Hej!

Funderar på att bygga hus och kommer bestämma oss inom de närmaste veckorna. Idag blev jag uppringd angående fjärrvärme, då de undersökte intresset i detta nya område. De vill veta under den här månaden för de bygger bara ut för fjärrvärme om minst 60% vill ha det... Men jag har väldigt dålig koll på detta och har inte funderat på det än, så jag behöver hjälp...

Så jag undrar vad man ska satsa på för värmesystem?
Är fjärrvärme något som kan löna sig eller är det bara en dyr investering?
Har man fjärrvärme tillsammans med en vanlig värmepump (typ Nibe Fighter eller liknande)?
Vilka alternativ finns? Kostnader för dessa, hur lönsamma är de?

Fjärrvärmen skulle kosta 72000:-, så det känns som ganska mycket pengar, men det kanske lönar sig? (Väljer man bara anslutning så kostar det 42000 men då får man köpa växlare och installation på annat håll...)

Vårt hus blir troligtvis ett 1-planshus på 160-170m2 med golvvärme i grunden och vi bor i södra Sverige. Om det påverkar valet...

/Mattias
 
Fjärrvärme är inte så dyrt i investering men ej det biligaste i drift.
Fördelar: man behöver inte vara teknisk begåvad eller en skogshuggare för att skötta anläggningen, allt skötter sej själv, obegränsat med varmvatten ( ifall man ska ha stor badkar).
Nackdelar: du kan inte påverka kWh priset.
Men du kan påverka förbrukningen så ägna en seriös tanke åt husets isolering - en engångsutgift som sparar pengar åt dej i all framtid oavsett hur du värmer ditt hus. Samma med fönsterstorlek - ju större fönsteryta dess större blir din värmeräkning och tvärtom.

Jag skulle satsa på ett energisnålt hus med fjärrvärme + ventilation med värmeåtervinning. Mitt val grundas på att jag är gammal och vill ha det bekvämt och slippa ansvar för en komplicerad värmeanläggning som jag inte begriper :).
gaia
 
min erfarenhet säger att du i väldigt liten utsträckning kan påverka din förbrukning.
många fjärvärmelevrantörer har ett högt fast pris & sen lågt kWH pris.
detta gör att du inte tjänar specielt mycke på att snåla med kWh.
(jag menar inte att fjärrvärme är billigt) det är en liten investering men "dyrt" i drift
 
Såg nån "expert" på tv häromdagen som var övertygad att fjärrvärme skulle bli det absolut bästa/billigaste på lång sikt, enligt denne "expert" så skulle de lyckliga fjärrvärme innehavarna i princip komma att få betalt för att använda värmen...
 
Ja, det kanske är värt att satsa på fjärrvärme då. Men är priset högt eller lågt? Tycker själv att det låter som ganska mycket. Hur är det med bergvärme, det kostar väl inte så mycket mer, eller? Kan det vara värt att satsa på det i stället?

Kan ju säga att driftskostnaden för fjärrvärmen här ligger på 50öre/kWh + 3050:- i fast avgift per år. Siffrorna är inkl moms.
 
Priserna skiljer sig väldigt mycket mellan olika orter. Vi betalar ca 26 öre/kWh (energi+flödesavgift) och den fasta kostnaden är 3800 kr. Värt att ta med i beräkningarna är att man kan gå ner i säkringseffekt på elabonnemanget. I vårt fall från 20A till 16A, och det ger en sänkning av den fasta abonnemangskostnaden för elen på 1950 kr, så i vårt fall tror jag inte det finns någon uppvärmningsform som är billigare, utom möjligen att elda med ved från egen skog. Anslutningspriserna varierar också mycket. Vi betalade 30000kr plus 12000 kr för fjärrvärmeväxlaren.
 
som sagt så varierar priserna KRAFTIGT. där jag bor betalar man ca 40 öre/ kWh, men om man räknar in den fasta avgiften på ett hus som drar 20 000kWh så hamnar man på 80 öre/ kWh

det där med lägre huvud säkring kan man ju ha annars också. själv har jag 16A & kör bergvärme till ett kWh pris på 30 öre
 
Här i Lund är fjärrvärme nästan lika dyrt per kwh som el!

Anslutningen är jättedyr också.

I framtiden tror jag att merparten av villorna som ligger i stan kommer att ha fjärrvärme installerat pga enkelheten, och möjligheten att ta tillvara på överskottsvärmen från fabriker och så.

(här i lund ligger fördelningen i fjärrvärmenätet på 30% värmepumpar, resten gas och olja)
 
Det är klart att man inte alltid kan gå ner i huvudsäkring, men det är värt att tänka på. I vårt fall hade vi inte klarat oss med 16 A om vi valt bergvärme. I de fall man klara sig på 16 A för alternativa uppvärmningsmetoder är det förstås ingen besparing. Ved och pellets drar ju inte mer ström än fjärrvärme.
 
Hmm, det här är inte lätt. Tyckte det lät här som om fjärrvärme var ett bra alternativ. Men har nu pratat med några andra och de tyckte det var onödigt att välja fjärrvärme, det var bättre att bara köra med en vanlig frånluftsvärmepump (typ Nibe Fighter eller liknande). Så nu vet jag inte hur jag ska göra...
 
Jag tycker fjärrvärme är toppen. Nackdelen är, precis som flera skriver här, att man i princip är bunden till en leverantör och därför inte kan påverka priset. Fördelarna är flera: det är enkelt, pålitligt och billigt.

Vi bor i Lund, i ett 1 1/2 planshus på 145 m2, byggt på 70-talet, och betalar ca 11000:-/år inkl. moms. Då är den fasta avgiften 1750:- inkl. moms. Ska tillägga att värmeväxlaren också är från 70-talet, men *peppar, peppar* fungerar ännu.

Om jag skulle få chansen att välja fjärrvärme skulle jag definitivt ta den.
 
Det enklaste vore väl om man kunde jämföra priserna :).
Men jag vet inte riktigt vilka belopp jag ska räkna på. Hur många kWh drar ett normalt nybyggt hus (exkl hushållsel)? Huset är i ett 1 plan på 170 m2 + garage/förråd på ca 30 m2. Grund med golvvärme och 30 cm isolering. Kommer hålla kanske 21 grader inomhus och huset byggs i södra Sverige. Kan man räkna med ca 12000 kWh/år?

För fjärrvärme blir kostnaden då:
75 öre/kWh (=0,5 + 3050/12000) + 72000 installationskostnad
(Har läst om FTX, bör man kombinera med det och vad innebär det för kostnaderna/besparingar...)

Vad kan jag räkna med för kostnader för andra alternativ?
Bergvärme: Elpris/3 + 150000 ?? (Vad räknar man med för elpris nu?)
Jordvärme: ??
Frånluftsvärmepump: Elpris*? + 45000 ??
Comfortzone FVP: Elpris*? + 60000 ?? (Har läst att den ska vara lite bättre än t.ex. Nibe och IVT men också lite dyrare i inköp)
Andra alternativ: ?? (inte pellets eller annat som innebär en massa jobb :))

Självklart påverkar ju sedan också ränta och livslängd för de olika alternativen. Vad är det förresten för livslängd, och vad kan man räkna med för kostnaderna då man behöver laga/byta ut delar på de olika alternativen?
Kan man förresten ha bergvärme överallt?

Hoppas någon kan ge lite priser...
 
kolla konsumentverkets hemsida som har beräkningskalkyler för olika hus och system... kanske det hjälper?
gaia
 
Det är inte lätt att räkna på, och facit får man först om 10-20 år, då det inte är lätt att sia om energipriser. Värt att lägga in i kalkylerna tycker jag är att fjärrvärme inte kräver någon dyr utrustning som kan gå sönder. Värmeväxlare håller länge och är inte så dyra när de behöver bytas ut (vår kostade 12.000 kr).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.