Vi har ett äldre hus med en tråkig furutrappa som vi vill byta ut till en ny. Trappan är placerad i hallen vilket gör att den ger huset ett tråkigt intryck och vill gärna ha något mer modernt.
  • Vad har ni för tips på vad man ska tänka på när man köper en ny trappa och vart ska jag vända mig?
  • Hur många har valt att köpa en ny trappa istället för att renovera den gamla? Vad är för- och nackdelarna?
 
Vilket utrymme har ni? Bredare trappor är enl mej både snyggare och mindre "klaustrofobiska". Känns luftigare helt enkelt. Förutom storleken på hallen är ni väl gissningsvis lite begränsade av måtten på er gamla trapp men om ni ändå bygger ny så... Lycka till i alla fall!
 
Vill du flytta placeringen på trappen, eller bara utseendet?
 
T Tompafix skrev:
Vill du flytta placeringen på trappen, eller bara utseendet?
Vi vill ha kvar trappan på samma plats men köpa en ny som ser lite mer modern ut än den gamla slitna i furu. Har du några tips vart man ska vända sig?
 
Bra erfarenheter av Danska Trappor AB efter installation hos två kunder.
Grannen valde även dem efter min rekommendation och han är nöjd mig veterligen.
Prismässigt ligger dem ganska bra dessutom - Skall själv byta när plånboken tillåter (Förra ägaren har borrat hejvilt i vagnstycket för att fästa en tidigare spalje)... :rolleyes:

Sen finns ju alternativen med så kallade StepKit för att renovera trappen om man vill gå den vägen?
Finns även sk trappnoslist från tex Kährs som matchar deras golv som faktiskt blir billigare än StepKit lösningen... Ett paket golv och ett par trappnosar så kan man få en riktigt fin trapp. Måla upp vagnstycket och kanske en ny spalje på det?!
 
E Edem20ft skrev:
Vi vill ha kvar trappan på samma plats men köpa en ny som ser lite mer modern ut än den gamla slitna i furu. Har du några tips vart man ska vända sig?
Finns många trapptillverkare. Vi landade i en trappa i stål med steg i massiv vitlaserat ek.
Vilken kommun rör det sig om?
 
B
T Tompafix skrev:
Finns många trapptillverkare. Vi landade i en trappa i stål med steg i massiv vitlaserat ek.
Vilken kommun rör det sig om?
Varifrån köpte du din trappa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.