Vi har ett Amana inbyggnadskylsskåp som nu är 10 år gammalt. Speciellt när det är varmt väder (mera än 26+ grader) samt om man stoppar in mycket i frysen så börjar det låta som ett tröskverk. Ibland kommer det ett gigantiskt "KLONK"-ljud också.

Är det nån som har en idé om vad detta kan orsakas av? Och förslag till hur man fixar det?
 
M
Lyfter tråden...
Har samma problem med våran frys, låter väldigt mycket också emellanåt.
 
martin79 skrev:
Lyfter tråden...
Har samma problem med våran frys, låter väldigt mycket också emellanåt.
Har ni också inbyggnadsfrys? Dvs en som inte har nån elektronik/kylelement synligt på baksidan.
 
M
Är inte inbyggnadsfrys om jag minns rätt. Siemens hursom helst från -98
 
Martin_Blomberg skrev:
Vi har ett Amana inbyggnadskylsskåp som nu är 10 år gammalt. Speciellt när det är varmt väder (mera än 26+ grader) samt om man stoppar in mycket i frysen så börjar det låta som ett tröskverk. Ibland kommer det ett gigantiskt "KLONK"-ljud också.

Jag tycker nästan att det låter som om att kylskåpet inte blir tillräckligt avkylt,
Finns det någon ventilation bakom ert kylskåp inne i inbyggnadsskåpet?

Detta fel uppstod ofta när man började bygga in frysar på 70 talet i lägenheter, nu brukar inbyggnadsskåpet stå som skafferi istället!!

Mvh
 
JohanLysmask skrev:
Martin_Blomberg skrev:
Vi har ett Amana inbyggnadskylsskåp som nu är 10 år gammalt. Speciellt när det är varmt väder (mera än 26+ grader) samt om man stoppar in mycket i frysen så börjar det låta som ett tröskverk. Ibland kommer det ett gigantiskt "KLONK"-ljud också.

Jag tycker nästan att det låter som om att kylskåpet inte blir tillräckligt avkylt,
Finns det någon ventilation bakom ert kylskåp inne i inbyggnadsskåpet?

Detta fel uppstod ofta när man började bygga in frysar på 70 talet i lägenheter, nu brukar inbyggnadsskåpet stå som skafferi istället!!

Mvh
Just nu är kylskåpet inte innbyggt i ett skåp. Själva frys/kylskåpet är inbyggt i ett plåtskal från fabriken.

Men antagligen är det detta som är problemet, att kylskåpet inte blir avkyld. Hur kan man fixa detta när det är plåtskal runtom från fabriken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.