Hello. Tänkte slänga ut en fråga/fundering kring mitt misslyckade försök att själv ta mig an målaryrket. Vi har reglat och satt ny gips på väggar och i tak i vardagsrum och kök varpå jag har spacklat och slipa som en idiot för att få det jämt och fint, använde glasfibernät i skarvarna men inte använt något i ändskarvarna vilket visat sig vara förödande då det efter jag dragit första strykningen med takfärg nu börjar spricka.. Min fråga är nu om det är någon som har tips på hur jag på bästa möjliga sätt åtgärdar detta, funderar på att höra av mig till målarfirma men känns lite pinsamt när man försummat deras arbete och låta dem ta över fiaskot.. Alla tips på lösningar är välkomna, men de bra belönas med oerhörd tacksamhet!
 
Är reglarna färska så kan det väl vara så enkelt att de kan behöva sitta in sig i sin nya miljö. Hur nära kanten sitter skruvarna
 
Jo det är väl alltid så att träbalkarna vrider sig lite när temperaturen går från 10+ till 10- men antar att om man gjort spacklingen korrekt med pappremsa skulle det inte spricka så som det gjort nu. De har suttit i säkert 3 månader, och skruvarna är inte alls nära dessa ändkanter om det är vad du menar.
 
  • Spricka i en målad vägg ovanför en dörrkarm relaterad till problem med balkarnas rörelse och spackling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i taket som kan ha uppstått på grund av temperaturförändringar eller problem med spacklingen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i en spacklad vägg orsakad av temperaturförändringar, trots korrekt spackling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
pappersremsor är bättre en glasfiber
 
Träbalkarna, har du inte glesat?
 
Inte använd någon remsa alls i kortskarvarna? varken glasfiber eller papper?
I så fall lär du komplettera med sådana och spackla igen.
Jag brukar föredra pappersremsor även i kortskarvarna och bredspacklar sedan typ 30-40 cm ut åt varje håll från skarven för att inte få en synlig ås (Kortskarvarna är ju inte försänkta).
Har själv bara gjort det på nytt gips så jag vet inte om du måste slipa bort eller rugga upp takfärgen först innan du lägger på nytt spackel eller om det fäster bra ändå.
 
  • Gilla
magnus.erik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.