Jag har den senaste månaden blivit uppringd av företag som jobbar med skydd mot ID-kapning. De har informerat mig om att de har sett slagning/användning av mitt personnummer på nätet. De har givetvis samtidigt erbjudit skydd mot ID-kapning mot en månadskostnad. Jag förstår ju att de vill sälja och det är ett effektivt sätt att få människor osäkra men ska man oroa sig och kolla upp något eller är det bara att fortsätta att simma lugnt?

/Anders
 
Det finns ju några saker man kan göra gratis som försvårar eventuell framtida id-kapning:
Spärra adressändring
Se till att använda "digital postlåda" typ Kivra
Har för mig att det går lägga spärr hos lantmäteriet också om du äger obelånade fastigheter.
 
  • Gilla
Kungen_283746 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade tagit det lugnt.
Du vet själv om du har gjort något där dina uppgifter eventuellt kan ha kommit ut.
Tex tappat ditt körkort eller betalkort, lämnat ut dina kortuppgifter på ett oförsiktig sätt eller annat.
Det går ju aldrig att skydda sig helt mot sådana bedrägerier, men att aldrig lämna ut några koder eller annat är det enklaste sättet att skydda sig.
Om de ringer igen så be de förklara så detaljerat så möjligt vad gör slagningar o på vilket sätt ditt personnummer har använts. Högst sannolikt kan de inte de. Om de mot all förmodan kan säga något som du vet inte är bra så spärra dina kort.
 
  • Gilla
Hallon18 och 1 till
  • Laddar…
Känner igen detta, har fått flera samtal från dessa bolag. De brukar inleda med att säga "att ditt personnummer ligger ute på nätet".

Min uppfattning är att företag, banker och möjligtvis myndigheter har blivit bättre på att täppa igen bedrägeri med personnummer osv. Har tacka nej till deras erbjudande.
Skulle det "skita sig" , så får man ta tag i problemet den dagen det uppstår.
 
  • Gilla
  • Haha
Luddis_1 och 4 till
  • Laddar…
Och så lär vi oss att inte svara på okända nummer/dolt nummer utan att först slå upp dem på exv hitta.se

Av de jag inte redan har en kontakt med är det aldrig nån jag vill prata med som ringer :)
Sen jag köpte hus är 99% av de som ringer som inte redan finns i min adressbok säljare av tveksamma tjänster.

(Sjukvård och polis har ju ändligen börjat lägga in att växelnummer syns. Och är det viktigt lämnar de som regel mobilsvar)
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
T
ama3282 ama3282 skrev:
Jag har den senaste månaden blivit uppringd av företag som jobbar med skydd mot ID-kapning. De har informerat mig om att de har sett slagning/användning av mitt personnummer på nätet. De har givetvis samtidigt erbjudit skydd mot ID-kapning mot en månadskostnad. Jag förstår ju att de vill sälja och det är ett effektivt sätt att få människor osäkra men ska man oroa sig och kolla upp något eller är det bara att fortsätta att simma lugnt?

/Anders
Rent skitsnack. Det enda de säljer är rådgivning, knappast något skydd. Personnummer är inte hemliga, inte heller vissa ekonomiska uppgifter. Bara att ringa Skatteverket och fråga, de får inte ens överväga att fråga vem som undrar eller varför.
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
(Sjukvård och polis har ju ändligen börjat lägga in att växelnummer syns. Och är det viktigt lämnar de som regel mobilsvar)
Avvecklade mobilsvar för ca 10 år sedan, så man kan ju hoppas att de skickar SMS om det är viktigt;)
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Avvecklade mobilsvar för ca 10 år sedan, så man kan ju hoppas att de skickar SMS om det är viktigt;)
Om polisen verkligen vill prata med en brukar man få besök till slut :D

Och vården kör väl iaf brev om de inte får tag på en :)
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
T
F ö är jag lite nyfiken på hur man lyckas bli uppringd. Inte för att jag saknar det, men till mig det aldrig några säljare, Microsoft-support eller andra skojare. Då har jag ändå dubbla abonnemang i telefonen (jobb&privat) och har inte lagt in några spärrar någonstans, och svarar alltid även om jag inte känner igen numret, om det är utländskt eller dolt.

Måste man anmäla sig någonstans? :)
 
  • Gilla
S_lund
  • Laddar…
harry73
T tanaris skrev:
Måste man anmäla sig någonstans? :)
Psykvården? I alla fall om du svarar på +23.
 
  • Haha
  • Gilla
oshu och 2 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
F ö är jag lite nyfiken på hur man lyckas bli uppringd. Inte för att jag saknar det, men till mig det aldrig några säljare, Microsoft-support eller andra skojare. Då har jag ändå dubbla abonnemang i telefonen (jobb&privat) och har inte lagt in några spärrar någonstans, och svarar alltid även om jag inte känner igen numret, om det är utländskt eller dolt.

Måste man anmäla sig någonstans? :)
Hahaha!
Lite så har jag det med. Ytterst sällan jag blir uppringd av en säljare, gissningsvis Max fyra om året.
För något eller några år sedan blev jag uppringd av en man som pratade engelska med indisk brytning och presenterade sig som representant för Microsoft typ.
Jag visste att det förekom bedrägerisamtal från just dem där de försökte något med Windows eller liknande.
Direkt när han sade vem han var började jag med att tacka så hemskt mycket för snabb support. Sedan började jag förklara alla mina problem jag hade med min dator, jag satt o tuggade hur mycket som helst. Till en början försökte han säga något, men till slut lade han på. Sedan dess har jag faktiskt inte blivit uppringd av dem mer. Inte för att jag tror att det har att göra med det samtalet, men det kändes skönt att få honom att ge upp istället för tvärtom.:cool:

Jag vet att någon har länkat till en kille som på sin hemsida har beskrivit hur han lyckades lura en internetbedragare in absurdum. Hur kul som helst, om den är sann.
Någon som vet vilken så lägg gärna upp den här.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
MS-supportsamtal från Indien fick jag också, men det är nog minst 6-7 år sist det förekom.
Hade flera längre samtal med dom, en blev förbannad en annan undrade om jag var i it-branschen.
Sunkig verksamhet.

Nu verkar det populärt med "romanssamtal" initierade via sociala medier. Det gick några program på TV för inte så länge sedan. Stora summor som damerna hade överfört till de väntande manliga vännerna.
 
T tanaris skrev:
Bara att ringa Skatteverket och fråga, de får inte ens överväga att fråga vem som undrar eller varför.
Känns väl ännu enklare att bara googla lite snabbt, finns flera sidor som visar hela personnumret.
Frågan är bara vad bedragarna egentligen kan göra med den informationen.
Inte så mycket antar jag.
 
Vill ni höra roliga samtal med bedragare typ "Microsoft support" mm så kolla in kitboga på Youtube :)

Sen finns det även andra som är lite mer elaka mot bedragarna och förstör stänger deras nätverk som ni lär få upp inflödet när ni kollat på kitboga :) :)
 
Mitt inlägg var mer för vilka saker man kan göra gratis för att slippa eventuella id-kapningar. Om nån försöker köpa nått i mitt namn som kräver kreditupplysning så plingar det till direkt i Kivra och tar inte 3-4 dagar för ett brev att komma fram. Minns att jag stod i en telia butik för omtäckning av abonnemang och då plingade det till i Kivra innan de i butiken hade fått svar i sitt system.

Generellt har bedrägerierna gått ner med tvåvägsautentfikation som krävs på fler o fler områden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.