Hej,

Lång historia kort: vi köpte ett hus med garage och stuga 2017. Nu har jag insett att stugan inte finns med på taxeringen (eller vad det nu heter).

Jag vill göra rätt för mig, men är lite orolig över vad Skatteverket ska säga och vad som kommer hända.

Några frågor jag söker svar på:

1. Kan föregående ägare (min frus mormor & morfar) råka illa ut?

2. Finns det risk för att vi får mycket restskatt?

3. Vi har renoverat stugan. Kan det påverka något?

4. Finns det risk för att vårat banklån påverkas?

Mycket tacksam för svar!
 
Menar du att ni har köpt en fastighet med ett bostadshus, ett fristående garage och en fristående gäststuga?
 
E en bit mat skrev:
1. Kan föregående ägare (min frus mormor & morfar) råka illa ut?
2. Finns det risk för att vi får mycket restskatt?
3. Vi har renoverat stugan. Kan det påverka något?
4. Finns det risk för att vårat banklån påverkas?
1. Nej.

2. Nej. Eftersom man inte betalar skatt för bebyggda fastigheter så kan man inte heller betala restskatt.

4. Nej. Banklånet baseras på fastighetens marknadsvärde vilket inte påveras av huruvida skatteverket känner till en byggnad eller inte.
 
1 16386 skrev:
Menar du att ni har köpt en fastighet med ett bostadshus, ett fristående garage och en fristående gäststuga?
Ja!
 
useless useless skrev:
1. Nej.

2. Nej. Eftersom man inte betalar skatt för bebyggda fastigheter så kan man inte heller betala restskatt.

4. Nej. Banklånet baseras på fastighetens marknadsvärde vilket inte påveras av huruvida skatteverket känner till en byggnad eller inte.
Tack! Gud så skönt att höra!
 
Fast här handlar det väl om fastighetsavgiften. Om du har en gäststuga som räknas som ett eget småhus, taxeringsmässigt. Så utgår ju en egen fastighetsavgift för det. Så även om fastigheten redan ”slagit i taket” för max fastighetsavgift, så kan det bli lika mycket till i avgift.

Sedan vet jag inte om även fastighetsavgift kan tas ut retroaktivt när en felaktighet rättas till. Men jag skulle bli förvånad om det inte kan bli så. Jag tror att det ör osannolikt att skatteverket driver en sådan retroaktivitet, även om de kan.

Du har ju dessutom renoverat, så stugan hade givetvis inte de bekvämligheter som kan göra den till ett eget småhus innan ni tog över fastigheten...
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Helt rätt som Hempularen skriver ovan. I värsta fall dubbleras er fastighetsavgift då det kommer räknas som två bostadshus istället för ett. Alla hus som kan räknas som bostadshus driver sin egen fastighetsavgift. Har man tex 4 bostadshus på fastigheten så kan man i teorin få 4x fastighetsavgiften.

Detta kommer alla som byggt attefallshus bli varse om när deras 15-åriga avgiftsfria period har passerat. Attefallshus var ett smart sätt för staten att få in högra skatteintäkter på sikt.
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Attefallshus var ett smart sätt för staten att få in högra skatteintäkter på sikt.
Det är kommunen som får pengarna från fastighetsavgiften.
 
useless useless skrev:
Det är kommunen som får pengarna från fastighetsavgiften.
Yes, det var lite raljerande från min sida! Men ett sätt att få in mer skatt oavsett.
 
Tack till alla som svarat. Jag rapporterade in fastigheten via Skatteverkets app, så nu är det bara att vänta och se. Kan uppdatera när det hänt något, för intresserade.
 
Det finns väl en viss risk att stugan är ett svartbygge med allt vad det kan föra med sig? Vilket väl inte är så himla mycket om stugan stått där ett tag, vilket jag av någon anledning får intrycket av...
 
Skatteverket bryr sig inte om svartbyggen. Men det kan såklart få andra konsekvenser.
 
useless useless skrev:
Skatteverket bryr sig inte om svartbyggen. Men det kan såklart få andra konsekvenser.
Ja, där ligger väl problemet. Om detta är ett svartbygge och är äldre än 10 år så behöver det inte rivas och det blir inga böter. Däremot kommer det alltid förbli ett svartbygge och går aldrig att göras lagligt. Ända chansen är att låtsas att det är obyggt, söka bygglov och om detta beviljad helt plötsligt ha ett lagligt hus. Kan ju vid första anblick låta tveksamt men det är ju bättre än att ha ett svartbygge. Problemet med ett svartbygge är att det blir svårt att någonsin få bygglov för något nytt
 
Det är byggt 1983 och vad jag har förstått så finns det ett bygglov. Hur det kan stämma och huset inte finns hos Skatteverket vet jag dock inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.