Hej

Vi kommer inom snar framtid renovera ett litet badrum där vi tänkt sätta in badrumsmatta och sätta våtrumsskivor på vägg. Denna vattenfördelare kommer idag upp igenom golvet och har varit dold bakom badkaret (nytt badkar ska installeras), så min fråga är vad som kan göras här? Blir man tvungen att dra om alla rör och sätta fördelningen i väggskåp eller finns det något annat "lagligt/smidigt" alternativ?
MVH Markku

Gammal vattenfördelare med rör som kommer upp genom golvet mot en tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror att du måste tyvärr dra om allt.
Eventuellt kunde man bygga en låda runt med en lucka men det skulle då innebär en avvikelse från branschreglar:
https://www.sakervatten.se/branschregler/online/1/2
"En avvikelse kan få betydelse vid slutbesiktning, vid eventuell skada, vid värdering av byggnaden och vid garantibesiktning eller om fastighetsägaren i efterhand vill ifrågasätta utförandet."

Det ät ingen lag med branschreglar men försäkringsbolag vill gärna ha anledning till att inte betala ut vid skador.
 
L lostinsweden skrev:
Jag tror att du måste tyvärr dra om allt.
Eventuellt kunde man bygga en låda runt med en lucka men det skulle då innebär en avvikelse från branschreglar:
[länk]
"En avvikelse kan få betydelse vid slutbesiktning, vid eventuell skada, vid värdering av byggnaden och vid garantibesiktning eller om fastighetsägaren i efterhand vill ifrågasätta utförandet."

Det ät ingen lag med branschreglar men försäkringsbolag vill gärna ha anledning till att inte betala ut vid skador.
Ja, det ser så ut. Det är lika bra att dra nytt när man ändå river upp golvet, 2 av rören ska ändå bort då dom använts till en gammal bidé. Tack för input.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.