Hej. Bor i en nybyggd hyresrätt. Redan från första dagen noterade jag ett högt ljud från min lilla etta på 34kvm. Det är superbra luft här må jag säga med två innelufts ventilationskanaler samt en utgående mekanisk frånlufts ventilationskanal.

Saken är den att jag tycker att det låter lite väl mycket jumpasal här inne. Kreativ som jag är funderar jag på lite olika ljuddämpar lösningar såsom en uppäten turkisk yoghurt burk med kanske resårmadrass instoppad fast med hål så att luft faktiskt kan ta sig in i kanalen. Detta tänkte jag fästa med dubbelhäftande tejp på den där vita ringen som sitter på kanalen i taket.

Men! Innan jag kör en liten halv rackare till lösning vill min rationella del av huvudet att jag rådfrågar er här vad en mer fackmannamässig lösning på det här oljudet är.
 
  • Ventilationskanal i taket i en lägenhet som användaren upplever som ljudlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Klaga hos din hyresvärd istället!
Du ska inte stänga av flödet till ventilationen på grund ljud. Det är deras ansvar att fixa att du har rätt ventilation men att den inte låter mer än tillåtet.
Fixar de inte det så anmäl till Miljöförvaltningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.