Jag planerar att installera ftx agg i en långskrubb på övervåningen i ett Gullringshus från 81. Har hört att man helst ska dra uteluften från norrsidan och då undrar jag om man kan göra så här: Dra uteluften på vinden i ca 5 meter, därefter in genom taket och ner efter snedtaket och sedan ut igen till kallskrubben. Det är väl kondens,isolering och sånt jag funderar på. Det skulle vara mycket enklare att sätta en kombihuv på taket ovanför FTX en men då är jag rädd att det kan bli som en bastu inne varma sommardagar.

Tacksam för svar!
 
Norrsidan är perfekt att ta in luft under varma sommardagar. Sen har jag mitt aggregat halvt nergrävt i lösullen på krypvinden. Man behöver bara gå till aggregatet 2-3 gånger om året när man ska byta filtrer så fundera på det alternativet.
 
B
jag har ingen gavel mot norr, så efter lite fundering fick det bli så att jag tar uteluften från takfoten åt norr, har som tur är extra långt utsprång där. lär bli bättre på sommaren än det gamla insuget som var över svarta tvättstugetaket åt sydväst... ;)
 
Bor man i kalla Jämtland är det ytterst få dagar om året som det är en fördel med att ta in luften från norrsidan. Det kanske tom är så att det är bättre att ta in den från en solbelyst vägg så att man kan få in liiite varmare luft dom övriga dagarna.
 
Vi tar in luften via sydgaveln, blåser ut avluften via norrgaveln, bor i Småland. Alla rör på vinden är isolerade, aggregatet ligger på vinden.
 
Drar du tilluften via ett uppvärmt utrymme så måste du ha isolering och strumpa (fuktspärr/kondensskydd) över rören.
Annars blir det som på utsidan av en immande kall pils en varm sommarkväll. :)
 
Tack för era svar! Det blir nog att jag drar via norrväggen ändå och kondensisolerar extra mycket i det varma utrymmet som uteluften passerar. Först klistra armaflex och därefter kondensstrumpa har jag funderat på där. Kan det bli bra tro?
 
Funderar på att dra in uteluften från norrsidan, det blir 13 meter till aggregatet. Finns det någon stor nackdel med detta förutom rördragningen? Kommer dra upp epå takstolarna så det är bara att det går åt mer material, annars inga problem.
Det har inte med att det är just en norrsida utan från syd och väst har vi ibland lagårdslukt och på östsidan ett eget avlopp samt utblås från radonrenare. Dessutom får man tilluften 5 meter från backen på så sätt vilket inte är fel, svårare att hänga på en virusutsöndrare för den som vill jäklas. :lying:
 
Det enda att tänka på är att du nog behöver isolera hela kanallängden inne på vinden med isolering och strumpa. När det är kallt ute, men soligt, blir vinden varm, men inte röret med uteluft => kondensdropp ner i isoleringen.

Hur stort detta problem är i verkligheten vågar jag tyvärr inte svara på. Kanske räcker det att lägga lite råspont, asfapapp och ett lager sågspån under som kan fånga upp ev dropp. (Om det nu blir billigare än 13 m strumpa?)
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
H hydrolift skrev:
Funderar på att dra in uteluften från norrsidan, det blir 13 meter till aggregatet. Finns det någon stor nackdel med detta förutom rördragningen? Kommer dra upp epå takstolarna så det är bara att det går åt mer material, annars inga problem.
Det har inte med att det är just en norrsida utan från syd och väst har vi ibland lagårdslukt och på östsidan ett eget avlopp samt utblås från radonrenare. Dessutom får man tilluften 5 meter från backen på så sätt vilket inte är fel, svårare att hänga på en virusutsöndrare för den som vill jäklas. :lying:
Jag har 18m som jag har isolerat med 30mm aluminiumbelagd lamellmatta. Det kan vara bra att räkna på dimensioneringen, så att man får ett så tyst och effektivt system som möjligt.
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.