Hej,

Behöver hjälp med val av gräsklippare.
Tomten består av 3 olika ytor med gräsmatta. Det är grusgång mellan ytorna för det mesta förutom framför garaget där det är stenbeläggning. Totalt handlar det om ca 1000 m2 gräs på en tomt som är ca 1750 m2 och väldigt plan. Ytan till sydväst är för närvarande vildvuxen "woodlands" och kan tänkas bli gräsmatta i framtiden.

Hur passa avancerad gräsklippare bör vi köpa för att få det att fungera med våra förutsättningar?
För att göra det ännu mer komplicerat har vi höns som är någorlunda frigående. Någon med erfarenhet av höns och robotgräsklippare?

Förklaring:
Gult: Gräsmattor
Rött: Nedsänkta rabatter med sten eller brädavkränsning
Ljusblått: Buskar
Mörkblått: Pergola med altan framför
Rosa: Köksträdgård med Alloxnät runt-om

/Niclas
 
  • Flygbild över en tomt med markerade gräsmattor, rabatter och trädgårdselement för planering av gräsklipparinköp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp någon modell som använder guidekabel. Det blir då enklare att leda ut klipparen till olika startpunkter på din tomt.

Hönor tror jag inte blir något problem, Klipparna går relativt långsamt och en höna lär flytta sig när klipparen närmar sig.
 
Knepig tomt. Många smala passager på den stora ytan och tre separata ytor. Skulle nog satsa på en Husqvarna 315 eller 420. 20–25.000 med kabel kostnadsmässigt.

Jag skulle lägga ett stenband över grusgången på infarten för klipparen att köra över och även lägga kabel under nuvarande stenar vid garaget. Tror jag skulle sätta laddstationen vid pergolan om det finns/är enkelt att dra fram el där. Det kanske går att klämma in laddaren mellan garage och pergola också, men jag skulle vara orolig för att det skulle bli för tajta svängar längs guiderna, och det skulle nästan bara funka med en klippare med dubbla guider, så att den går att styra ut både uppåt och nedåt.

Hade jag valt en klippare med dubbla guidekablar (420) hade jag nog undvikit att dra guiden över infarten och istället dragit den på framsidan. Mest för att inte blanda bilar och klippare. Men slängs det cyklar i drivor någonstans är det också en faktor.

Hönsen skulle inte jag heller oroa mig för.

Luftfoto av tomt med markerade ytor och planerad installation av robotgräsklippare med kabeldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

alt 1

Flygfoto av en tomt markerad med planerade rutter och ytor för robotgräsklippare med olika färgade linjer och ytmått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

alt 2

Flygfoto över tomt med markerade ytor och föreslagna vägar för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

alt 3
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.