vattenskada med mögel och mörknad isolering i ett gammalt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögelskadad balk i källare med fuktskador och tydliga mögeltillväxter, bredvid tvättstuga med tvättmaskin och handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör täckt med tjockt lager av mögel, vilket indikerar allvarlig fuktskada i huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad och möglig träbjälke med synliga sprickor och missfärgningar, indikerar långvarig vattenskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med utbredd mögeltillväxt och fuktskador, tecken på allvarliga vattenläckor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögelskador på en takhörna och rör i ett äldre hus, med synliga fläckar och skadad yta som tyder på fuktproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögelskador på en väggyta inuti ett hus, tecken på långvarig vattenskada och fuktproblematik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögelskador och fuktskador i hörnet och längs taket i ett gammalt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fasaden på ett äldre hus med flagande färg och tecken på förfall runt fönsterramar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad husfasad med rostig balkong och flagande färg indikerar försummat underhåll och eventuell vattenskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag hade inte velat ta i den där renoveringen med tång. Se till att besiktningsmannen får med allt som behöver åtgärdas innan man kan bo där. Kanske även värt att prata med någon saneringskonsult eller inomhusklimatingenjör (påhittade titlar i brist på annat) som kan titta på det och skriva ett utlåtande till er fördel.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A anojak skrev:
Jag hade inte velat ta i den där renoveringen med tång. Se till att besiktningsmannen får med allt som behöver åtgärdas innan man kan bo där. Kanske även värt att prata med någon saneringskonsult eller inomhusklimatingenjör (påhittade titlar i brist på annat) som kan titta på det och skriva ett utlåtande till er fördel.
Hehe, tack för ditt perspektiv! Ja, jag ska försöka lägga upp det rätt. Anticimex kunde skicka en gubbe för fuktanalys. Det skulle gå på mellan 7000-11000. Rätt saftigt, men det är kanske det som behövs. Vi börjar i alla fall med besiktningsmannen.
 
M
D dabbeimba skrev:
Hehe, tack för ditt perspektiv! Ja, jag ska försöka lägga upp det rätt. Anticimex kunde skicka en gubbe för fuktanalys. Det skulle gå på mellan 7000-11000. Rätt saftigt, men det är kanske det som behövs. Vi börjar i alla fall med besiktningsmannen.
Betala för fuktanalys? Vad är syftet med det egentligen? Onödiga pengar tror jag, börja riv lite så ser du ju snabbt vad som är fuktigt och mögiigt
 
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Härligt projekt! kommer bli mååånga timmar att snygga till men inget speciellt extra än en vanlig helrenovering med stambyte tycker jag.
 
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
En stenkåk är ju ganska ärlig på det viset och den mögel som är beror ju på den fukt som varit. Städar ni bort och börjar renovera så torkar det ju ur och det dör ut. Jag ser då inget trämaterial som är så påverkat att det hindrar nånting. Det blir ju ändå totalrenovering deluxe i övrigt så att det ser fult ut nu spelar ju ingen roll..........Skulle inte betala en spänn för nå analyser i den där kåken. Är allt öppet så är det bättre att använda sunt förnuft.
 
  • Gilla
Maveric77 och 5 till
  • Laddar…
S
Huset är definitivt renoverbart, det är ett gammalt eftersatt hus men det visste du när du köpte, jag tror inte vattnet har ändrat speciellt mycket i vad som måste renoveras iallafall.
 
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Mycket jobb att renovera? Absolut! Behöver kåken rivas? Knappast!
 
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
J jonko skrev:
Mycket jobb att renovera? Absolut! Behöver kåken rivas? Knappast!
Kände också så där när jag såg bilderna - vad är det som skriker "rivning" på dessa bilder?
 
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Kände också så där när jag såg bilderna - vad är det som skriker "rivning" på dessa bilder?
Absolut ingenting, mer än en köpare som inte vill ha huset utan snarare är ute efter ett modernt hus med samma läge.
 
  • Gilla
  • Haha
Jiji och 3 till
  • Laddar…
D dabbeimba skrev:
Hej,

Vi har köpt ett hus som mer eller mindre varit orört sedan 30-talet. Förra ägaren, som tyvärr lider av mental ohälsa, orsakade stopp i avlopp vilket gjorde att vatten från blandare i badrum på andra plan rann ut i vardagsrum, rann igenom golvet och ner på första plan. Båda våningars vardagsrum förstörda. Vi är ovetandes om den fullständiga påverkan. Vattnet hade enligt god man legat kvar 1-1,5 år (!) och upptäcktes först när ägaren hämtades i ambulans för att hen föll i trappan.

Tanken är att riva och bygga nytt, men tydligen besitter huset ett "kulturhistoriskt värde" (egnahem rörelsen), vilket är anledningen till att stadsbyggnadskontoret inte vill rekommendera rivning till nämnden (PBL kap 9 34 §). Personligen är jag rädd för att utföra renovering av huset för att vi antagligen hittar mer och mer skit ju mer vi försöker fixa. Hursomhelst är nog mitt enda hopp om att få rivningslov att övertala nämnden om att huset är orenoverbart.

Vad tror ni det hade kostat att rusta upp? Sanera fukten/möglet (är det svartmögel?). Är det rimligt? Hur förstört är det? Tror ni att min motivering och mina bilder kommer att räcka för ett godkännande från nämndens sida trots att kontoret rekommenderar avslag?

Jag har en besiktningsman som kommer i veckan för att kika på huset, men tänkte fråga er ändå!
Visst går det att renovera. Allt är en fråga om tid och pengar. Men jag hade inte gett mig på det. Insatsen att riva det gamla och bygga nytt är mycket mindre än att renovera. Då får du dessutom ett modernt hus.

Men tydligen finns det många som ser mycket mer potential än problem i huset. Du kanske skulle satsa på att sälja det till någon av dessa entusiaster i stället?
 
Förhoppnigsvist har du ju besiktigat innan köp och priset är därefter (Ska du besiktiga nu använd INTE anticimex som är ökända för sin dåliga kvalitet)

Förhoppningsvist är läget och tomten värt så mycket att det är värt den insats i tid och pengar som krävs.

Vill man inte bevilja rivningslov och ni inte vill genomföra att bygga upp huset inifrån och ut rekommenderar jag er att sälja det.

Allt går ju att rädda. Men frågan är ju var huset finns. Är det i Sthlm och ni inte betalat för mycket för själva byggnaden så lär det löna sig på sikt iaf :)
 
Det är inget på bilderna som ser blött ut så då är det ju bara att sanera och bygga upp.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Staffans2000
Jag tycker som alla andra! Finns inget på bilderna som tyder på att det är orenoveringsbart. Mer som vilken annan helrenovering som helst. Då menar jag också "helrenovering" och inte det nya Facebookmodeordet "helrenovering", som innebär att det unga paret med ungen i famnen, poserar framför nya golvlampan!

Av grava fuktskador, syns inget på bilderna.

Staffan
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Skaffa dig fukttekniker för genomgång och åtgärdsplan. In med avfuktare, trycktorka om fuktkvoten visar sig extra hög på vissa ställen. Anlita ett saneringsföretag är mitt förslag, nu vet jag inte Hur Ocab är nationellt men hade du varit i min hemkommun hade de där inte varit några större problem alls
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.