Hej,
Jag har funderingar på att sätta in en kamin i ett vardagsrum, men snubblade över murspisar från Nordpeis och gillade dem mycket. Jag blir dock inte riktigt klok på fördelar och nackdelar med de båda, kanske någon kan hjälpa mig att reda ut?

Elementen i det aktuella rummet (vattenburet, bergvärme) är rätt underdimensionerade, och rummet upplevs som kallt jämfört med resten av huset under det kallare halvåret, så även om det handlar främst om myseldning så får det gärna bli lite varmt av brasan. Samtidigt vill jag förstås (som de flesta, antar jag) hellre ha behaglig värme under längre tid än för varmt under kort tid, utan att vara beredd på någon större installation såsom kakelugn

De fördelar jag tänker mig med murspisen jämfört med kamin är 1) att värmen ska avges under lite längre tid, och 2) att den är lättare att placera då den går att ställa direkt intill vägg, och verkar ha ett kortare avstånd som behöver vara fritt framför elden (80 cm enligt produktblad) jämfört med kaminer (1-1,2 m enligt produktblad), vilket tyder på lite större område som är bekvämt att vistas i.

Jag har inte tänkt mig någon jättepjäs, utan gillar exempelvis Nordpeis Odense som påstås väga 253 kg och då borde fungera att sätta på vanliga golvet utan förstärkning om jag förstått det rätt. Men får man verkligen något av den ökade värmelagringen med den vikten, eller kommer den i stort sett upplevas som en kamin?

Planeringen är i ett rätt tidigt skede, så har inte full koll på placering och skorstensdragning och sådant än, det kommer väl till det snart också.

Någon som har någon erfarenhet av dessa eller liknande att dela med sig av?
Stämmer de fördelar jag listat ovan, eller är det mest önsketänkande?
 
Ett försök till... Ingen som har någon erfarenhet av dessa murspisar eller annan kunskap gällande detta att dela?
 
G
Har en äldre murspis och är nöjd. Avstånd framför har väl egentligen inte med om det är kamin eller murspis att göra, olika typgodkännanden för olika produkter. Hålla värmen, tror inte en mindre murspis håller värmen bättre än en kamin. Finns ju stora tunga kaminer med täljsten som också jämnar ut värmen. Jag monterade murspis mest för utseendet.
 
G OMathson skrev:
Har en äldre murspis och är nöjd. Avstånd framför har väl egentligen inte med om det är kamin eller murspis att göra, olika typgodkännanden för olika produkter. Hålla värmen, tror inte en mindre murspis håller värmen bättre än en kamin. Finns ju stora tunga kaminer med täljsten som också jämnar ut värmen. Jag monterade murspis mest för utseendet.
Tack för svar! Bra att höra att du är nöjd.
Jag spånar vidare då...
 
Hej

Sitter precis och eldar i min Nordpeis Odense.
Även om den väger en del, så skulle jag inte säga att den sparar värmen speciellt mycket. Det är i princip bara själva spisinsatsen som håller värmen, och delarna i betong blir inte varma.
Om du vill ha något som håller värmen, så skulle jag istället rekommendera en riktig täljstenskamin eller murspis där röken leds i gångar. Många kaminer är egentligen bara en inbyggd spisinsats i något.

Vi har en täljstenskamin från Norsk Kleber med som är vår huvudsakliga värmekälla. Den väger mer, och det enda i gjutjärn är luckan, du eldar direkt mot stenen, och röken kommer direkt i kontakt med stenen.

Så, Nordpeis Odense för att spara värmen, njae... Täljstenskamin ska det vara ;)

/J
 
Tack för svar!
Då har jag lite mer information och får försöka hitta rätt bland passande storlek, utseende, värmehållning, pris, installation etc...
 
Rörspis eller kakelugn typ är det jag tycker är det bästa att satsa på, eller ja täljsten också.

Kolla upp med vem nu som tillverkar att dom inte bygger gammaldags och ineffektivt. En modern kamin ska kunna ta extra friskluft för sekundärförbränning av rökgaserna.

Dom är dock tunga, så grunden är viktig. Kan ju lägga en begränsning på va du kan skaffa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.