Jag vill ha ett hörnbadkar i badrummet på övervåningen. Jag har tänkt att göra om allt där nu och undrar nu hur golvet skall göras för att det skall bli stabilt nog för klinkers och ett stort hörnbadkar.

Det är ett radhus i trä från 1991 och jag antar att jag måste ha cc30, men behöver mer detaljerad information om bjälkar, och övrigt som hör golvet till.

Är det möjligt att ha ett stort badkar på övervåningen?

Hoppas på svar, så jag kan komma igång med mitt badrumsprojekt.
 
Jag vet inte men,

Kolla på samma sida som denna tråd, 3 trådar handlar om att förstärkabjälklag på övervåning och 1 om Badkar och bjälklag. Söker man så hittar man nog ett antal fler trådar

/M
 
Tack för svaret. Jag hade redan läst dessa trådar och sökt på forumet, men inte hittat denna information som jag söker efter.

Jag får väl göra ett nytt försök och söka vidare :)
 
Idag blev en av de andra trådarna besvarade med det jag sökte, så jag fyller i svar på min egen fråga här:
"Det blir en jättelast med ett sådant badkar på c/c 600 även om du har lagt ordentligt ovanpå. Alla lger med golvgips och spackel hjälper mycket med svikten mellan bjälkarna, men själva bjälklaget kan ju fortfarande svikta. Jag hade definitivt ökat på till c/c 300. Och alltså inte kortlingar, utan hela golvbjälkar."

Alltså hela golvbjälkar cc30. Då ser det ju iaf ut som att det ska vara ok att ställa ett stort badkar på övervåningen med klinkers. Då blir det väl att börja riva det gamla badrummet och se hur det ser ut. Jag antar att det är bättre att fråga och leta svar när man står med frågor och problem framför ögonen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.