H håbbe1961 skrev:
Hej Agnes,

har gjort en hel del vent ritningar inkl beställningsunderlag för material tidigare

Sällan att material hamnade över 50000 inkl .ftx aggregat
Om man sedan lägger till an snickare att montera så ca 15000 på en vecka
plus Sotaren för OVK + injustering ca 5000

Så allt över 100 000 är friskt vågat för ett enplanshus
Grejen är att vi har ett 1.5 plan i teorin men i praktiken har vi 4 st halvplan inkl källare. Men ja det lät väldigt dyrt kände jag.
 
  • Ritning av en husplan med flera halvplan inklusive källare, sovrum, bastu och tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett hus med fyra halvplan inklusive källare, visar vardagsrum, kök och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kan du läsa om de olika http://www.ventilationssystem.com/kort-om-olika-ventilationssystem/
Jag valde bort Ftx främst p.g a. fläktljud i s-rum och v-rum och även kostnaden.
Har du några kanaler idag? Entréplan är lätt att dra på vinden, men sedan måste trimmer ner i källarplanet också. Den är lite knepigare att göra i efterhand.
 
  • Gilla
hahnson
  • Laddar…
Min är 2 plans (3 om man räknar med källare men där tyckte han inte det behövdes något) och han räknade med att han bör kunna använda de gamla rören i murstocken till att dra åtminstone delar av systemet

@AgnesRami a då borde du med kunna söka radonbidrag för åtgärden sen också, om du får det i protokollet som föreslagen åtgärd, själv måste jag vänta till hösten för min mätning påbörjades försent och då godkänns det ofta inte tydligen

@Tompafix

Bra tips kika på endast frånluft, har ju bergvärme så blir kanske inte så stora merpengar i elkostnaden att inte ha återvinning kan jag tänka, eller vad har du för erfarenhet?
 
Ja det finns fördelar och nackdelar med båda. Men som sagt så stör jag mig på fläktljud, sedan är frånluft billigare så klart. Med FTX slipper man kalldrag från ventiler, men det är inget som stör mig. Gäller bara att placera dem så man inte sitter eller ligger under dessa.
Jag kan inte jämföra med ftx i elkostnad, men har ingen dyr uppvärmningskostnad då jag har fjärrvärme i mitt hus som har hela 120mm isolering i väggarna :rofl:
Energimyndigheten har gjort tester på äldre villor där ligger besparingen mellan 2000-4000kWh. Så det är sällan man kan räkna hem sådant system på äldre villor.
 
Finns även återvinning på frånluft. Funderade på en sådan, men som sagt så är det dessa attans fläktljud. Skulle vara super om man kunde ta värmen och värma returen på fjärrvärmen :rofl:
 
Fördelen med FTX är att man slipper drag från fönsterventiler etc.
FTX innebär Frånluft och Tilluft.
FTX har man i första hand för en behaglig innemiljö. Vi har haft det i 40 år så jag vet hur det fungerar. Särskilt mycket ljud är det inte.
 
O olotor skrev:
Fördelen med FTX är att man slipper drag från fönsterventiler etc.
FTX innebär Frånluft och Tilluft.
FTX har man i första hand för en behaglig innemiljö. Vi har haft det i 40 år så jag vet hur det fungerar. Särskilt mycket ljud är det inte.
För mycket ljud enligt mig, men jag har alltid stört mig på lågfrekventa ljud från datorfläktar m.m.
Mkt känsliga öron:rofl:
 
Jo jag hade FTX i Radhuset som sagt, där gick det skruva ner takten på den om kvällarna, för på normalt blås var det inte speciellt tyst, och det var en del extra oljud också iom det var original 30+ år gammalt system misstänker jag (en del grannar hade bytt redan pga de skurit) både hög och lågfrekventa ljud ,

Stör mig inte jättemycket på S systemet än så länge, visst drar det lite om man sätter sig precis under ett fönster (tidigare ägarna har monterat in ventiler när de tilläggsisolerade, är inte det pärlor för svin egentligen?) men hur ofta gör man det liksom, annars i huset har jag inte reagerat så mycket på det, kan tänka det drar mer om man sätter in frånluft?
 
Priserna måste ha gått upp.
betalade 49000kr 2010 för att få FTX indraget. 200m2 enplan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.