1.889 kWh i förbrukning hade jag i december 2020.
2.542 inklusive alla avgifter och skatter var räkningen på.

Hus på 105 kvm med luftvärmepump och elelement.
20 A

3170 kWh och 4.538:- var räkningen på för december 2019 men då hade jag tidstariff, vilket jag tror drog upp summan.
 
  • Gilla
emilvikstrom och 2 till
  • Laddar…
TS lyser med sin frånvaro.

Vi fick också en elräkning på 2400kr för 1659 kWh. Ganska kall december för att va i Skåne och underbara EO4.
Har Luft/vatten från CTC, håller ca 22 grader inomhus 86+86 kvm. Element i källaren går för fulla spjäll.
 
  • Gilla
Risarvaren och 1 till
  • Laddar…
Låter inte som katastrofsiffror. Men det är alldeles för många okända parametrar här.

Nytt hus eller 200 år gammalt?
Bor ni i Skåne eller i Norrland?
20 grader eller 25 grader inomhus?
Hur hög framledning krävs vid dimensionerande utetemperatur?
5 eller 30 minuters duschar?
Mycket matlagning och bakning?
Tvättmaskin + torktumlare som går ofta?
Motorvärmare till bilen?

Hur många kWh har ni förbrukat?
 
Redigerat:
  • Gilla
Garwin82 och 21 till
  • Laddar…
December 2020: 2653 kr, 1883 kWh. Årsförbrukningen 2020 var på 15800 kWh med total kostnad på 24300 kr.
Sthlm, 158 kvm byggt 1990, 2 personer, frånluftsvärmepump, friggebod, garage, 25A huvudsäkring, EON.
 
Redigerat:
  • Gilla
Norrby1 och 3 till
  • Laddar…
Läste först 25.000 kr och tyckte att ja det var ju lite högt... Ser nu att det är 2500 kr, och undrar vad som är så konstigt?
 
  • Gilla
  • Haha
Putt och 26 till
  • Laddar…
H henche skrev:
Du tycker det är alldeles för mycket, eller vad? Vad var förbrukningen?

Som jämförelse har vi fjärrvärme och bara fasta kostnaden är 450 sek i månaden. Sen de fasta kostnaderna för elen med 25A säkring så är vi nästan uppe i 1000:- på bara det...
Liten fundering.
Om ni har fjärrvärme varför har ni 25A säkring.
Har själv haft både jordvärme i 270 kvm hus med 16A säkring.
Bergvärme i 240 kvm hus med 16A säkring.
Nu har jag byggt ett nytt hus på 220 kvm med frånluftspump också på 16A säkring.
I inget av mina hus har någon huvudsäkring gått under 28 års tid men många kronor sparade på avgiften.
 
  • Gilla
ansgar46 och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle skratta hela vägen till banken för den kostnaden för både el och värme.

Vi betalar ca 1500kr i månaden för bara hushållselen. Till det kommer i snitt 2500kr i månaden för fjärrvärme. Typ 4000 i december och 400kr i juli.

Fjärrvärmen är snuskigt dyr på KWh, mycket dyrare än el. Men tittar man säg 10 år framåt så lär fjärrvärme vara minst halva priset mot el. Så en bergvämekalkyl på 15 år är bara att glömma om man inte kombinerar med solceller.

Sen är det ju en jäkla skillnad på elräkning och elräkning. Är det både nät och el? Bundet eller obundet?
 
  • Gilla
mcax och 4 till
  • Laddar…
S Sydwesten skrev:
Jag skulle skratta hela vägen till banken för den kostnaden för både el och värme.

Vi betalar ca 1500kr i månaden för bara hushållselen. Till det kommer i snitt 2500kr i månaden för fjärrvärme. Typ 4000 i december och 400kr i juli.

Fjärrvärmen är snuskigt dyr på KWh, mycket dyrare än el. Men tittar man säg 10 år framåt så lär fjärrvärme vara minst halva priset mot el. Så en bergvämekalkyl på 15 år är bara att glömma om man inte kombinerar med solceller.

Sen är det ju en jäkla skillnad på elräkning och elräkning. Är det både nät och el? Bundet eller obundet?
Och ni är tvångsanslutna till fjärrvärmen?
 
S Sydwesten skrev:
Fjärrvärmen är snuskigt dyr på KWh, mycket dyrare än el.
Det är inte så överallt. Jag har betydligt lägre kostnad för fjärrvärme kontra el.
 
L lordi skrev:
Det är inte så överallt. Jag har betydligt lägre kostnad för fjärrvärme kontra el.
Helt sant, vissa har ju till och med gratis fjärrvärme!
 
  • Gilla
trattalask
  • Laddar…
K Kane skrev:
Och ni är tvångsanslutna till fjärrvärmen?
Absolut inte men jag ser inga rimliga alternativ. Alla värmepumpar drivs ju på el som kommer bli ännu dyrare. Förutom då solceller i kombination med exempelvis bergvärme.

Men en sådan investering på säg 400 000kr har en väldigt lång avbetalningstid.
 
  • Gilla
|e||e och 1 till
  • Laddar…
S Sydwesten skrev:
Helt sant, vissa har ju till och med gratis fjärrvärme!
Intressant. Var då? Det är något jag inte har hört om. Vet att en del har (eller hade förut iaf) fast-pris avtal och betalar enbart en fast avgift oavsett förbrukning.
 
  • Gilla
alvinpalv
  • Laddar…
S Sydwesten skrev:
Jag skulle skratta hela vägen till banken för den kostnaden för både el och värme.

Vi betalar ca 1500kr i månaden för bara hushållselen. Till det kommer i snitt 2500kr i månaden för fjärrvärme. Typ 4000 i december och 400kr i juli.

Fjärrvärmen är snuskigt dyr på KWh, mycket dyrare än el. Men tittar man säg 10 år framåt så lär fjärrvärme vara minst halva priset mot el. Så en bergvämekalkyl på 15 år är bara att glömma om man inte kombinerar med solceller.

Sen är det ju en jäkla skillnad på elräkning och elräkning. Är det både nät och el? Bundet eller obundet?
Varför skulle fjärrvärmen inte gå upp i pris?
 
  • Gilla
perror och 3 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Varför skulle fjärrvärmen inte gå upp i pris?
Självklart kan den gå upp i pris men efterfrågan på el ökar i betydligt höge utsträckning.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
L lordi skrev:
Intressant. Var då? Det är något jag inte har hört om. Vet att en del har (eller hade förut iaf) fast-pris avtal och betalar enbart en fast avgift oavsett förbrukning.
Uttryckte mig lite för generellt. Fri förbrukning och en fast låg månadsavgift.
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.