13 948 läst · 66 svar
14k läst
66 svar
Rimligt att reseersättning tillkommer på fast pris?
Behövs inte.Skumpe skrev:
D David Grimfors skrev:
En fråga: vad kostade det i runda slängar att de kom ut, tog ner två björkar och kapade dem i 1-meters-bitar? Jag skulle behöva ha samma sak gjort själv på ett par jättebjörkar som står inom fallavstånd till huset.
Nja. Det måste i så fall vara verkliga fördyringar, som gör att mer tid eller material än beräknat krävs. Firman är inte fri att salta fakturan med 15 procent bara sådär, inte heller hitta på nya poster.Luddis_1 skrev:
Både ja och nej. Tjänsten är ju egentligen arbetet som utförs på platsen. Transporten är oftast något som ligger utanför det priset.D David Grimfors skrev:Hej
Vi lät en firma ta ner 2 träd åt oss. Inget att anmärka på i utförandet. Priset var överenskommet genom en offert med posten "Trädfällning", inget nämns om några övriga kostnader.
När nu fakturan kom har han lagt på reseersättning. En ganska modest sådan så jag skulle kunna betala och se glad ut, men tycker det är lite märkligt. Är det verkligen rimligt att lägga på den i efterhand så? Om jag köper en tjänst med fast pris är det väl rimligt att transporten ingår i det fasta priset?
//David
Men i ärlighetens namn bör det i så fall framgå att beställd tjänst är exkl. reskostnad.
Jag har arbetat med service i många år och i offerter har jag alltid specat kostnader och resa och lämnat totalpris. Men som kund borde man också inse att hantverkaren har transportkostnader och fråga om det ingår i priset. Det kan ju också vara så att det uppstår komplikationer som påkallar ytterligare resa och det ligger i så fall utanför det fasta priset.
Ja, tar oljan slut eller det behövs ny kedjefil så läggs givetvis minst en timme på fakturan då träden idkade onormalt slitage på sågen.S Stego1 skrev:Både ja och nej. Tjänsten är ju egentligen arbetet som utförs på platsen. Transporten är oftast något som ligger utanför det priset.
Men i ärlighetens namn bör det i så fall framgå att beställd tjänst är exkl. reskostnad.
Jag har arbetat med service i många år och i offerter har jag alltid specat kostnader och resa och lämnat totalpris. Men som kund borde man också inse att hantverkaren har transportkostnader och fråga om det ingår i priset. Det kan ju också vara så att det uppstår komplikationer som påkallar ytterligare resa och det ligger i så fall utanför det fasta priset.
S Sir Duke skrev:
Nu skrev jag iofs inte att hantverkare får salta en faktura hur dom vill.
Men helt rätt av dig, bra att vara övertydlig.
Enligt konsumenttjänstlagen behöver kunden inte inse någonting alls. Alla oklarheter, smussel och dimridåer får den professionella parten betala för.S Stego1 skrev:Både ja och nej. Tjänsten är ju egentligen arbetet som utförs på platsen. Transporten är oftast något som ligger utanför det priset.
Men i ärlighetens namn bör det i så fall framgå att beställd tjänst är exkl. reskostnad.
Jag har arbetat med service i många år och i offerter har jag alltid specat kostnader och resa och lämnat totalpris. Men som kund borde man också inse att hantverkaren har transportkostnader och fråga om det ingår i priset. Det kan ju också vara så att det uppstår komplikationer som påkallar ytterligare resa och det ligger i så fall utanför det fasta priset.
Medlem
· Västra Götaland
· 16 inlägg
Vi betalade 1000 kr efter RUT. Det var dock ganska enkla fällningar tror jag utan några speciella komplikationer. Jag hade räknat med att det skulle ta 2-3 timmar men han var så snabb att han var klar på 1. Då kapade de iofs bara upp den större i 1-meterslängder för jag tyckte de kunde lämna den mindre i längre bitar utifall jag kommer på något kul jag vill göra med den, typ bygga en balansbana åt barnen eller något. Plus att min batteri-motorsåg klarar att såga upp den.J jocek skrev:
Kanske ska förtydliga att när jag diskuterade offerten med firman skrev jag att det var 2 björkar á 0,6 meter diameter, men den ena var mindre, kanske 0,4 m.
Skulle nog gissa att det gick till så här. Dom kom överens om ett pris. Allt är frid ocj fröjd. Den som gör jobbet skirver dom timmarna. Det som sen händer är att den som skickar fakturan råkade göra dom vanliga påslagen med att ta med reseersättning som denne alltid (iaf oftast) brular göra då dom som utför jobbet inte fixar med det. I det här fallet blev det en miss då det var ett pris som var överenskommet.Forlowt skrev:
Tror nog att det är så det går till på ganska många serviceföretag (vet några stycken iaf från elbranschen).
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 419 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 419 inlägg
Har ett företag kommit överens med en konsument om ett pris på en tjänst så ska konsumenten betala det priset. Det går inte från företagets sida att lägga till några former av andra debiteringar på priset, det är fast.S Stego1 skrev:Både ja och nej. Tjänsten är ju egentligen arbetet som utförs på platsen. Transporten är oftast något som ligger utanför det priset.
Men i ärlighetens namn bör det i så fall framgå att beställd tjänst är exkl. reskostnad.
Jag har arbetat med service i många år och i offerter har jag alltid specat kostnader och resa och lämnat totalpris. Men som kund borde man också inse att hantverkaren har transportkostnader och fråga om det ingår i priset. Det kan ju också vara så att det uppstår komplikationer som påkallar ytterligare resa och det ligger i så fall utanför det fasta priset.
Önskar företag och konsument inte komma överens om ett pris för tjänsten så kan de t ex skriva att transportkostnader tillkommer prisberäkningsgrunden som anges i offert och accept.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 067 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 067 inlägg
förpesta inte den här tråden också nu, den andra tråden hade ingen offert, den här tråden har, det är offerten som gör hela skillnaden.D Derbyboy skrev:
har de lämnat offert med fast pris kan de inte lägga på kostnader hur som helst, absolut inte framkörning då de solklart visste om att de behövde köra till o från kund.