T
Hej,
Jag funderar på att försöka hitta en trädfällare som med lastbilskran kan såga ner några träd, Vågar någon gissa vad ett sådant kalas kostar per timme - ungefärligen?
Hade varit kul om någon hade köpt sådan tjänst och kan delge prisnivå, typ..
 
T turbo100 skrev:
Hej,
Jag funderar på att försöka hitta en trädfällare som med lastbilskran kan såga ner några träd, Vågar någon gissa vad ett sådant kalas kostar per timme - ungefärligen?
Hade varit kul om någon hade köpt sådan tjänst och kan delge prisnivå, typ..
Tror de flesta tar betalt/träd, men det varierar säkert. Jag har plockat ned tre ekar inkl. bortforsling och det hamnade på runt 12.000, det var bil med container och två personer.
 
Jag skulle gissa på c:a 2.000:-/timme och minimum två timmars debitering
 
Tomture61
T turbo100 skrev:
Hej,
Jag funderar på att försöka hitta en trädfällare som med lastbilskran kan såga ner några träd, Vågar någon gissa vad ett sådant kalas kostar per timme - ungefärligen?
Hade varit kul om någon hade köpt sådan tjänst och kan delge prisnivå, typ..
Dom använder inte lastbilskran , det jag sett så firar en gubbe upp sig i trädkronan med en motorsåg .
Står trädet nära ngt ömtåligt firas det avsågade ned med rep .
 
Jag anlitade en arborist för att ta ner två hiskeligt höga björkar. Hon klättrade upp med motorsåg och sektionsfällde dem. Sen kapades stammarna och de grövsta grenarna i någorlunda lätthanterliga bitar på 30 cm och riset drogs ihop.

Det tog ungefär tre-fyra timmar. Jag betalade 2.500 efter ROT-avdrag. Om det är normalt pris vet jag inte men för mig var det värt pengarna. Jag fick ut ca 10 kubikmeter ved och är nöjd i alla fall.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Dom använder inte lastbilskran , det jag sett så firar en gubbe upp sig i trädkronan med en motorsåg .
Står trädet nära ngt ömtåligt firas det avsågade ned med rep .
Finns bilar med kran som greppar och sedan handkapar man, så gjordes vår nedtagning.
https://besvarligatradab.se/referenser/
 
Tomture61
A AndersS skrev:
Finns bilar med kran som greppar och sedan handkapar man, så gjordes vår nedtagning.
[länk]
Kanske därför du fick betala 12.000:-
 
T
Hej och tack för input.
Det är naturligtvis svårt att sia om pris men jag har en uppfattning nu - tack!

@AndersS hur ång tid tog din fällning ungefär?
 
T turbo100 skrev:
Hej och tack för input.
Det är naturligtvis svårt att sia om pris men jag har en uppfattning nu - tack!

@AndersS hur ång tid tog din fällning ungefär?
Det var tre ekar som någon gång 40 år tidigare hade hamlats, så det var ett stort grenverk med många "toppar". Så en timma/träd att ta ned och sedan några timmar att transportera bort, så krasst blev det en heldag.
 
T
A AndersS skrev:
Det var tre ekar som någon gång 40 år tidigare hade hamlats, så det var ett stort grenverk med många "toppar". Så en timma/träd att ta ned och sedan några timmar att transportera bort, så krasst blev det en heldag.
Tusen tack, då har jag em bra uppfattning på vad som är rimligt!
 
Åkeriet jag samarbetar med ligger på strax under 2000kr/tim för bil med kranmonterad såg.

Helt klart ett vettigt alternativ om du har känsliga saker direkt under eller om trädet är i för dåligt skick att klättra upp i.
 
T turbo100 skrev:
Hej,
Jag funderar på att försöka hitta en trädfällare som med lastbilskran kan såga ner några träd, Vågar någon gissa vad ett sådant kalas kostar per timme - ungefärligen?
Hade varit kul om någon hade köpt sådan tjänst och kan delge prisnivå, typ..
Hej! Jag fick betala 7200kr efter RUT avdrag för få en stor bok medtagen m kranbil !
 
T
Tompa13 Tompa13 skrev:
Åkeriet jag samarbetar med ligger på strax under 2000kr/tim för bil med kranmonterad såg.

Helt klart ett vettigt alternativ om du har känsliga saker direkt under eller om trädet är i för dåligt skick att klättra upp i.
Verkar som att jag får betala lite över 2000/h för bil med förare med extra skogshuggare som sköter markservicen.
Jag fick ett riktmärke på 15000:- för en dags jobb med två bort-körningar (contaners).
Jag tycker det verkar rimligt och grabbarna kom och kikade på jobbet som bestämt.

Då jag har en liten kamin ska jag behålla en del av veden (mest lönn eller liknande bland-löv) och då kapar dom upp i hanterbara längder och tar med det jag inte vill eller kan ta hand om. Det är väl värt en del oxå, att jag slipper köpa ved kommande 3-4 år.

Då träden hänger ut över grannens tomt så känns det bra att jag slipper ansvara..
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
T
Jykos Jykos skrev:
[video]
Hej! Jag fick betala 7200kr efter RUT avdrag för få en stor bok medtagen m kranbil !
Hej,
Tack för tips med rut!
Kommer firman att fixa det eller behöver jag få en specificerad faktura för rut?
 
Tomture61
T turbo100 skrev:
Hej,
Tack för tips med rut!
Kommer firman att fixa det eller behöver jag få en specificerad faktura för rut?
Du får en faktura där RUT redan är avdraget .
Men det måste förmedlas till företaget att du vill nyttja RUT .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.